Garmin Dakota

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
didi69
Mountainbiker

Garmin Dakota

Post by didi69 »

Tot nu toe best tevreden van mn Dakota 20...In het probleem wat misérie gehad..mss gebruikelijk bij een nieuw model...

Enigste nadeel vind ik wel de hartslagmeter en waarschijnlijk ook cadansmeter(deze heb ik niet)

De hartslag kan je continu zien op je scherm als je wil,but that's it...achteraf niet de mogelijkheid te zien hoe hoog of laag deze op bepaalde punten is geweest...je ziet dus enkel de directe weergave..en je zit toch ook niet constant op da schermke te kijken denk ik zo...

Dus die extra 60-70€ vind ik wel zn geld niet waard

Heb dit reeds gemeld aan helpdesk garmin om mss hun software daaromtrent enigzins te verbeteren zodanig dat je achteraf mss een grafiek ofzo kan bekijken...
Beny
Mountainbiker

Re: Garmin Dakota

Post by Beny »

Heb sinds een paar weken ook een Dakota 20 in gebruik (zonder HR)
De eerste heeft 1 dag gewerkt, startte daarna langs geen kanten meer op
Zonder problemen direct een nieuw toestel gekregen en werkt tot heden prima

Toestel is heel gelijkaardig aan de Oregon
Jammer dat de background van de Dakota geen PNG file is, anders kon je zelf een egaal kleurtje kiezen wat vooral bij de tripcomputer leuk zou zijn
Heb wel de indruk dat de tracklog iets minder mooi (zigzag ipv mooi rechtdoor) opgetekend wordt tov een 60CSX
Zichtbaar vind ik net iets beter dan de Oregon, maar kan bijlange niet tippen aan een 60CSX
Waarom beter dan een Oregon: scherm is tov Oregon welliswaar iets kleiner, maar ook het aantal pixels. En net deze mindere verhouding zorgt wat mij betreft voor een betere zichtbaarheid dan een Oregon
En neen, zoom heeft hier niets mee te maken, een weg is x pixels breed, en dat blijft zo als je zoomt
De houder voor op de stuurpen is =D> Hierdoor staat een Dakota mooi
Qua grootte B&H is het toestel even groot als een Edge, doch wel nog dikker wegens de vervangbare AA batterijen, maar dat vind ik een pluspunt op termijn

Wat betreft HR
daar geef ik je inderdaad gelijk
Maar daarvoor hebben ze eigenlijk de sporttoestellen voor, waaronder de Edge, maar deze laatste scoort dan weer serieus minder in gebruiksgemak bij navigatie (zowel handling op PC en wegens het kleine scherm)
PeterV
Mountainbiker

Post by PeterV »

Topics voor het uitlezen van de hartslaggegevens:
(zelf niet geprobeerd...)

http://forum.mountainbike.be/viewtopic. ... c&start=24

http://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=23423
KleinGuy
Mountainbiker

Post by KleinGuy »

Vandaag ben ik eens bij de as adventure drie toestellen gaan vergelijken: de edge 705, dakota 20 en de gpsmap 60.

Ik heb efkes met de egde gespeeld en de navigatie tss de menu's gaat snel. Ik vond ook dat het scrollen door de kaart (+ in- en uitzoomen) sneller gaat dan op de edge. Maar op de egde stond ook een topomap en op de dakota enkel de basismap. Dit zal ook het verschil in snelheid verklaren.

Op een paar vragen over de dakota had de verkoper geen antwoord.

Is het mogelijk om de fietsgevens per rit op te slaan, ik veronderstel door het starten en stoppen vd tracklog en die dan te openen in mapsource.
Volgens de verkoper is er geen mogelijkheid om de totale positieve hoogtemeters en de hellingsgraad en de op het scherm te tonen. Klopt dit?

Op de edge heb je een apart window met het hoogteprofiel van de huidige rit met een aantal gegevensvelden die je zelf kan configureren. Kan dit ook op dakota?
didi69
Mountainbiker

Post by didi69 »

Het is mogelijk elke rit die je hebt gereden op te slaan...Deze kan je bekijken in Mapsource...Op je dakota kan je tevens het hoogteprofiel zien,alsook de totale stijgingsmeters van de gereden rit..Van elke opgeslagen rit kan je nadien het hoogteprofiel zien,enkel de weergave van de totale hoogtemeters is niet meer te zien op je dakota;maar je kan de gegevens wel bekijken via Sporttracks,Connect...De grafiek kan je eveneens bekijken op Mapsource...Vanaf heden kan je ook je hartslaggevens bekijken op Garmin Connect..Deze moet je nog handmatig uploaden;maar daar komt in de toekomst verandering in;mail gekregen van Garmin(je kan je rit al via Connect uploaden;maar dan beschik je niet over je hartslaggegevens)...Bovendien gaan we binnenkort tevens met Trainingscentrum kunnen werken....Ik vind het toestel niet slecht;best tevreden over...
Heb enkele mails ontvangen wat je precies moet doen voor de hartslaggevens...kan ze altijd doorsturen indien gewenst
KleinGuy
Mountainbiker

