onderhoud ketting
Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
- cg
- Mountainbiker
onderhoud ketting
Ik heb zo het gevoel dat de ketting er af halen en in een bokaaltje petrolium wassen nog de beste methode is om ze echt als nieuw te krijgen. Alleen heb ik het gevoel dat de ketting herhaaldelijk ponsen niet echt bevorderlijk is voor de sterkte.
Over power link lees ik zeer uiteenlopende opmerkingen. Wat is het idee/ ervaring van de groep?
Mijne vlomaker heeft gezegd dat die ketting der afhalen en zo helemaal ligge uitwasse eigenlijk veu niks goe is . Ge kunt ze beter mee een vod letteke per letteke tegoei afkuise dan is ze ook proper en moete ze ni uiteen ligge halen . Da nemt zeker ni meer tijd in beslag . En is ze echt te vuil , daar hemmek e slecht sponske voor ligge en dan gaan ik daar eerst is mee over de ketting .
En als nieuw moet ze toch ni zijn , welk nut heeft het dat echt al de olie der af is als ge ze dan toch direkt terug smeert .
En als nieuw moet ze toch ni zijn , welk nut heeft het dat echt al de olie der af is als ge ze dan toch direkt terug smeert .
1)Een ketting hoeft niet door en door proper te zijn. Tot binnen de schakels ontvetten geeft zelfs een negatief effect.
Als je de ketting schoonveegt met een doek (met eventueel wat dreft op), is dit voldoende.
2)Veel ponsen komt de sterkte inderdaad niet ten goede, en is bovendien nogal vervelend.
Een powerlink is hiervoor het perfecte alternatief.
Jij zegt dat je uiteenlopende meningen hebt gehoord?
Ik heb er eigenlijk nog geen enkele negatieve gehoord of ondervonden, enkel positieve.
Als je de ketting schoonveegt met een doek (met eventueel wat dreft op), is dit voldoende.
2)Veel ponsen komt de sterkte inderdaad niet ten goede, en is bovendien nogal vervelend.
Een powerlink is hiervoor het perfecte alternatief.
Jij zegt dat je uiteenlopende meningen hebt gehoord?
Ik heb er eigenlijk nog geen enkele negatieve gehoord of ondervonden, enkel positieve.
- cg
- Mountainbiker
volgens mij komen er kleine zanddeeltjes in die oude olie. Beetje bij beetje natuurlijk. Dat vorm na een tijdje een echt goed schuurpapje. Het is ook niet alleen de buitenkant die schoon moet zijn, dat is maar voor het oog, maar vooral de binnenkant. Ik denk niet dat een vodje daar gaat aan helpen.
Ik zou met uwen velomaker toch nekee klappe 
Als de ketting begint te schuren kan je ze in een badje water leggen, eventueel aangevuld met een licht-ontvettend middel zoals dreft.
Een zware ontvetter gebruiken is niet echt nodig, maar kan je wel af en toe eens toepassen.
Zoals je zelf zegt gebeurt dit maar beetje bij beetje, en is het afkuisen met een natte doek dus doorgaans voldoende.
Mijn fietsenmaker (als ik er al een vaste heb) zit hier voor niets tussen.
Een zware ontvetter gebruiken is niet echt nodig, maar kan je wel af en toe eens toepassen.
Zoals je zelf zegt gebeurt dit maar beetje bij beetje, en is het afkuisen met een natte doek dus doorgaans voldoende.
Mijn fietsenmaker (als ik er al een vaste heb) zit hier voor niets tussen.
-
Van Cot
- Mountainbiker
- Location: Scott Scale 40 2005 (met 2006 kader) & Granville mudbike +scott YZ2 die verkocht word
ik spuit ze altijd met warm water af zodat het vuil eraf is, en goe veel diesel opkappen en ergens in een romelkot zetten dat niet in uw huis gelegen is wil ook aleens helpen, ik heb ze nu gesmeerd met volledig synthetische motorolie van renault (elf dus), dan da smeert goed en houd het vuil er goed af waardoor afspuiten vrijwel overbodig word. Het enige dat ik heb is dat mijn tandwielen en de ketting pekzwart zijn van kleur, maar zolang het goed gaat en er geen vuil inkomt trek ik me daar niks van aan. Voor de remkabels te smeren en van die dingen gebruik ik teflon, maar ik heb den indruk dat als je je versnellingen ermee smeert dat er dan veel meer vuil inkomt.
Wat ook volstaat om ze proper te krijgen als ze niet te vuil is is er een ff met WD 40 overgaan, dan is ze gesmeerd en aangezien er hoge druk in die buskes zit gaat klei nvuil eraf, nu ook niet de hele bus gaan leegspuiten een klein beetje is genoeg.
