Pijnlijke spieren
Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
- letsgetloose
- Mountainbiker
Pijnlijke spieren
Post by letsgetloose »
Weet niet zo goed of dit hier past maar ga het toch maar eens vragen:
Gisteren met de club een 45km gedaan in Kasterlee, tempo lag veel te hoog en het parcour was voor mij heel zwaar, ik moet wel zeggen dat ik nog maar een Über beginner ben. Nu is mijn probleem dat ik na de bevoorading volledig door me krachten heen was en ik moest nog een dikke 20km. Probleem ligt volgens mij dat ik niet zo goed weet wat ik allemaal moet nemen. Ik had mij dus bevoorraad met: 1 blikje aquarius en een suikerwafel en een halve banaan. Maar ik zag nergens voor me drinkbus bij te vullen en me fles aquarius had ik niet bij mij (deze lag nog in de auto).
Nu the day after voel ik me kuiten niet meer, me ellebogen doen verschrikkelijk veel pijn en ik voel me futloos.
Tprobleem is dat me grootmoeder(waar ik bij woon) tegen al die energierepen enzo is, want dit kreeg ik van Alwin als tip om een energiereep mee te nemen.
Nu was mijn vraag: Wat kan ik nu doen om die pijnlijke spieren te verzachten? En eventueel tips voor sportdrank? Is Aquarius voldoende?
Groetjes,
Jonas.
Gisteren met de club een 45km gedaan in Kasterlee, tempo lag veel te hoog en het parcour was voor mij heel zwaar, ik moet wel zeggen dat ik nog maar een Über beginner ben. Nu is mijn probleem dat ik na de bevoorading volledig door me krachten heen was en ik moest nog een dikke 20km. Probleem ligt volgens mij dat ik niet zo goed weet wat ik allemaal moet nemen. Ik had mij dus bevoorraad met: 1 blikje aquarius en een suikerwafel en een halve banaan. Maar ik zag nergens voor me drinkbus bij te vullen en me fles aquarius had ik niet bij mij (deze lag nog in de auto).
Nu the day after voel ik me kuiten niet meer, me ellebogen doen verschrikkelijk veel pijn en ik voel me futloos.
Tprobleem is dat me grootmoeder(waar ik bij woon) tegen al die energierepen enzo is, want dit kreeg ik van Alwin als tip om een energiereep mee te nemen.
Nu was mijn vraag: Wat kan ik nu doen om die pijnlijke spieren te verzachten? En eventueel tips voor sportdrank? Is Aquarius voldoende?
Groetjes,
Jonas.
- simple plan freak
- Mountainbiker
Post by simple plan freak »
water, veel water drinken. helpt (bij mij toch) tegen pijnlijke spieren na een wedstrijd of TT.
je hebt waarschijnlijk pijnlijke spieren omdat het melkzuur in je benen nog niet volledig weg is. dit krijg je alleen maar weg met veel water te drinken
simple plan freak
je hebt waarschijnlijk pijnlijke spieren omdat het melkzuur in je benen nog niet volledig weg is. dit krijg je alleen maar weg met veel water te drinken
simple plan freak
- letsgetloose
- Mountainbiker
Re: Pijnlijke spieren
Het probleem ligt 'm in het feit dat ge ongetraind zijt om hieraan te beginnen. Trainen, opbouwen, u niet zo forceren !!!jonaske_12 wrote:tempo lag veel te hoog en het parcour was voor mij heel zwaar, ik moet wel zeggen dat ik nog maar een Über beginner ben. Nu is mijn probleem dat ik na de bevoorading volledig door me krachten heen was en ik moest nog een dikke 20km.
- Sandcrawler
- Mountainbiker
- Location: Ne Witte En Ne Zwarte Met Zonder Versnellingen En Nen Blauwe Mej Volwassen Wielen
Post by Sandcrawler »
Hoe moeilijk het ook is,maar vandaag op je fiets stappen en een (héél)rustig toerke(op de weg) van een half uurtje gaan doen.
