Opbouw/onderhoud MTB + foto's

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
BoerLowie
Mountainbiker

Opbouw/onderhoud MTB + foto's

Post by BoerLowie »

Dit zal een topic worden waar ik mijn opbouw van m'n MTB in zal gooien... kwestie van jullie te laten meegenieten :-) Topic gaat ook op cyclingnews maar kende deze site nog niet dus post ik hem hier ook. Zijn een viertal posts waar ong. een kleine week overging.
MTB is ongeveer een tweetal jaar oud maar heb hem helemaal uit elkaar gegooid om een upgrade te doen (oa. schijfremmen ed.)

Ik hoop mijn MTB op een week tijd in mekaar te hebben. Heb nog wel niet alle onderdelen dus vast staat het resultaat nog niet.

Het begin:

De Kader

Titanium Van Tuyl VT260 Frame
Maat 19"
Gewicht: 1400gr.

Op onderstaande foto's zit de bracket (Shimano XT) er al in.

Image

Image

Kleur is uiteraard Titanium kleur met zwarte stickers.

Image

Nokje voor de achterversnelling en de achterschijfrem:

Image

Onderkant van de fiets met het bracket erin:

Image

Tot zover het eerste deel. Morgen ga ik verder met de montage (hoop elke dag een uurtje te kunnen verderwerken).
BoerLowie
Mountainbiker

Post by BoerLowie »

Vandaag maar een half uurtje kunnen werken dus niet te veel kunnen doen.

Begonnen met het cranckstel wat ik een opfrisbeurt gaf:

Is een Shimano XT met Hollowtech (maw: hol van binnen). Het middenblad is vervangen door een stalen (ipv. aluminium XT blad) omdat ik met het originele XT middenblad bij modder enorm last had van chainsucks (wat je nog een beetje kan zien aan het frame). Met een stalen blad was dit probleem van de baan.

Image

Vervolgens de achterderailleur (Shimano XT) uiteengegooid en opgekuist. Hier zaten wel veel hoekjes en kantjes aan :( wat het poetsen nogal vervelend maakte. Het demonteren/monteren was goed te doen. Derailleurwieltjes hebben nog geen zichtbare slijtage (de tandjes zijn nog 'bot' genoeg) dus die kunnen nog wel effe mee.

Image

Vrijdag & zondag heb ik wat meer tijd dus hoop ik wat meer werk te kunnen verzetten. Hopelijk heb ik tegen dan ook m'n nieuwe XT schijfremmetjes zodat die er ook al opkunnen.

Over de kostprijs heb ik nog niet echt een idee. Wat er voorlopig nieuw zal opkomen:

- Shimano XT wielen
- Shimano XT 2004 schijfremmen
- Carbon spacers voor balhoofd - stuurpen
- Drinkbushouders
- Zadel

Het 'oude' materiaal (magura hs33 & 2 paar wielen) is verkocht dus dat drukt de prijs enigszinds :)

So long...
BoerLowie
Mountainbiker

Post by BoerLowie »

Hello!

Naar de fietsenmaker gebold dit weekend om materiaal en ziehier het vervolg:

btw: niet op de rommel letten... het is tenslotte een garage voor iets :)

Eerst begonnen met de voorvork. Is een Rond-Magura CP. Heb ik vorig jaar nog volledig opengegooid en andere olie in gedaan dus kon ik nu overslaan. Heb van de stuurbuis nog een stukje afgedaan omdat die een beetje lang was naar m'n goesting. Remnokjes moeten er nog af (was van velgremmen).

Image

Balhoofd is een Cane Creek (model weet ik niet exact). Cartridges gedemonteerd en opnieuw in het vet gestoken.

Stuurpen is er eentje van Nero.

Image

Samen met carbon ringetjes geeft dit dit:

Image

Vervolgens de XT shifters samen met de XT remhendels op het stuur gemonteerd. Ik heb niet voor Dual Controls gekozen omdat ik Rapid Fire goed vind werken. Zadel (Zwart Pro zadel) + zadelpen zitten er ondertussen ook in.

Image

Samen met de handvaten en zwarte Pro barends komen we op dit:

Image

Tenslotte nog de XT schijfrem calipers erop gezet. Afstelling gebeurt pas later. Eerst moeten de kabels erop en de olie erin.

Caliper voor achterrem:

Image

En die voor voorrem (beetje wazige foto):

Image

Morgen een poging doen om de kabels te monteren voor de remmen en de olie erop te doen + ontluchting.

So long...
BoerLowie
Mountainbiker

Post by BoerLowie »

The story of today...

Vandaag begonnen met de schijfremmen (Shimano XT 2004).

De kabels komen in 2 maten: 130 & 180 cm (kan ook iets minder zijn). De kleinste vooraan en de langste achteraan.

Aan 1 kant zit een O vormig adaptertje. Dit moet op de caliper (remhoef) van de rem gemonteerd worden. Allereerst dienen er aan beide zijden van het adaptertje twee kleine ringetjes gemonteerd te worden. Dit om lekkage te voorkomen en het systeem luchtdicht af te sluiten. Vervolgens met een inbusbout dat spel tegen de caliper draaien:

Image

'k ga dringend mijn macrofunctie eens moeten zoeken op die camera want echt duidelijk zijn die foto's precies nie. Beter dan niets toch...

Dan schuiven we op naar de andere kant van de kabel. Eerst moet die op lengte gesneden (of geknipt) worden. Daarom de kabel met spanbandjes gemonteerd zoals hij zou moeten komen. Vervolgens de kabel afgemeten tot de remgreep en een beetje verder afgeknipt (de kabel schuif ong. 1.5 cm in de remgreep). De kabel moet overigens recht worden afgeknipt want anders kans op lekkage.

