Sneller rijden: training tips

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
onlijnmagazijn.net
Mountainbiker

Sneller rijden: training tips

Post by onlijnmagazijn.net »

Dit jaar ben ik van plan om de 150km van de Ronde van Vlaanderen te rijden. Waarschijnlijk ga ik met mijn mountainbike meerijden met een groepje (tragere) wielertoeristen. Het grote probleem is dat momenteel mijn gemiddeldes op de weg aan de lage kant zijn. (50 / 60 km aan 23km/u)

Hoe moet ik mijn trainingen indelen om mijn gemiddeldes te kunnen verhogen?
morti
Mountainbiker

Post by morti »

fietsen fietsen fiets fiets fietsen fietsen fiets fietsfietsen fietsen fiets fiets fietsen fietsen fiets fiets
fietsen fietsen fiets fietsfietsen fietsen fiets fiets fietsen fietsen fiets fiets
fietsen fietsen fiets fiets
fietsen fietsen fiets fietsfietsen fietsen fiets fiets fietsen fietsen fiets fiets
iddi
Mountainbiker

Post by iddi »

naar uw local bike shop fietsen om een E-bike te kopen.
DXC
Mountainbiker

Post by DXC »

duurtrainingen, uithoudingsvermogen wordt beter en kunt ge meer uwe kracht verdelen.
jimmyvlb
Mountainbiker

Post by jimmyvlb »

trainen in groep (meerijden met snellere jongens dus).
roger
Mountainbiker

Post by roger »

Gaan koersen op de baan.
1° koers ,na 1 ronde lig je eraf
2° koers ,na 2 rondes lig je eraf
3° koers ,na 3 rondes lig je eraf

en dan zal het wel beteren en begin je in het peleton te eindigen.

Maar je moet er natuurlijk wel de goesting voor hebben.
Headshot
Mountainbiker
Location: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder

Post by Headshot »

maar 1 goede tip

een lichtere fiets kopen :lol:
onlijnmagazijn.net
Mountainbiker

Tja als ik het budget had dan zou ik me een wel een koersfiets kopen. Maar met bouwplannen in het vooruitzicht zal dat de eerste jaren niet aan de orde zijn.

Maar uiteindelijk zijn het de benen die het werk moeten doen.
Tnez
Mountainbiker

Post by Tnez »

Fietsen zoveel je kan (niet zo hard je kan!)
in principe ga je na verloop van tijd vanzelf sneller kunnen fietsen. Maar dit kan enkel maar na uren op de fiets te zitten.
Een winter spinning volgen kan ook al een grote stap vooruit zijn.

Als je die 140 of 150 km wil fietsen hoef je eigenlijk niet naar je snelheid te kijken. Ik denk dat je meer last zal hebben met de opeenvolging van bergjes en het aantal uur in het zadel zitten.

Ik ben sinds een week of 3 terug aan het fietsen, en de rvv staat ook op mn verlanglijstje. Momenteel zit ik nog maar aan duurtrainingen van 2,5 uur. Dat moet in de komende weken nog opgevoerd worden tot 4u.

Als ik u enkele tips mag geven...
- Gooi die kilometerteller van je fiets en kijk enkel naar je hartslag. Als je te gefixeerd bent op je snelheid kan je nooit een mooie duurtraining volmaken.
Schema's en trainingen met de juiste hartfrequentie vind je overal op het web.

- Train op souplesse. Als je gewoon bent van met de mtb te rijden, rij je zowieso al meer op souplesse dan wegrenners. In het begin gaan je benen wat meer moe worden, en je zal een lastig gevoel krijgen. Maar na verloop van tijd kan je veel gemakkelijker blijven rijden in jezelfde tempo. Klimmetjes gaan veel beter, en je kan altijd nog een tandje groter schakelen.
Als je te lang te groot trapt en daarna een kleiner verzet kiest "ontploffen" je benen, en geraak je geen stap meer vooruit. Op souplesse gaat het allemaal zoveel vlotter.

- Leg een set slick banden op je mtb. Rolweerstand zal nihil zijn en meestal kan je daar nog grote druk opsteken ook. Meerijden in een pelotonnetje moet dan goed te doen zijn. Als je kan rij ergens in het midden van het groepje. Eenmaal je achteraan beland is het telkens weer harken achter iedere bocht. (ik heb zo een zomer met mijn mtb tussen de koersfietsen gereden, en dat kan perfect zolang ze niet boven de 40 gaan)

- Een lichte koersfiets kan helpen, maar geloof me met een beetje training en doorzettingsvermogen rij je op het einde van de rit de "coureurs" zo voorbij.
onlijnmagazijn.net
Mountainbiker

Mijn planning ziet er als volgt uit:

Als het weer meezit wil ik stilaan beginnen met duurtrainingen. Beginnen met +/- 50km tegen een lage hartslag en een niet te grote versnelling. Elke week zo'n 10km erbij dat ik tegen eind maart hopelijk enkele keren meer dan 100 km gereden heb.

Eerste weken zal vooral op het vlakke zijn. Nadien wil ik regelmatig rond Maastricht gaan rijden (Keutenberg, Cauberg).

Ik hoop dat dit voldoende gaat zijn :-?
Post Reply