wanneer kan men spreken van een ervaren biker???

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
marnik
Mountainbiker

wanneer kan men spreken van een ervaren biker???

Post by marnik »

Ik ben een beginnend biker ( 2 maanden bezig ). Ik probeer om de 2 dagen te rijden. De ene keer volledig op de weg en plat. Dit over een afstand van 40 à 50 km met een gemiddelde van 23 à 24 per uur. De andere dag op een heuvelachtig parcours afgewisseld met aardewegen. Dit over hetzelfde aantal km met een gemiddelde van 22 per uur. Momenteel reed ik al 2 toertochten, zijnde Ichtegem (45 km) en Dikkebus (62 km). Deze laatste in 3 uur 35 min. Ik probeer nu mijn grenzen te verleggen op het asfalt (stelselmatig snelheid verhogen) Ik reed maandag 36 km aan een gemiddelde van 28 km/uur. Graag stel ik even volgende vragen : Is dit een goed opbouwend schema om een goed geoefend biker te worden??? Hoe hoog liggen de gemiddelden bij andere beginners of bikers?? Wat is het beste om zadelpijn te voorkomen??? Is het interessant om bij een club te gaan??? Moet je bij een club zijn om een vergunning te krijgen??? Ben je ook verzekerd als je zonder helm rijdtt???
trailstar
Mountainbiker

Post by trailstar »

Of je nu verzekerd bent of niet, met een helm moet je altijd rijden, je leven kan ervan af hangen.
Dzjowie
Mountainbiker

Post by Dzjowie »

Niet zo focussen op dat gemiddelde [-X Als je het niet kan laten, haal dan nog liever je computertje eraf. Verder is er al heeeeeeeeeel veel geschreven over hoe je je conditie kan opbouwen (in het daarvoor bestemde forumonderdeel). Neem dat 'ns door, en als je nog vragen hebt, post ze dan hier (de mods zullen dit wel verplaatsen).
Quadrifoglio
Mountainbiker

Re: wanneer kan men spreken van een ervaren biker???

Post by Quadrifoglio »

marnik wrote:Ik probeer nu mijn grenzen te verleggen op het asfalt (stelselmatig snelheid verhogen).
m.i. beter de afstand verlengen i.p.v. de snelheid te verhogen!
The Raceface
Mountainbiker

Post by The Raceface »

1/ Gem snelheid is niet van belang maar eerder was is uw hartslag en voel je jezelf tijdens en na de tocht.
2/ 1e bike gekocht in 1993 en 1e TT gereden op 6/12/1993, dus heb nogal ervaring
Transalp
Mountainbiker

Post by Transalp »

Is dit een goed opbouwend schema om een goed geoefend biker te worden???
Hoe hoog liggen de gemiddelden bij andere beginners of bikers??
Focus meer op afstand, zoals hierboven reeds gezegd.

Wat is het beste om zadelpijn te voorkomen???
Goed zadel + goeie fietsbroek.

Is het interessant om bij een club te gaan???
Dat moet je zelf een beetje afwegen hé. Je kan er oa medebikers ontmoeten.

Moet je bij een club zijn om een vergunning te krijgen???
Nee

Ben je ook verzekerd als je zonder helm rijdtt???
Geen idee (denk het wel), maar draag altijd een helm.
casper
Mountainbiker

Post by casper »

Welkom Marnik op het forum.

Als beginnende biker je zeker nog niks van gemiddeldes aantrekken, maar let er vooral op dat je tijdens je trainingen en tt's voldoende drinkt en eet, dat moet je ook leren en is toch wel van kapitaal belang. Probeer ook eerst van het biken en de ongeving te genieten, en eenmaal je je voor 100 % ok voelt met je bike, kun je je grenzen verleggen.

Veel succes.

groeten,
Stievie :lol:
marnik
Mountainbiker

hoe word ik ervaren biker??

Post by marnik »

thx aan allen die al reageerden. Ik kan zeker al 60 km op een parcours met een heuvelachtig en lastig karakter aan. Doch sowieso ben je steeds gefocust op je prestaties (gemiddeldes). Het is zeker niet mijn bedoeling om wedstrijden te rijden. Ik ben er ook al 37 en nog maar 2 maanden gestopt met roken om te kunnen biken, dus. Maar ik kan al reeds spreken van een bike-verslaving. (heb er zelfs speciaal al een camionette voor gekocht)
Misschien nog een vraagje : hoe komt het dat mijn handen soms tintelen na een bepaald aantal kilometers?? Hoe wordt dat vermeden???

PS : zeer toffe site !!!
Quadrifoglio
Mountainbiker

Re: hoe word ik ervaren biker??

Post by Quadrifoglio »

marnik wrote:Misschien nog een vraagje : hoe komt het dat mijn handen soms tintelen na een bepaald aantal kilometers?? Hoe wordt dat vermeden???
De oorzaak is waarschijnlijk je positie op de fiets die ervoor zorgt dat er teveel gewicht op je polsen rust of er niet genoeg bloeddoorstroming is...
cyanide
Mountainbiker

Post by cyanide »

Lijkt me eerder inklemming van N. Medianus zoals bij carpal tunnel syndrome.
Post Reply