Marzocchi MX Comp ETA 2004

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Monke
Mountainbiker

Marzocchi MX Comp ETA 2004

Post by Monke »

Ik ben aan het overwegen van mijn Manitou Axel Elite voorvork te vervangen door een Marzocchi MX Comp ETA 2004.
Is deze vork effectief zoveel beter? Gaat mijn geometrie van mijn fiets hierdoor niet helemaal naar de vaantjes gaan? (langere veerweg) :-?

Iemand ervaring met de werking en onderhoud van deze vork?
Mijn Axel vork verdraagt niet echt veel modder en water.....
Gertus
Mountainbiker

Post by Gertus »

Prijs/kwaliteit beste koop naar mijn persoonlijke mening. Werkt als boter, onderhoud is erg miniem. Enig nadeeltje misschien: 2kg voor de vork

ps, er bestaan in de 2004 versie ook 85mm uitvoeringen met de ETA. Maar ik vrees de 2005 niet meer
Monke
Mountainbiker

Post by Monke »

Der Gertus wrote:Prijs/kwaliteit beste koop naar mijn persoonlijke mening. Werkt als boter, onderhoud is erg miniem. Enig nadeeltje misschien: 2kg voor de vork

ps, er bestaan in de 2004 versie ook 85mm uitvoeringen met de ETA. Maar ik vrees de 2005 niet meer
Werkt ze ook effectief beter dan een Axel Elite? Das de belangrijkste vraag voor me..... Merk je het verschil als XC rijder?

Thanks!
viper
Mountainbiker

Post by viper »

Ik zou toch maar oppassen met die vork en vooral met dat Cube frame. Blijkbaar heeft een Cube LTD reeds last met een Axel 100mm.

Een 100mm vork met een langere inbouwlengte zoals de Zocchi's, zou het stuurgedrag wel eens serieus kunnen beïnvloeden.

Ten tweede denk ik dat de karakteristieken van een MX totaal tegengesteld zijn aan een Axel. Een MX is wel een kwaliteitsproduct, is stijf, maar heeft een hoog losbreekmoment, waardoor deze vorken niet comfortabel zijn voor rustige rijders of lichtgewichten.

Wie spreekt me tegen?
Jack77
Mountainbiker

Post by Jack77 »

Ik treed Viper bij: een MX Comp is een uitstekende vork (zeker gezien de prijsklasse) INDIEN ze echt werkt.

Eens ze actief is (vooral bij grotere oneffenheden zoals wortels en drempels etc. die tegen wat snelheid onder je wiel schuiven) vangt ze schokken prachtig op, maar ze reageert dus niet meteen op alles. Daradoor voelt ze wat stug aan.

Zoek er dus niet het grote comfort in (wat bvb Fox Float en blijkbaar ook een OEM Black Super Air kan leveren; beide wel een FORS stuk duurder).

P.S.: Deze bemerkingen zijn naast ervaringen met mijn MX Comp ook gebaseerd op rijden met een MXC ECC (de directe voorloper van de MX Comp). Deze laatste steekt onder mijn FS en daar is het het gedrag van de vork pas echt goed merkbaar: de vering aan voorkant van mijn bike is duidelijk stugger dan aan de achterzijde die medium-strak staat afgesteld.
Kleine kanttekening: ik weeg ongeveer 62 kilo.
Jack77
Mountainbiker

Post by Jack77 »

Marzocchi vorken zijn gekend om hun "onderhoudsvriendelijkheid".
Dzjowie
Mountainbiker

Post by Dzjowie »

viper wrote: een hoog losbreekmoment, waardoor deze vorken niet comfortabel zijn voor rustige rijders of lichtgewichten.

Wie spreekt me tegen?
Niet echt een tegenargument, maar een aanvulling. De info zelf komt vanop een Duits forum, zoals de slimmerikken onder ons kunnen lezen :D... Nederlandse verklaring (door ondergetekende, interpretatiefouten voorbehouden dus) te verkrijgen bij Jack77 :D
MTB-news.de/forum wrote:Du kannst bei dem teil den Luftdruck, den Ölstand und die Zugstufe einstellen. Die Sache mit den 10mm macht man über den Luftdruck.
Für die beiden anderen Einstellungen mußt Du bei der Eta-gabel den rechten Holm öffnen.
Mit mehr öl verkleinert sich das Luftvolumen...(d.h. die Der Luftdruck nimmt beim einfedern stärker zu), mit weniger öl vergrößert sich das Luftvolumen (also geringere Zunahme des Luftdruck bei gleichem Einfederweg.)
Damit kann man sie so einstellen, daß sie bei deiner Fahrweise den gesamten Federweg nutzt, ohne durchzuschlagen. Nutzt se nicht den gesamten Federweg: Öl absaugen!
Schlägt sie bei grobber Fahrweise oder Soprüngen durch: mehr Öl rein!

