SPD pedalen

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
jacques-de-mtb'er
Mountainbiker

SPD pedalen

Post by jacques-de-mtb'er »

Ik heb me net een nieuwe mtb aangekocht :-D , en heb er SPD pedalen op laten zetten, ik heb TIME XT schoenen, ik weet dat het wennen is maar toen ik in de garage oefende op in- en uitklikken ging dat echt moeilijk :-?. het inklikken kreeg ik al snel onder de knie, maar het uitklikken... ik heb gehoord dat je je hiel eerst naar onder moet doen en dan naar rechts moet schuiven maar ik moest er echt aan sleuren en trekken voor dat ik er uit geraakte,

nu is mijn vraag: zit ik fout? of is het gewoon wennen?
ezechiel
Mountainbiker

Post by ezechiel »

gewoon een draaibeweging maken met je voet, je hiel links of rechts bewegen, maakt het veel makkelijker.

En oefenen natuurlijk ook
jacques-de-mtb'er
Mountainbiker

oké bedankt
Den Deze
Mountainbiker

Post by Den Deze »

Ik duw mijn voet naar buiten toe, dat ga je wel snel onder de knie krijgen.
In het begin denk je er vrijwel constant aan om uit te klikken, maar op den duur ga je er minder aan denken en het is juist dan dat het 'gevaarlijk' wordt.
'Ah ja, sh*t, uitklikken' en daartegen is het te laat :lol:
K&Jprojects
Mountainbiker

Post by K&Jprojects »

Het slijt ook nog een beetje in tijdens de komende weken dat je het gebruikt.
Eerste keren dat ik ging mountainbiken met mijn klikpedalen (wel Look Quartz) was het heel wat trekken en sleuren om mij eruit te krijgen. Na een aantal stevige ritjes is dat al veel gemakkelijker, het lijkt ook alsof alles een beetje op elkaar in werkt.

Qua techniek om eruit te klikken moet ik toegeven dat ik vaak voor mijn linker voet een beweging naar binnen maak ipv naar buiten.
Ik geraak er moeilijk uit als ik mijn hiel naar buiten beweeg, en vaak draai ik mijn voet dan gewoon even naar binnen. Wel opletten dat je je voet niet tegen je wiel laat komen :-) Maar misschien wel een handig hulpmiddeltje voor als je ergens niet onmiddellijk eruit geraakt!

En natuurlijk, oefening baart kunst.
Na wat fietsen klik je er gemakkelijk weer uit en in. Je zal nog wel eens een paar keer vallen omdat je niet op tijd eruit klikte, maar dat gebeurt minder en minder!

Goede koop alvast, klikpedalen!

Kleine tip voor de allereerste keer: 1 voet inklikken, vaart maken, als je snelheid hebt 2e voet erin en terug eruit en terug erin ... etc. Enkel in en uitklikken met 2e voet als je snelheid hebt. Zo leer je het in het begin het gemakkelijkst! Daarna is het een reflex!
jacques-de-mtb'er
Mountainbiker

danku voor de snelle reacties, als je je voet naar binnendraait gaat de schoen er dan ook uit?
tunerke007
Mountainbiker

Post by tunerke007 »

Ik had eerst ook bang om ze te plaatsen maar ik kan er nu niet meer zonder!

Het word idd een gewente...

Alleen als je ergens stil staat en je klikt 1 schoen niet uit, wanneer je dan bv wil omdraaien ofzo dan kan het pijnlijk zijn :D (ja ik spreek uit ervaring :D ) Ik was aan het kijken op het routebord en wou mij omdraaien en ik had dus prijs :d
dejos^^
Mountainbiker

Post by dejos^^ »

tunerke007 wrote:Ik had eerst ook bang om ze te plaatsen maar ik kan er nu niet meer zonder!

Het word idd een gewente...

Alleen als je ergens stil staat en je klikt 1 schoen niet uit, wanneer je dan bv wil omdraaien ofzo dan kan het pijnlijk zijn :D (ja ik spreek uit ervaring :D ) Ik was aan het kijken op het routebord en wou mij omdraaien en ik had dus prijs :d
ook al meegemaakt ,
heel de tt ging het perfect kom ik aan voor men bike af te spuite en vergat datk nog ingeklikt zat kabam daar gingk :-D .
ik heb het als volgt geleerd , eerst wa kilometers op een baan met veel verkeerslichte zo moet je voor het rood elke keer uitklikke en leer je het wel al beetje en vervolgens als dat al beetje lukt gewoon die bossen in en oefenen oefenen oefenen
het engste wat ik nu nog vind is een beklimming doen met spd en wete dat je er niet gaat geraken :lol:
tunerke007
Mountainbiker

Post by tunerke007 »

Idd zo op het laatste stuk nie weten wat doen :D doorbijten of uitklikken en terug beneden belanden :D

(Ik denk anders dat op de losse rollen rijden een perfecte manier is om te leren omgaan met klikpedalen haha :D af en toe er eens langsrijden om de snelheid van het uitklikken te verhogen :D)

Neen hoor, Het komt allemaal wel vanzelf, "Al doende leert men" zou ik zeggen...

Je gaat er in ieder geval geen spijt van hebben als je het onder de knie hebt ...
K&Jprojects
Mountainbiker

Post by K&Jprojects »

Idd, een steile klim en op voorhand weten dat je niet boven geraakt en ergens snel zal moeten uitklikken ... mja, snel ... heel snel... en meestal te laat. HOPPA! de grond op! :) Ik heb er nog een schoon littekentje van ... Als ik een rokje of kleedje draag zie je nog mooi mijn bandenpatroon in mijn kuiten staan en een schoon rond vlekje op mijn knie ... charmant! #-o

Wat het uitklikken naar binnen betreft: dat gaat ook hoor.
Of toch bij mijn klikpedalen, denk wel dat het ook bij shimano moet lukken.
Het stond zelfs vermeld in mijn handleiding ...
Gewoon dezelfde beweging doen, maar dan naar binnen. Ik doe dat altijd (en alleen dan mogelijk denk ik) als mijn pedaal op de hoogste stand staat en mijn voet richting kader kan uitzwaaien.

Probeer het maar eens. Ik vind het handig bij rode lichten. Eens in de bossen geraak ik er meestal wel op tijd uit met naar buiten draaien, vooral als je dreigt geweldig hard te vallen, dan lukt me dat altijd :-D Mijn stressreflex :-)
Post Reply