Afwerking specialized S works epic 2005

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Pluke
Mountainbiker

Afwerking specialized S works epic 2005

Post by Pluke »

Ik heb mij een epic frame besteld dit bij janssens in genk. Maar voor de afwerking zit ik met nog een paar vraagjes.

Voor de vering twijfel ik nog tussen
1 sid race
2 skareb platium
3 fox talas rlc [-X > terralogic

Achterderailleur
1 scram x0
2 xtr

Welke zouden julie nemen?

Over de rest ben ik redelijk zeker. Remmen hs33 olympics (heb ik al), wielen crossmax enduro, voorderailleur xt, schakels hangt af van welke achterderailleur maar waarschijnlijk xt 2003, stuur easton of ritchey, hoorkens woodman carbon, trapas en traparmen xt, pedalen egg beaters.

Maar ook hier zijn suggesties welkom.
Last edited by Pluke on Tue 10 Aug 2004 20:34, edited 1 time in total.
viperke
Mountainbiker

Post by viperke »

Kheb onlangs een erg goede review gelezen van de egg-beaters, was op de site van iem. vh forum denk ik, weet nimeer wie #-o De plaatjes zouden vrij snel slijten, en de pedalen brengen na een tijdje beschadigingen aan aan de schoenen :bounce:
De Fox is zonder twijfel de stijfste vork van de drie, en ook qua werking en onderhoud heel goed. Weeg je dus meer dan 70kg, dan kies je mss beter de fox. De X.O derailleur zou de nauwkeurigste derailleur zijn die er is, en je ziet hem meer en meer bij (profesionele!) wedstrijdrijders!

wat is er speciaal aan de hs33 olympics als ik mag wete.. :drunk: .
Dzjowie
Mountainbiker

Post by Dzjowie »

Het speciale aan de olympics-uitvoering van de HS-33 is bij mijn weten 't kleurtje, het feit dat je er een horloge bijkrijgt en het bijzondere (exuberante) prijskaartje...

Terug on topic: er zitten een paar eigenaardige tegenstrijdigheden in je keuze tot dusver.

De Sid Race en Skareb Platinum zijn racevorken pur sang. Als ik tussen beide kon kiezen, koos ik altijd voor de Platinum, maar da's niet gebaseerd op eigen ervaringen. Als je twijfelt om een Talas te monteren, heb je volgens mij gewoon 't verkeerde frame gekocht... of het moest zijn dat je geld op is en je per se nog een (iets goedkopere) Fox in overweging wil nemen. Zou het kunnen dat ze't bij Janssens in Genk nogal goed kunnen uitleggen (cfr de vele Genkse Epic S-works), want volgens mij was je beter af met een standaard model Epic, licht aangepast aan jouw wensen?

Derailleurkwestie: een X.0 aan de volle pot is te duur voor wat het is...
wheely
Mountainbiker

Post by wheely »

als voorvork zou ik persoonlijk de fox nemen
hij is erg stijf en de werking ervan is supergoed

derailleur is een andere vraag de x.o is een stuk duurder dacht ik ma ik kan ook mis zijn ik rij zelf met een xtr derailleur en ben er heel erg tevreden over, de keuze is verder dus aan jouw

mvg
wheely
Gomez
Mountainbiker

Post by Gomez »

inderdaad een vreemde keuze qua voorvorken. Twee racevorken en een all mountain vork met viariabele veerweg.

Mij keuze zou zijn:

Fox 100 RLT of F100x Terralogic

Daarnaast vind ik de opbouw van je fiets eerlijk gezegd een beetje een samengeraapt geheel want ik kan er niet veel afstemming in vinden. Daarnaast is het kleurverschil (XTR heeft andere kleur dan XT) van de onderdelen die je kiest groot waardoor de fiets, naar mijn mening, een heel onrustig en onevenwichtig uiterlijk krijgt.

Ik zou juist meer geld investeren in goede Fox voorvork (Terralogic) zowel brains aan de achterkant als aan de voorkant rijdt echt super (spreek uit ervaring). Ik zou een gehele XT 2004 aandrijving nemen inclusief een XT crankstel. Eventueel de tandwielbladen vervangen voor TA Specialties. Als je geen dual control wilt, zou ik gaan voor een XTR 2002 achterderailleur met XTR rapidfireshifters.
Yakke
Mountainbiker

Post by Yakke »

viperke wrote:Kheb onlangs een erg goede review gelezen van de egg-beaters, was op de site van iem. vh forum denk ik, weet nimeer wie #-o
Dat was van JFK.
Dit is de link: http://student.vub.ac.be/~jgoethal/JFK/ ... eaters.htm
Pluke
Mountainbiker

Post by Pluke »

Ja dat van die fox talas rlc dat was dom van me ik zal de terralogic aan mijn lijste toevoegen ipv de talas. #-o

Die s-works epic heeft niemand mij aangesmeerd zeker niet de mensen van janssens, ik vind die zwarte epic gewoon prachtig :drunk: , ik wou hem 2 jaar geleden al bestellen maar had het geld niet. Nu heb ik 2 jaar kunnen sparen. En zodra ik hoorde dat er dit jaar weer een mat zwarte epic op de markt kwam heb ik hem onmiddelijk bestelt.

De hs33 olympics da is gewoon eens iets anders hé. Inderdaad ze zijn duurder dan de gewone maar dat kan er nog net af.
Dzjowie
Mountainbiker

Post by Dzjowie »

Pluke wrote:Die s-works epic heeft niemand mij aangesmeerd zeker niet de mensen van janssens, ik vind die zwarte epic gewoon prachtig :drunk: , ik wou hem 2 jaar geleden al bestellen maar had het geld niet. Nu heb ik 2 jaar kunnen sparen. En zodra ik hoorde dat er dit jaar weer een mat zwarte epic op de markt kwam heb ik hem onmiddelijk bestelt.
Het weze je gegund uiteraard :D, door die vorkenselectie vreesde ik gewoon ff inderdaad voor een "aangesmeerd" frame zoals je dat zo treffelijk verwoordt, en in deze prijsklasse is dat niet iets wat je wil meemaken.

Een Terralogich zou er inderdaad erg mooi onder staan, het wordt dan wel een behoorlijke racebak... Als je't wat rustiger aan wil doen, dan is een RL(T) wellicht een beter keuze.
Mick
Mountainbiker

Post by Mick »

Een SID race zou ik al niet nemen omdat hij geen lock-out heeft... Een SID Team of WC is al iets anders.
Manitou vorken vertrouw ik niet meer, zeker niet voor het zwaardere werk.
Fox is waarschijnlijk de beste oplossing, maar neem dan een 80mm ipv een 100mm want dat verkloot heel de Epic... Een epic is nog altijd een racer en geen free-rider.

XTR of XO... Zeer moeilijk om te kiezen, neem gewoon hetgeen je het mooiste vindt. De XO heeft wel een hogere prijs.

Ik zie dat je als wielen de Crossmax enduro kiest...? Waarom geen Crossmax XL? Het verschil in prijs is niet zo vrij groot, en de XL's zijn veel beter, steviger en lichter...

Over de remmen: Dit zijn zeer goede remmen maar ze passen totaal niet bij de Epic vind ik. Ze zijn ook zwaar.
Flip FSR
Mountainbiker

Post by Flip FSR »

Mick wrote:Over de remmen: Dit zijn zeer goede remmen maar ze passen totaal niet bij de Epic vind ik. Ze zijn ook zwaar.
Da's ook mijn gedacht, HS 33'ers zien wa oubollig uit op ne Epic... :roll:
Post Reply