Hallo,
Ik werk al jaren met een etrex vista gps. Nu ben ik deze kwijt en moet ik op zoek gaan naar nieuwe gps.
Mijn oog is gevallen op de dakota of oregon. Touch screen lijkt mij wel handig.
Gebruik gps vooral als (simpele) fiets computer en als gps uiteraard. Daarom denk ik dat de edge teveel opties heeft die ik toch nooit ga gebruiken En om te navigeren lijkt mij de dakota en oregon beter. Werken deze ook goed in de wagen?
Heeft er iemand ervaring met deze toestellen? En wat is het grootste verschil tussen bieden.
En het verschil tussen de dakota 10 en 20.
Is de touch screen gemakkelijk en degelijk. Gebruik gps ook om te mtbken dus scerm kan wel vuil worden.
Merci, Jabae
Dakota of oregon
Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
dakota 20 heeft supplementair:
verschil tussen dakota en oregon?
gebruikersinterface is nagenoeg gelijk
oregon heeft groter scherm (toestel ik ook groter), maar ook meer pixels (wat mij betreft daardoor net iets minder visueel om een track te volgen)
meer kleurenschema's tov de dakota (but who cares about that)
- elektronisch kompas
barometrische hoogtemeter
mogelijkheid tot plaatsen van een sd kaart
verschil tussen dakota en oregon?
gebruikersinterface is nagenoeg gelijk
oregon heeft groter scherm (toestel ik ook groter), maar ook meer pixels (wat mij betreft daardoor net iets minder visueel om een track te volgen)
meer kleurenschema's tov de dakota (but who cares about that)
- Brunox
- Mountainbiker
Ik heb een Oregon 400t.
Mijn ondervindingen.
Makkelijk in gebruik, touch screen goed te bedienen, zelfs met handschoenen, en met vuil scherm.
mss enig nadeel, dat in vol zonlicht op het toestel, de verlichting best wat opstaat om je track goed te zien.
Voor de rest een heel makkelijk toestel in gebruik, en mogelijkheden zat
Mijn ondervindingen.
Makkelijk in gebruik, touch screen goed te bedienen, zelfs met handschoenen, en met vuil scherm.
mss enig nadeel, dat in vol zonlicht op het toestel, de verlichting best wat opstaat om je track goed te zien.
Voor de rest een heel makkelijk toestel in gebruik, en mogelijkheden zat
idem, kheb ook een Oregon 300.
Supergemakkelijk te bedienen, heel veel configuratiemogelijkheden (profielen en dergelijke, zonder dat IT-programmeur moet zijn).
En heel gemakkelijk in de auto te gebruiken.
Autonomie met batterijen is meer dan voldoende (denk 6 à 7 uur met achtergrondverlichting continue aan).
Enig nadeel is zichtbaarheid van het scherm in de zon... het gaat maar net.
En de touchscreen is supergemakkelijk.
Wollie
Supergemakkelijk te bedienen, heel veel configuratiemogelijkheden (profielen en dergelijke, zonder dat IT-programmeur moet zijn).
En heel gemakkelijk in de auto te gebruiken.
Autonomie met batterijen is meer dan voldoende (denk 6 à 7 uur met achtergrondverlichting continue aan).
Enig nadeel is zichtbaarheid van het scherm in de zon... het gaat maar net.
En de touchscreen is supergemakkelijk.
Wollie
- Schoupabiker
- Mountainbiker
- Location: Klein Pulse Pro en Cannondale Scalpel 68, Cannondale Rize en Cannondale Scalpel'21 - MSC Zion Tandem
Post by Schoupabiker »
zijn er ook gebruikers die de fiets met moto combineren?
En hoe zit dat dan met de CN van Garmin ... is dat "leesbaar" op dit kleinere scherm?
En hoe zit dat dan met de CN van Garmin ... is dat "leesbaar" op dit kleinere scherm?
