wielomtrek code

Op zoek naar een windjack of camelback, de kenmerken van schoenen of brillen. Post hier jouw vragen en opmerkingen
trek beast
Mountainbiker

wielomtrek code

Post by trek beast »

kan iemand mij de code van een sigma sport fietscomputer wielomtrek zeggen voor de volgende wielomtrek 26x1.95

mvg,
Van Cot
Mountainbiker
Location: Scott Scale 40 2005 (met 2006 kader) & Granville mudbike +scott YZ2 die verkocht word

Post by Van Cot »

ik wou ongeveer dezelfde vraag stellen, ook voor een sigma maar dan voor de gewone velo met deze banden: http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=840

De sigma die hier opstond is gestolen, en ik heb er nog nen oude maar daarvan heb ik het boekske nietmeer (van de nieuwe ook niet).
Flip FSR
Mountainbiker

Post by Flip FSR »

Trek op de grond een streepje met krijt of stift. Doe hetzelfde net erboven
op je band en rij je fiets één wielomwenteling verder over een rechte lijn
(voeg of zo). Weer streepje zetten en de afstand tussen de streepjes in mm is de "code" die je moet ingeven... :wink:
Thorgal
Mountainbiker
Location: Radon ZR4, XT, Magura Marta, Manitou R7, 240S/XR4.1d

Post by Thorgal »

Flip FSR wrote:Trek op de grond een streepje met krijt of stift. Doe hetzelfde net erboven
op je band en rij je fiets één wielomwenteling verder over een rechte lijn
(voeg of zo). Weer streepje zetten en de afstand tussen de streepjes in mm is de "code" die je moet ingeven... :wink:
ja, zou theoretisch 100% juist moeten zijn hé. Heb het enkele weken geleden met m'n jimmy's gedaan. Maar doe, voor de lol, nog eens een tweede meting, en een derde, en een vierde. En als je dan nog eens met de diameter te meten de omtrek van je band gaat meten. Toen sloeg ik helemaal tilt. Wat moet ik nu instellen??? Dan heb ik maar gegokt...

... en heb ik tegen m'n vrouw gezegd, ben ff weg hé. Met de bike een fietsweg op van een kortbijgelegen grote weg. En dan maar langs de kilometerpalen bollen hé. Enkele keren 1,5km gebold en instelling bijgeregeld tot juiste meting had.

We zouden hier een topic moeten beginnen, waar iedereen post met welke band hij welke wielomtrek instelt.

Op dit moment heb ik met m'n jimmy's 26x2.1 een omtrek van 2040mm ingesteld.
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

Ik gebruik mijn GPS als kilometertellerke, geen instellen nodig :wink:

Maar er zijn ook nadelen hoor :(

Ontvangst is niet altijd 100%, ondergronds geen afstand afgelegd....
En vooral, ge moet oplaadbare batterijkes steken.
Beny
Mountainbiker

Post by Beny »

@thorgal
inderdaad goed idee dat iedereen zijn gemeten waarde per merk/maat van band zou opgeven
echter de druk en het gewicht van de rijder speelt ook mee
als je er maar een kilo inpompt, zal 1 wielomwenteling minder groot zijn dan dezelfde band bij 7kilo
Thorgal
Mountainbiker

Post by Thorgal »

Beny wrote:echter de druk en het gewicht van de rijder speelt ook mee
mee eens!

En hoe zit dat met de invloed van slijtage?

En waarom kan eigenlijk de bandenfabrikant zo geen tabelletjes (tabel met overzicht bandendruk/gewicht rijder/omtrek) online zetten hé, dan zijn we dadelijk van dat geprul af :lol:
A d r i
Mountainbiker

Post by A d r i »

Ik stel met 2.1 banden 207 in, met 2.25 banden 210 en met 1.5 banden 200.

En blijft de wielomtrek niet steeds hetzelfde, wat ook de ingestelde druk is? Je band blijft even "lang"
De afstand as/grond is wel minder als je band platter staat.

op de site van Schwalbe staat een tabel:
http://www.schwalbe.de/index.pl?modus=l ... uktgruppe=
Last edited by A d r i on Wed 22 Sep 2004 21:35, edited 1 time in total.
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

Ik denk dat ADRI gelijk heeft.
Thorgal
Mountainbiker

Post by Thorgal »

A d r i wrote:op de site van Schwalbe staat een tabel:
ha, schitterend.

Volgens deze tabel moet ik m'n jimmy's instellen op 2080

Ik heb vorige week m'n instelling van 2050 naar 2040mm gebracht, nadat ik ongeveer 9km op een grote openbare weg langs de km palen had "gechekt" en ik duidelijk te veel afstand aflegde.

ps, uittreksel schwalbe site:

Zur genauen Programmierung des Radcomputers wird häufig nach den exakten Umfängen der Reifen gefragt. Der Radumfang variiert in Abhängigkeit von Felge, Luftdruck und Gewichtsbelastung. Aus diesem Grund können wir die exakten Radumfänge nicht angeben. Zur genauen Programmierung eines Radcomputers empfehlen wir einen einfachen Abrollversuch mit Fahrer im Sattel. Die ungefähren Radumfänge für die gängigsten Größen können Sie aus der Tabelle entnehmen:

maw, ze hebben een tabel, waar je niets??? kan mee doen!
Post Reply