Waarom GEEN lock-out op het stuur pakken op een fourche?

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Sedlex
Mountainbiker

Waarom GEEN lock-out op het stuur pakken op een fourche?

Post by Sedlex »

Ik heb de zoekfunctie gebruikt, mijn verstand, de wetten der logica, maar ik kom er niet uit:

welke deftige redenen zijn er om geen lockout te nemen (op het stuur) bij aanschaf van een voorvork?

Ikzelf heb een vrij eenvoudige XCR vork met zo'n lockout op het stuur, en ik moet zeggen dat dat toch ferm handig is als er alweer een kuitenbijterke voor u staat (toch minstens als het een helling of berg op asfalt is).

Het lijkt mij toch dat je zonder lockout op zo'n momenten veel op je stuur zit te pompen, en zo veel energie verspilt?

En als je dat met een knip van de vingers kan aanzetten, wetende dat je op de vlaamsche paden (ik doe voornamelijk de bloso-routes eigenlijk :oops: ) toch wel vaak eens wat asfalt tegenkomt, zie ik geen reden om dat niet te nemen.

Het is hier geen reclame of een pleidooi voor de lockout op het stuur, alleen mijn ventilatie van een bedenking die ik had, terwijl ik hier mijn ogen aan het vergapen was aan fietskes van onder de 10 kilo (ik durf wedden dat mijn kader alleen al de helft meer weegt, maar ik ben dan ook zo'n neanderthaler die nog met een 7spd vanachter rijdt 8) )

Shoot!
Magnum_
Mountainbiker

Post by Magnum_ »

Ik heb ook een lockout op het stuur, maar gebruik hem amper. Ik doe hem er niet af, stoort mij eigenlijk niet. Maar het is weer een extra kabel, extra "mess" op uw stuur, enzoverder, kortom : properder zonder. Ik kan dus wel begrijpen dat het voor sommige mensen storend is.
manitou.
Redactie

Re: Waarom GEEN lock-out op het stuur pakken op een fourche?

Post by manitou. »

Sedlex wrote:Ik heb de zoekfunctie gebruikt, mijn verstand, de wetten der logica, maar ik kom er niet uit:

welke deftige redenen zijn er om geen lockout te nemen (op het stuur) bij aanschaf van een voorvork?

Ikzelf heb een vrij eenvoudige XCR vork met zo'n lockout op het stuur, en ik moet zeggen dat dat toch ferm handig is als er alweer een kuitenbijterke voor u staat (toch minstens als het een helling of berg op asfalt is).

Het lijkt mij toch dat je zonder lockout op zo'n momenten veel op je stuur zit te pompen, en zo veel energie verspilt?

En als je dat met een knip van de vingers kan aanzetten, wetende dat je op de vlaamsche paden (ik doe voornamelijk de bloso-routes eigenlijk :oops: ) toch wel vaak eens wat asfalt tegenkomt, zie ik geen reden om dat niet te nemen.

Het is hier geen reclame of een pleidooi voor de lockout op het stuur, alleen mijn ventilatie van een bedenking die ik had, terwijl ik hier mijn ogen aan het vergapen was aan fietskes van onder de 10 kilo (ik durf wedden dat mijn kader alleen al de helft meer weegt, maar ik ben dan ook zo'n neanderthaler die nog met een 7spd vanachter rijdt 8) )

Shoot!
als uw vork deftig is afgesteld dan gebruik je de lock-out zelden tot nooit
zeker als je met een fully rijd
en een bloso route noem ik nu niet echt mountainbiken
ga eens in de ardennen rijden dan zullen we nog eens spreken ;-)
en op de meeste vorken staat er wel een lock-out al dan niet vanop het stuur te bedienen
Sedlex
Mountainbiker

Re: Waarom GEEN lock-out op het stuur pakken op een fourche?

Post by Sedlex »

manitou. wrote: als uw vork deftig is afgesteld dan gebruik je de lock-out zelden tot nooit
zeker als je met een fully rijd
en een bloso route noem ik nu niet echt mountainbiken
ga eens in de ardennen rijden dan zullen we nog eens spreken ;-)
en op de meeste vorken staat er wel een lock-out al dan niet vanop het stuur te bedienen
ah bon, dat wist ik niet...
Kameel^
Mountainbiker

Post by Kameel^ »

ik heb mijne lockout kabel een tijd geleden deraf gehaalt, gebruik da echt nooit. Ge moet pompen met uw benen hé, niet met uw armen :p
en ik heb 'm nog niet gemist.
Wimbeest
Mountainbiker

Post by Wimbeest »

Lockout = nutteloos imo
Zeker met 100mm. En met meer veerweeg gaat het impliciet doel van lockout (efficientie) sowieso verloren
BGT
Mountainbiker

Post by BGT »

Ik vind een lock-out toch wel nodig.
vb.: Tijdens het BK in Malmedy. Voor de lange afdaling lagen een hoop wortels, daar zette ik mijn lock open zodat ik deze vlot kon nemen, vlak voor de afdaling, zette ik ze dicht (!) zodat de vork niet inveerde bij het nemen van die 3 dropjes (bomen) die ze daarin gelegd hadden.
Ik ben er 2 keer zonder problemen afgereden, de derde keer waren er rijders die te voet gingen waarvoor ik heb moeten uitwijken en gevallen ben.
Ook als je even op de pedalen gaat staan moet je ze kunnen dicht zetten.

De lock op het stuur of aan de vork zelf? Ik heb hem liever op het stuur, dan kan je er direct aan. Als de lock op de vork zelf staat moet je het stuur altijd loslaten om de lock open en dicht te zetten wat in sommige afdalingen niet altijd mogelijk is.
Ik spreek uit ervaring, mijn vorige vork was een Manitou R7 met een lock op de vork. Ik heb nu een SID Team met een hendel op het stuur.

Een lock-out op het stuur is natuurlijk wel wat onderhoudsgevoeliger maar dat neem ik er graag bij.
Schijfrem
Mountainbiker

Post by Schijfrem »

Pompen op het stuur doe ik in de wekelijkse spinning (met veel tegenzin #-o )
Topicstarter heeft toch een punt !
Vorige zondag in de Ardennen (en da´s geen bloso Gert) had ik de 1ste 10 km met de lock-out actief gereden (ik had 2 dagen voordien een rit gemaakt op de weg en de lock-out opgezet en was hem vergeten terug af te zetten (lock-out op vork))
Awel, die 1ste 10 km heb ik toch een duidelijk hoger rendement gevoeld. Zo een lock-out op het stuur is inderdaad een handig ding en zou van mijn part standaard op elke vork mogen zitten. Je kan dan nog zelf beslissen hem eraf te halen als je het niet nodig moest hebben :wink:
siemenmoens
Mountainbiker

Post by siemenmoens »

ik heb de mijne er gistere af gesmeten.

aangezien hij nog niet deftig gewerkt heeft, heb ik bij de lbs gezegd dat ze hem mogen vervangen door een lockout aan de vork zelf
Hubertje
Mountainbiker

Post by Hubertje »

lockout is bull shit voor mtbgebruik, omhoog en naar beneden.

LO is iets dat uitgevonden is voor freaky competitierijders en (ex) wielrenners.

Was vroeger ook veel meer nodig: de vorken pompten meer, de wielen waren zwaarder, de referenties lagen anders en de parcours waren vlakker.

Ik wil voor Xc een terralogic!
Post Reply