Nu ik mijn Vista Hcx verloren ben, ben ik ook op zoek naar een opvolger, ik ben aan het twijfelen tussen de dakota 20 en Oregon 450.
als ik de vergelijking maak, heeft de dakota voor mij volgende pluspunten:
- lichter (149g tov 193g bij oregon)
- langere levensduur van de batterij (20u tov 16u bij oregon)
dit heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat het scherm van de oregon groter is.
is dit grotere scherm een pluspunt of niet, heb in de verschillende topics hierover telkens maar 1 persoon horen zeggen dat het grotere scherm een nadeel is omdat de te volgen weg een vast aantal pixels breed is.
zijn er andere gebruikers die dit kunnen bevestigen?
als ik de vergelijking maak, heeft de dakota voor mij volgende pluspunten:
- lichter (149g tov 193g bij oregon)
- langere levensduur van de batterij (20u tov 16u bij oregon)
dit heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat het scherm van de oregon groter is.
is dit grotere scherm een pluspunt of niet, heb in de verschillende topics hierover telkens maar 1 persoon horen zeggen dat het grotere scherm een nadeel is omdat de te volgen weg een vast aantal pixels breed is.
zijn er andere gebruikers die dit kunnen bevestigen?
- eiri
- Mountainbiker
Dakota of Oregon? Ik ben over beide niet erg te spreken voor MTB gebruik en met name, zoals hier al eerder genoemd, de zichtbaarheid en in mindere mate het batterij verbruik.
Alweer een tijd geleden ben ik met m'n GPSmap 60 CSx gecrashed en wilde vooral een groter scherm. Ook dat je standaard tracks aankan met meer dan 500 punten is voor mij een groot voordeel. Het touchscreen werkt goed, ook met handschoenen. Dus kocht ik toen de Oregon 300. Hier heb ik dus spijt van. De zichtbaarheid van het scherm is bij daglicht slecht en daardoor de kaartfunctie voor mij slecht bruikbaar. De routering met de city navigator is ook echt hopeloos als je snelwegen vermijd.
Ik raad echt af naar deze nieuwe toestellen te kijken en gewoon de oude goedkopere 60 CSx te kiezen. Meer contrast in het scherm, betere batterij verbruik, beter ontvangst, en minder krasgevoelig scherm. Dingen die voor MTB gebruik echt tellen.
Alweer een tijd geleden ben ik met m'n GPSmap 60 CSx gecrashed en wilde vooral een groter scherm. Ook dat je standaard tracks aankan met meer dan 500 punten is voor mij een groot voordeel. Het touchscreen werkt goed, ook met handschoenen. Dus kocht ik toen de Oregon 300. Hier heb ik dus spijt van. De zichtbaarheid van het scherm is bij daglicht slecht en daardoor de kaartfunctie voor mij slecht bruikbaar. De routering met de city navigator is ook echt hopeloos als je snelwegen vermijd.
Ik raad echt af naar deze nieuwe toestellen te kijken en gewoon de oude goedkopere 60 CSx te kiezen. Meer contrast in het scherm, betere batterij verbruik, beter ontvangst, en minder krasgevoelig scherm. Dingen die voor MTB gebruik echt tellen.
een groter scherm is altijd interessanter als je kaarten gebruikt.
als je enkel tracks na rijdt doet de grootte er niet veel toe
batterij levensduur zou ik geen rekening mee houden.
mijn oregon 300 gaat 12 uur mee, ik heb nog nooit 12 uur op een dag gereden ...
en dan kan je ook nog een reserve setje batterijen meenemen hé
de zichtbaarheid is voor mij goed, de nieuwste modellen oregon hebben trouwens een beter scherm
als je enkel tracks na rijdt doet de grootte er niet veel toe
batterij levensduur zou ik geen rekening mee houden.
mijn oregon 300 gaat 12 uur mee, ik heb nog nooit 12 uur op een dag gereden ...
en dan kan je ook nog een reserve setje batterijen meenemen hé
de zichtbaarheid is voor mij goed, de nieuwste modellen oregon hebben trouwens een beter scherm