Post by KleinGuy »

didi69, alvast bedankt voor je antwoorden.
Maar ik heb toch een paar vraagjes voor een dakota gebruiker, die blijkbaar nog in de minderheid zijn :-?

ik heb deze review gevonden: http://www.gpsinformation.org/penrod/dakota/dakota.html

Kan je in het hoogteprofiel de gegevens velden aanpassen en kan je de hellingsgraad tonen?
Image

Hoe is de bediening van het touchscreen met handschoenen aan?
En als je de modder afveegt, reageert het scherm dan niet te snel.

Over de helderheid van het scherm is al veel geschreven en geklaagd. Is het leesbaar in de zon zonder backlight?

Volgens de verkoper zou de fietssteun stevig genoeg zijn, klopt dit?

Het zijn wel vele vragen, maar ik wil eindelijk eens een keuze maken, na een paar weken van twijfelen :oops:
Beny
Mountainbiker

Post by Beny »

KleinGuy wrote:didi69, alvast bedankt voor je antwoorden.
Maar ik heb toch een paar vraagjes voor een dakota gebruiker, die blijkbaar nog in de minderheid zijn :-?

ik heb deze review gevonden: http://www.gpsinformation.org/penrod/dakota/dakota.html

Kan je in het hoogteprofiel de gegevens velden aanpassen en kan je de hellingsgraad tonen?
Image

Hoe is de bediening van het touchscreen met handschoenen aan?
En als je de modder afveegt, reageert het scherm dan niet te snel.

Over de helderheid van het scherm is al veel geschreven en geklaagd. Is het leesbaar in de zon zonder backlight?

Volgens de verkoper zou de fietssteun stevig genoeg zijn, klopt dit?

Het zijn wel vele vragen, maar ik wil eindelijk eens een keuze maken, na een paar weken van twijfelen :oops:
Met dunne handschoenen geen probleem om het scherm te bedienen
Met dikke winterhandschoenen is het niet makkelijk tot zelfs onmogelijk

Als je het scherm afveegt reageert deze soms wel (bvb verschuiven van de kaart om iets te zoeken)

In echt volle zonlicht is het toestel goed zichtbaar zonder backlight
Wanneer de zon er niet direct inschijnt heb je backlight nodig

De fietssteun is heel goed, dezelfde als de Oregon

Hellingsgraad zal ik morgen eens nakijken
didi69
Mountainbiker

Post by didi69 »

Al rijdend je scherm bedienen is ook niet steeds gemakkelijk..dikwijls zit je eens in een ander menu of instelling...mss ligt het aan mn vingers-))

Wat betreft de hoogteprofiel

Je kan 2 functies op je scherm invoegen...Keuze uit:barometer;daling(gem,max,totaal);glijhoek,glijhoek tot bestemming,hoogte,hoogte max,hoogte min;stijging gemiddeld,stijging max;stijging totaal,plaatselijke luchtdruk,vert.snelheid tot bestemming,verticale snelheid.....

De hoogte op je scherm kan je aanpassen;alsook de afstand...vanaf 250 m tot ...km,hoogte vanaf 20 m tot 1000m

Met andere toestellen heb ik geen ervaring...vind het best wel een goed toestel...

Fietssteun is goed bevonden...staat bovenop mn stuur gemonteerd en blijft terplaatse...Dakota is tevens voorzien van een koordje;mocht hij eventueel loskomen tijdens een rit,dan blijft hij aan je fiets hangen;tenminste als je het koordje hebt vastgemaakt

De grafieken van je hoogteprofiel kan je afprinten in Connect e.d.....Kan interessant zijn die bij te houden...want op je Dakota kan je meerdere ritten bewaren;doch de totale hoogtemeters ben je kwijt...profiel blijft wel zichtbaar

En wat betreft hartslaggegevens..kan je mails doorsturen van Garmin hoe je deze kan bekijken...maar zal mss in de toekomst nog verder worden uitgewerkt
KleinGuy
Mountainbiker

Post by KleinGuy »

Ik heb eens een dakota vastgehad in as adventure. Zelfs met mijn winterhandschoenen aan ging de bediening nog vlot.

Het laatste wat ik me nog afvraag is dit, wat in de regen? Reageert het touchscreen nog even snel?
didi69
Mountainbiker

Post by didi69 »

in de regen...geen enkel probleem
Post Reply