Vraag voor een Loodgieter of handige Harry

Omdat het niet altijd over mountainbike hoeft te gaan...... Zet een boompje op over alles wat NIET met mountainbike te maken heeft maar hou het wel deftig.
zaskar72
Mountainbiker

Vraag voor een Loodgieter of handige Harry

Post by zaskar72 »

ik heb het volgende probleem:
ik verwarm op aardgas en ook mijn warm water dus.
ik heb een wandketel ARISTON.
en als ik ergens warm water aftap dan is dat ook echt warm tot zelfs heet dus zoals het hoort maar als ik mijn badkraan open zet en da's een thermostatische ( Ideal standarde Ceratherm 200) die ik voorbij de "veiligheid" open zet tot max °C komt daar lauw tot koud water uit...
Ik vermoed dus dat het de badkraan is die stuk is ...

Ik wil die dus vervangen OF reinigen...

Reinigen daarvoor heb ik een schema gevonden hoe de kraan uit elkaar te halen
Demonteren echter daar zit ik wat krap mee want als ik de muuraansluiting ga losdraaien komt het water er gewoon uitgestroomt en das ni de bedoeling. En op mijn collector staat geen kraantje tussen collector en buis om dat circuit af te sluiten dus wat moet ik nu doen? Alles afsluiten? Hoofdtoevoer water afsluiten?

Graag raad of advies of wat dan ook.
Ik ga intussen ook op zoek via GOOGLE of ik iets vind...

tenk joe !!
kevinvt
Mountainbiker

Post by kevinvt »

indien je geen ontkalker hebt is dat zeker de oorzaak. Thermostatische kranen zijn zeer gevoelig voor kalk en dat is het probleem dat je water eerst lauw word en na een tijdje zelf kouder dan lauw. Oplossing: reinigen kan je doen maar is maar een oplossing voor even of nieuwe kraan kopen maar dat is ook maar voor enkele maanden of jaren of een gewone mengkraan kopen (zonder thermostaat) of de dure oplossing is een ontklaker aanschaffen.
inderdaad om je water toe te zetten moet je je hoofdkraan dicht draaien :wink:
hdbadboy
Mountainbiker

Post by hdbadboy »

kevinvt wrote:indien je geen ontkalker hebt is dat zeker de oorzaak. Thermostatische kranen zijn zeer gevoelig voor kalk en dat is het probleem dat je water eerst lauw word en na een tijdje zelf kouder dan lauw. Oplossing: reinigen kan je doen maar is maar een oplossing voor even of nieuwe kraan kopen maar dat is ook maar voor enkele maanden of jaren of een gewone mengkraan kopen (zonder thermostaat) of de dure oplossing is een ontklaker aanschaffen.
inderdaad om je water toe te zetten moet je je hoofdkraan dicht draaien :wink:

+1
TITTYMAN
Mountainbiker

Post by TITTYMAN »

Altijd probleem op middellange termijn die thermostatische kranen. Ofwel ga je voor regelmatige demontage en ontkalking ofwel heb je problemen. Een gewone mengkraan werkt dmv een bimetaal en daar heb je eigenlijk nooit last mee, behoudens de perlator op het uiteinde, maar dat is dan bij elke kraan idem dito.

Je kan proberen met ze nog te demonteren en uit mekaar te halen en alles is in azijn te leggen, maar of het een 100% oplossing voor je probleem zal zijn .......

En zoals hierbiven kevinvt al zegt, hoofdkraan toe als je geen service-kraan hebt ergens :wink: Als je de kraan zou vervangen is dit misschien ook ineens te voorzien als je nog ergens aan een stuk buis kan.
zaskar72
Mountainbiker

Post by zaskar72 »

kraan vervangen ga ik zeker doen.
de hoofdkraan toe ja da wist ik eigelijk wel maar moet ik dan nadien nergens iets ontluchten?

ik zou ook idd een service kraantje kunen zetten buis en collector...zoals op deze foto

Image
alvast bedankt voor den uitleg ! =D>
TITTYMAN
Mountainbiker

Post by TITTYMAN »

Normaal moet je niet ontluchten met een gewone waterleiding, dat is enkel van toepassing voor je centrale verwarming, en tegenwoordig hebben de meeste ketels een automatische ontluchting en de radiatoren purgeren ook vanzelf. :wink:
zaskar72
Mountainbiker

Post by zaskar72 »

zal maandag is naar de doe het zelf zaak gaan si voor een nieuwe kraan te kopen en direct monteren.
de vraag blijft neem ik weer een thermostatische of een gewone mengkraan??
ik bdoel bij een douche van een gewone mengkraan, blijft de watertemp°C dan redelijk constant?

iemand ervaring mee?

8)
TITTYMAN
Mountainbiker

Post by TITTYMAN »

Tuurlijk blijft die constant. Eens je weet hoe ze staat mbt wat voor jou de beste temperatuur is, zet je die toch automatisch in die stand bij je volgende bad/douche. :wink:
Stefan | Trek 8000
Mountainbiker

Post by Stefan | Trek 8000 »

Hoi,

Let wel op dat je je bij een gewone mengkraan makkelijker kunt verbranden. Vooral als je kinderen hebt is een thermostaat kraan veel
veiliger. Succes.
zaskar72
Mountainbiker

Post by zaskar72 »

ok de nieuwe GEWONE mengkraan is geplaatst.
alles is vlotjes verlopen maar ik heb nog niet het gewenste resultaat #-o

als ik de sproeier opzet dan kan ik douche onder lekker warm water maar als ik via dezelfde kraan het bad laat vollopen dan is het water eerder lauw...

wat nu? [-o<
Post Reply