Zugstufe regelt ausfedergeschwindigkeit. Da mußt Du mal ausprobieren. Ich (70kg) hab sie ganz auf (nach rechts) gedreht (also wenig dämpfung) und von da aus 2 Umdrehungen nach links.

Nach allem was man so liest (und nach persönlicher Erfahrung) füllt MZ immer etwas viel Öl ein und die Zugstufe ist oft zu weit zugedreht.
Ich würde sagen....ein bißchen rumprobieren lohnt sich auf alle Fälle. Da ist meistens noch richtig was rauszuholen
Monke
Mountainbiker

Post by Monke »

Dzjowie wrote:
viper wrote: een hoog losbreekmoment, waardoor deze vorken niet comfortabel zijn voor rustige rijders of lichtgewichten.

Wie spreekt me tegen?
Niet echt een tegenargument, maar een aanvulling. De info zelf komt vanop een Duits forum, zoals de slimmerikken onder ons kunnen lezen :D... Nederlandse verklaring (door ondergetekende, interpretatiefouten voorbehouden dus) te verkrijgen bij Jack77 :D
MTB-news.de/forum wrote:Du kannst bei dem teil den Luftdruck, den Ölstand und die Zugstufe einstellen. Die Sache mit den 10mm macht man über den Luftdruck.
Für die beiden anderen Einstellungen mußt Du bei der Eta-gabel den rechten Holm öffnen.
Mit mehr öl verkleinert sich das Luftvolumen...(d.h. die Der Luftdruck nimmt beim einfedern stärker zu), mit weniger öl vergrößert sich das Luftvolumen (also geringere Zunahme des Luftdruck bei gleichem Einfederweg.)
Damit kann man sie so einstellen, daß sie bei deiner Fahrweise den gesamten Federweg nutzt, ohne durchzuschlagen. Nutzt se nicht den gesamten Federweg: Öl absaugen!
Schlägt sie bei grobber Fahrweise oder Soprüngen durch: mehr Öl rein!

Zugstufe regelt ausfedergeschwindigkeit. Da mußt Du mal ausprobieren. Ich (70kg) hab sie ganz auf (nach rechts) gedreht (also wenig dämpfung) und von da aus 2 Umdrehungen nach links.

Nach allem was man so liest (und nach persönlicher Erfahrung) füllt MZ immer etwas viel Öl ein und die Zugstufe ist oft zu weit zugedreht.
Ich würde sagen....ein bißchen rumprobieren lohnt sich auf alle Fälle. Da ist meistens noch richtig was rauszuholen
Dat is idd mooi vertaald! :lol:

Ik weeg zelf 75kg en rij graag wel eens stevig door. Ik bike voornamelijk in de "ruigere" streken van de Ardennen.
Is de vork hiervoor wel goed geschikt?
Jack77
Mountainbiker

Post by Jack77 »

Was het al rats vergeten. :oops:

Nu, mijn MXC ECC gebruikt dus wel bijna de volledige veerweg. Mijn MX Comp niet. De eerste voelt ook wat minder stug aan dan de tweede. De eerste is al eens op onderhoud geweest bij een gekende fietsenwinkel in Hoeilaart, de tweede niet.
Dzjowie
Mountainbiker

Post by Dzjowie »

Het systeem is eigenlijk heel simpel he. Vul een fles bijna volledig met water, en je zal ze amper kunnen samendrukken, ongeacht de luchtdruk. Vul nu een fles slechts halfweg met water, zet er wat druk op en probeer samen te drukken: het zal al veel beter gaan.

Het komt er dus op aan het juiste samenspel te vinden tussen luchtdruk en olieniveau (dat laatste bepaalt namelijk de "grootte" van de luchtkamer). En aangezien Marzocchi standaard nogal veel olie zou gebruiken, zouden de MX comp's standaard nogal stug zijn... het verhaal lijkt dus wel geloofwaardig.
Post Reply