Elixir CR

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Method
Mountainbiker

Elixir CR

Post by Method »

Heb een tijdje Elixir CR remmen gekocht en ze zelf volgens de handleiding correct gemonteerd. Nu liepen ze steeds aan, wat ik ook deed.
Heb er wel nog niet mee gereden, voor alle duidelijkheid.

Nu vorige week is de remleiding ingekort. Maar ik heb het nog steeds.
Het koperen plaatje waar het blokje inzit staat zo'n 1mm verwijderd van de caliper. Dus ik denk dat de zuiger er altijd ietsje uitkomt. Maar ik heb het gevoel dat de zuiger niet helemaal teruggaat (heb zelf de zuigers teruggeduwd) ofwel komen de zuigers niet goed terug na het remmen.

Aangezien dit mijn eerste schijfremmen zijn weet ik niet of mijn conclusie juist is maar ik denk dat het gewoon aan de hoeveelheid olie ligt? Kan dit?
Zo ja, kan ik gewoon teruggaan naar de FM en het gratis laten oplossen want als je remleiding inkort moet je toch zien of er genoeg/niet te veel olie in zit?
Opperhoofd
Mountainbiker

Post by Opperhoofd »

Sinds kort heb ik deze remmen ook. Ter vervanging van m'n Elixir 5 remmen die nu naar een andere bike gaan.

De letters CR in Elixir staan voor:
R -> Reach adjustment
C -> Contact adjustment

De R kan bij alle Elixir modellen. Bij de Elixir 5 had ik daar een inbussleutel voor nodig, bij de Elixir CR niet.

Met de C kan je instellen hoe dicht de blokjes tegen de remschijven aanzitten. Heb je daar al aan gedraaid? Wellicht staan ze maximaal uit en dus loopt de rem aan.
Method
Mountainbiker

Post by Method »

Opperhoofd wrote:Sinds kort heb ik deze remmen ook. Ter vervanging van m'n Elixir 5 remmen die nu naar een andere bike gaan.

De letters CR in Elixir staan voor:
R -> Reach adjustment
C -> Contact adjustment

De R kan bij alle Elixir modellen. Bij de Elixir 5 had ik daar een inbussleutel voor nodig, bij de Elixir CR niet.

Met de C kan je instellen hoe dicht de blokjes tegen de remschijven aanzitten. Heb je daar al aan gedraaid? Wellicht staan ze maximaal uit en dus loopt de rem aan.
Neenee, ik heb gewoon de Pad contact afgesteld. Die dient niet om het aanlopen tegen te gaan imo, maar om te kiezen hoe je wilt dat de remmen 'pakken'.

Dus heb gewoon Pad contact afgesteld naar hoe ik de hendel wil aanvoelen, en dit is geen uiterste. Als ik wil dat ze niet aanlopen voelen de hendels héél los aan en moet ik ze helemaal tot mijn stuur trekken.
Method
Mountainbiker

Post by Method »

Niemand....?
Bobbie
Mountainbiker

Post by Bobbie »

Method wrote:Niemand....?
Heb je de remmen al eens ontlucht?
Method
Mountainbiker

Post by Method »

Bobbie wrote:
Ze zijn vorige week ingekort, dus moeten ze wel ontlucht zijn..
Bobbie
Mountainbiker

Post by Bobbie »

Method wrote:
Bobbie wrote:
Ze zijn vorige week ingekort, dus moeten ze wel ontlucht zijn..
Op zich wel, heeft een FM dit gedaan? Want is best wel een heel proces bij Elixir remmen.
Method
Mountainbiker

Post by Method »

Jep, de FM heeft dat gedaan.
Ik kwam er aan en hij had ze nog niet gecentreerd, maar heb gezegd dat ik het dan wel ging doen (normaal is dat toch een makkie?)
Bobbie
Mountainbiker

Post by Bobbie »

Method wrote:Jep, de FM heeft dat gedaan.
Ik kwam er aan en hij had ze nog niet gecentreerd, maar heb gezegd dat ik het dan wel ging doen (normaal is dat toch een makkie?)
Ja bij een Shimano rem bv wel, maar bij de Avid (Elixir) zeker niet. De voorrem is meestal vrij makkelijk te centeren waar er ook voldoende ruimte overblijft. Maar vanachter is dit een ander verhaal, moeilijk te centreren en zeer weinig ruimte.

Maar normaal als de achterrem lucht vrij is en alles netjes gecentreerd lukt het net in de werkplaats. Hoe dit in de praktijk (bos) is heb ik nog steeds mijn vragen bij.
Method
Mountainbiker

Post by Method »

Het valt eigenlijk niet te centreren, hij loopt gewoon altijd aan. De caliper heeft waarschijnlijk al in 50 verschillende posities gestaan en elke keer raakte het.
Post Reply