Ik was in mijn vorig leven een loper. Door kapotte knieën ben ik overgestapt op MTB. Als lopers gedaan hebben stretchen ze altijd uitgebreid. Ik zie dit nooit gebeuren op TT's. Ik heb het gisteren uitzonderlijk niet gedaan en heb vandaag spijt daarvan. Vanaf volgende week zie je mij weer stretchen dus, ook al ben ik de enige die het doet.
pvandebe heeft natuurlijk ook groot gelijk. Vlieg er nooit in als een halve zot
Rustig opbouwen is de boodschap. 'Start to run' en 'start to bike'. Dit is niet enkel belangrijk voor het lichaam maar ook voor het moreel.
Succes!!
pvandebe heeft natuurlijk ook groot gelijk. Vlieg er nooit in als een halve zot
Succes!!
Re: Pijnlijke spieren
Heb je al eens gekeken naar de ingrediënten van aquarius?jonaske_12 wrote: Ik had mij dus bevoorraad met: 1 blikje aquarius en een suikerwafel en een halve banaan. Maar ik zag nergens voor me drinkbus bij te vullen en me fles aquarius had ik niet bij mij (deze lag nog in de auto).
29% suiker. Energierepen: idem. Oké je hebt zeker koolhydraten nodig maar niet die suikers. En puur water is gewoon het beste voor je lichaam, van een halve liter water slaat het lichaam veel meer op dan van een halve liter aquarius of andere van die dranken. Haal de koolhydraten uit mueslirepen en dergelijke. Ik bedoel dus uit de granen en niet uit de suikers. Zorg er gewoon voor dat er niet te veel suikers in zitten.
Op tijd iets eten is veel beter dan pas eten als je er door zit.
- letsgetloose
- Mountainbiker
Post by letsgetloose »
Heb ik net gedaan, heen en trg naar bazel omda'k daar iets moest ophalen, deed wel pijn maar na een tijdje voelde'k men knieën ni meer pijn doen.Sandcrawler wrote:Hoe moeilijk het ook is,maar vandaag op je fiets stappen en een (héél)rustig toerke(op de weg) van een half uurtje gaan doen.
@Coldstein: ik had mij laten wijsmaken door iemand die ik ken die in competitie koerst om altijd aquarius te drinken tijdens het sporten... Best niet doen dus? Ik had gisteren wel 4 granny koeken in me truitje zitten, maar da bracht ni veel meer op
Da stretche zal'k mss beter ook eens aan beginne, want da zou ook de boosdoender zijn, evenals mijn onervrenheid, heb al vaak ondervonden dat ik op me fiets stap, rustig begin en als'k me straat uitben direct BAM tempo derin, en da zal wss ni goe zijn
Thanks voor de comments iig^^ Ik zal er zeker rekening mee houden!
Groetjes,
Jonas.
-
Sunn Xtreme
- Expert
Post by Sunn Xtreme »
dat stretchen klopt inderdaad. Het word zeer vaak weggelachen en als 'zever' afgedaan... maar het belang van een goede stretching word totaal onderschat. Kan alvast meegeven dat bijde meeste Spaanse en Italiaanse teams in het wegwielrennen, dit al een verplichting geld om het te doen.coldstein wrote:Ik was in mijn vorig leven een loper. Door kapotte knieën ben ik overgestapt op MTB. Als lopers gedaan hebben stretchen ze altijd uitgebreid. Ik zie dit nooit gebeuren op TT's. Ik heb het gisteren uitzonderlijk niet gedaan en heb vandaag spijt daarvan. Vanaf volgende week zie je mij weer stretchen dus, ook al ben ik de enige die het doet.
pvandebe heeft natuurlijk ook groot gelijk. Vlieg er nooit in als een halve zotRustig opbouwen is de boodschap. 'Start to run' en 'start to bike'. Dit is niet enkel belangrijk voor het lichaam maar ook voor het moreel.
Succes!!
In Belgie daarentegen, zijn en blijven ze blind voor de stretchoefeningen.
zeker NA een inspanning zijn ze verplicht te doen, alleen al omdat het helpt de spieren sneller melkzuurvrij en soepelde te krijgen.
bijkomend is dat de kans op blessures sterk beperkt word.
verder ook meer trainen zou ik zeggen, want vanaf de eerste zin is het al duidelijk dat daar vooral het schoentje wringt (te weining conditie) en dan meteen op die omloop...nu zeker met dat los zand :)
begin al met vrijwel dagelijks 1 a 1.30u te fietsen. (tempo onbelangrijk, niet snel uiteraard)... regelmaat is wat telt in het begin.