Mijn Sram ketting, suntour crankset en weet ik veel cassete, zijn na 2000 KM nog altijd in zeer goede staat, niks afgesleten, ketting niet uitgelepen of niks en bijna geen vuil tussen ondanks de modderige parcours hier in herselt, meetshoven en waar nog allemaal.
Wat ook volstaat om ze proper te krijgen als ze niet te vuil is is er een ff met WD 40 overgaan, dan is ze gesmeerd en aangezien er hoge druk in die buskes zit gaat klei nvuil eraf, nu ook niet de hele bus gaan leegspuiten een klein beetje is genoeg.
Mijn Sram ketting, suntour crankset en weet ik veel cassete, zijn na 2000 KM nog altijd in zeer goede staat, niks afgesleten, ketting niet uitgelepen of niks en bijna geen vuil tussen ondanks de modderige parcours hier in herselt, meetshoven en waar nog allemaal.
- nothing 's impossible
- Mountainbiker
Post by nothing 's impossible »
Als ge geen zin hebt om de ketting eraf te nemen en ze moet toch proper geraken is er nog altijd de verboden vrucht
De hogedrukreiniger
Anders zijn er genoeg ontvetters, motip heeft straf spul, biologisch is minder straf, dreft kan ook, maar er wat meer werk aan, diesel kan ook, maar stinkt.
De ketting moet voldoende gespoeld worden, het opgeloste vuil moet ook effectief uit de schakels geraken.
Het ontvetten wordt inderdaad soms afgeraden, maar als je de ontvetter laat verdampen of voldoende wegspoelt en nadien de boel "goed" smeert is er geen probleem, in tegendeel: het vuil in de schakels kan de levensduur van je ketting toch niet bevorderen.
WD 40 is wel een (dure) mannier om de ketting te reinigen (maar je moet er wel een bus opspuiten, het vuil dat je oplost moet ook effectief weggespoeld worden) maar is niet geschikt om ze te smeren. ze zal het roesten tegengaan maar heel weinig smeren.
Smeren kan met tef- en gelijkaardige smeerolie,
ideaal krijg je een droge beschermende laag op je ketting die smeert en beschermt zonder te plakken (en zo stof aan te trekken).
ook autosmeerolie kan maar smeert slechts heel kort en trekt vuil aan.
Zelf gebruik ik eerst een sterk smerend produkt (kettingvet motip), afvegen en icewax op de ketting. Eventueel na bikewash nog eens icewax erop. na ± 250 km 2' ketting erop, 1' ketting grondig reinigen.
Gebruik powerlink, maar voor elke ketting een eigen schakel en ketting weg, link ook op vuilbak.
ps.
Heb vernomen dat de motocross/ enduro rijders heel goede produkten hebben, zeer goede smering zonder te plakken, iemand ervaring?
De hogedrukreiniger
Anders zijn er genoeg ontvetters, motip heeft straf spul, biologisch is minder straf, dreft kan ook, maar er wat meer werk aan, diesel kan ook, maar stinkt.
De ketting moet voldoende gespoeld worden, het opgeloste vuil moet ook effectief uit de schakels geraken.
Het ontvetten wordt inderdaad soms afgeraden, maar als je de ontvetter laat verdampen of voldoende wegspoelt en nadien de boel "goed" smeert is er geen probleem, in tegendeel: het vuil in de schakels kan de levensduur van je ketting toch niet bevorderen.
WD 40 is wel een (dure) mannier om de ketting te reinigen (maar je moet er wel een bus opspuiten, het vuil dat je oplost moet ook effectief weggespoeld worden) maar is niet geschikt om ze te smeren. ze zal het roesten tegengaan maar heel weinig smeren.
Smeren kan met tef- en gelijkaardige smeerolie,
ideaal krijg je een droge beschermende laag op je ketting die smeert en beschermt zonder te plakken (en zo stof aan te trekken).
ook autosmeerolie kan maar smeert slechts heel kort en trekt vuil aan.
Zelf gebruik ik eerst een sterk smerend produkt (kettingvet motip), afvegen en icewax op de ketting. Eventueel na bikewash nog eens icewax erop. na ± 250 km 2' ketting erop, 1' ketting grondig reinigen.
Gebruik powerlink, maar voor elke ketting een eigen schakel en ketting weg, link ook op vuilbak.
ps.
Heb vernomen dat de motocross/ enduro rijders heel goede produkten hebben, zeer goede smering zonder te plakken, iemand ervaring?
Ik leg ze na een hele tijd ook te week in Petroleum. Daarna afspoelen en grondig insmeren. Als het snel moet gaan met een vod en de luchtcompressor erop of met zo'n bakje met draaiende borsteltjes, al vind ik die laatste niet veel beter dan met vod. Ik wissel ook 2 kettingen met elkaar af om de zoveel ritten. Daardoor heb je ruim de tijd om je ketting schoon te maken en toch te kunnen gaan rijden.