Image

Vervolgens een beschermhoesje, stelschroefje en olijfdopje (zoals shimano het noemt) op de kabel gestoken. Dit olijfdopje een beetje invetten alsook de stelschroef.

Image

En nu met vet ;)

Image

Vervolgens moet er op het uiteinde een busje in de kabel komen zodat deze mooi vanbinnen in de remgreep kan afsluiten. Deze moet werkelijk met een hamer in de kabel worden geklopt want zit vrij strak. je ziet het bijna niet maar het is dat koperen ringetje aan het uiteinde van de kabel. Dit schuift ong. een goeie centimeter in de kabel.

Image

Vervolgens de kabel met het olijfje in de remgreep duwen tot de kabel niet meer kan (ong. 1.5 cm in de remgreep duwen). Tenslotte de stelschroef goed aandraaien en het dopje erover schuiven. Idem voor de andere kant en dan krijg je dit:

Image

Op dit moment zou het geheel luchtdicht (en oliedicht) moeten zijn. Laat ons hopen!

Ik wou nog starten met het vullen van de remmen met olie, maar hier had ik een ringsleuteltje maat 7 voor nodig en laat ik nu net dat sleuteltje niet hebben :weetniet:

Morgen dan maar effe langs de doe-het-zelf om een sleuteltje zodat de remmetjes kunnen gevuld worden...

to be continued
BoerLowie
Mountainbiker

Post by BoerLowie »

Vandaag om het nodige gereedschap geweest.

Begonnen met het vullen van de remmen met olie en ontluchten.

Als eerste stap de remhendel horizontaal gezet en het kapje van het reservoir geopend zodat er olie inkan:

Image

Vervolgens aan de caliper aan het 'bleeding' nippeltje een slangetje met een zakje vastgemaakt. Dit is nodig om de overtollige olie op te vangen. (foto staat wel op z'n kant):

Image

Dan het reservoir gevuld met de olie (minerale olie van shimano, roodachtig van kleur). Dan de bleeding nipple onderaan de caliper opengedraaid zodat de olie kan stromen.

Image

Nu is het zaak om het reservoir constant gevuld te houden met olie. Anders trek je immers lucht mee in de kabel. Door aan de remhendel te trekken kan je lucht naar de caliper beginnen pompen. Als de olie goed door het slangetje stroomt kan de 'bleeding' nipple dichtgedraaid worden:

Image

Op dit moment kan er geen olie meer uit langs de onderkant. Nu zit de kabel vol olie, maar helaas ook vol lucht. Nu moet er geremd worden tot er geen luchtbelletjes meer naar boven komen in het reservoir (keer of 15). Vanaf dan begint de rem effectief te pakken. In het begin is dit nog vrij sponzig maar nadat alle belletjes eruit zijn is ook het sponzige eruit. Hierna met de remhendel ingedrukt nog eventjes de bleeding nipple opendraaien onderaan zodat de eventuele lucht onderaan er ook nog uitfloept.
Tenslotten het reservoir nokvol olie doen en het kapje er terug opzetten. Slangetje aan de caliper verwijderen en klaar is kees.

In het begin had ik wat schrik voor de hele montage van de remmen (vooral het olie indoen en ontluchten) maar dit viel al bij al heel goed mee dankzij de uitstekende manuals van shimano.

Hierna kunnen de remblokken in de caliper. Er zitten 2 soorten bij:
- Metal (de linkse): standaard blokken
- Resin (de rechtse): gesinterde blokken die langer mee gaan

Image

De blokken schuiven in de caliper samen met een veertje wat de blokjes uiteenduwt. Hier komt een vijs doorheen zodat het geheel niet weg kan:

Image

Zelfde verhaal voor de achterrem.

Vervolgens de versnellingskabels gemonteerd wat vrij simpel is. Een beetje vet aan de kabel en klaar is kees. De kabels lopen overigens langs de bovenbuis van de kader:

Image

Kader is trouwens al goed vettig van het gegoochel met de olie en vetten...

Als afsluiter nog de wielen gemonteerd. Dit zijn Shimano XT 2004 wielen met uiteraard remschijven op:

Image

De wielen zijn volgens het bekende shimano concept: nippels in de naaf en spaakkop in de velg:

Image

De schijf (XTR model) wordt middels het Center Lock systeem op de naaf gedraaid:

Image

De wielen zijn Tubeless (moet nog om banden dus die liggen er nog niet op). Dit is eigenlijk gewoon een luchtdichte velg met een vast ventieltje in:

Image

Image

De afstelling van de remmen is voor morgen. Dat werkt immers wat vlotter bij daglicht.

So long...
Bmweke
Mountainbiker

Post by Bmweke »

idd daarstraks al gelezen op "wielertoerist"... :D

schoon werk en ik denk dat er vele mensen nuttige informatie gaan aan overhouden...
Quadrifoglio
Mountainbiker

Post by Quadrifoglio »

idd zo willen we hier meer topics zien. Heel leerrijk, zeker dat stuk over de schijfremmen...
Van Cot
Mountainbiker
Location: Scott Scale 40 2005 (met 2006 kader) & Granville mudbike +scott YZ2 die verkocht word

Post by Van Cot »

komt er nog een deel, als het af is zal ik het proberen in PDF te zetten en online te plaatsen.

(stuur me een email als ik het vergeet)
mario
Mountainbiker

Post by mario »

Al eens gedacht om een boek uit te brengen... 8)

Nee serieus...dit is zeer leerrijk!!!

Meer van dat zou ik zeggen.

...Oja...knap fietsje trouwens... :wink:
crosserke
Mountainbiker

Post by crosserke »

Dat is nog eens duidelijk uitgelegd!

Een heel dikke proficiat en ik kan haast niet wachten op het vervolg. =D>
Post Reply