Ketting reinigen...

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Post Reply
Stessa
Mountainbiker

Ketting reinigen...

Post by Stessa »

Ik heb eens een vraag ivm mijn ketting!
Als ik men ketting eraf zou halen en helemaal proper maar en dan een nachtje in een badje met (motor)olie zou leggen is dat goed of heeft iemand een betere manier om ketting goed proper te krijgen en in te olieen?

Mvg Steven
Tom_xt
Mountainbiker

Post by Tom_xt »

Ik haal altijd mijn ketting af om te kuisen en in te olieën.
Terwijl de ene gekuisd wordt, ligt de tweede ketting op de fiets.
Butch
Mountainbiker

Post by Butch »

Niet nodig om die een nachte in een badje te leggen. Zoals al meerdere malen gezegd in dit forumonderdeel (door mezelf dan :lol: ). Ketting ontvetten, droogwrijven, insmeren met bvb teflonsmeermiddel, onmiddellijk na smering opnieuw droogwrijven en ketting is op en top voor de volgende rit
draf86
Mountainbiker

Post by draf86 »

Sowieso uw ketting altijd droogvegen voordat je vertrekt met een MTB. (zand & stof hecht zich aan de olie & versnelt slijtage aan tandwielen & ketting).
Na de rit, ketting met water afspuiten, droogvegen, dan met compressor erop (zodat fijne deeltjes stof en zand tussen de schakels uitgeblazen worden), dan met teflonolie (PTFE olie of shimano wet lube) ketting smeren.
Veeg ook altijd uw tandjes proper van de achterste en voorste crankset. Dit zal uw materiaal langer doen meegaan.
Dan nog effe alle versnellingen afgaan, zodat overal een klein beetje olie opzit.

Grts
Hans wynants
Mountainbiker

Post by Hans wynants »

ik heb in het begin ook motorolie gebruikt, eerst ontvetten in benzine en dan in een potje nieuwe motorolie...

na elke zandrit plakt de ketting dan vol met fijn zand (stof) en direkt terug vuil.

nu reinig ik men ketting met parcktool kettingreinigermachineke en blue morgan ontvetter (blauw product) als ze zuiver is uitblazen met compressor, nu is de ketting als nieuw, echter volledig ontvet en dit dient dus zeker te gebeuren!!

hier gebruik ik bleu morgan voor in spuitbus, dit impregneerd in de ketting en het overtollige vervliegt! de ketting de dag erna afkuisen en monteren.
bijsmeren doe ik met het potje van blue morgan , dit is wel zelden nodig. :-D

heb bvb op de moment 1500km en nog geen zichtbare schade aanwezig op cassette. modder en alles gezien deze winter (voor knieblessuur)
Post Reply