Spiertraining ?

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Joskeeeuh
Mountainbiker

Spiertraining ?

Post by Joskeeeuh »

Heeey bikers,

Ik 24j en door het studentenleven (veel feesten dus :p), was ik wat teveel bijgekomen. Ik woog met kerstmis nog een goeie 78kg (voor zo'n 1.80m).
Met veel te biken en te sporten heb ik dat kunnen terugschroeven tot een 67kg. Dit vind ik wel een ideaal gewicht, maar toch ben ik niet 100% tevreden.

Ik ben natuurlijk tevreden met het resultaat, maar op sommige plaatsen zie je toch sommige 'vetconcentraties' om het zo maar te zeggen :D
Ik heb bijvoorbeeld de zo befaamde kleine borstjes, die maar niet schijnen te verdwijnen :p

Kan je daar wat aan doen ?
Trainen op bortspieren bijvoorbeeld ? Of heeft dat een omgekeerd effect ?

Nu moet ik wel zeggen, ik wil niet per se nog spieren bijkweken, ik wil enkel dat vet daar weg. Is hier een methode voor ?

Tnx and bike on ;)
Guest

Post by Guest »

67 kg voor 180 cm is al niet bepaald veel.
Joskeeeuh
Mountainbiker

Post by Joskeeeuh »

Ja idd, het is ook daarom dat ik niet NOG wil afvallen :-?
Gewoon wat versteviging :)
Nico Wils
Mountainbiker

Post by Nico Wils »

Fly's en peck-deck's, e.a. zijn ideale oefeningen hiervoor in de Gym, of indien je niet naar de fitness kunt, kun je ook nog steeds proberen push-ups te doen thuis, een keer of 3 in de week volstaat met minstens 1 dag ertussen.
Probeer het aantal herhalingen op 10-15 te houden en je sets te verhogen van 1-2 tot max. 4-5 maal met een 5 tal minuten rust tussen elke set.
Succes. 8)
Genius
Mountainbiker

Post by Genius »

Ik weet niet of wat ik nu zeg echt nuttig is maar ik ben zelf 1.76m (14j) en weeg 68 kg
Ben niet dik heb gewoon véél spiermassa en dat is gewoon gekomen door eerst en voral 5j judo te doen en dat daarna te onderhouden door met halters specifieke oefeningen te doen.
Joskeeeuh
Mountainbiker

Post by Joskeeeuh »

k tnx a lot ;)
Guest

Post by Guest »

Nico Wils wrote:Fly's en peck-deck's, e.a. zijn ideale oefeningen hiervoor in de Gym, of indien je niet naar de fitness kunt, kun je ook nog steeds proberen push-ups te doen thuis, een keer of 3 in de week volstaat met minstens 1 dag ertussen.
Probeer het aantal herhalingen op 10-15 te houden en je sets te verhogen van 1-2 tot max. 4-5 maal met een 5 tal minuten rust tussen elke set.
Succes. 8)
Dat is wel een methode om volume te kweken. Hij wil juist het tegendeel.
Indien je vlakke harde spieren wil krijgen moet je juist veel herhalingen doen.
Het gewicht bepaal je als volgt: duw een gewicht omhoog dat je max. 1 keer omhoog krijgt. Neem hier 50% van. Dit gewicht duw je 50 keer omhoog in een vlug tempo. Indien je went aan het gewicht niet het gewicht verhogen maar het aantal herhalingen (tot max 60.)
Je kan reeds een goed resultaat verwachten na 3 maanden.
Het beste resultaat (voor de borst) behaal je met flys, schuine fly, dumbell press en liggend en schuin bankdrukken. Max. 3 keer per week.
Steeds 24/48 uur tussen iedere oefening van dezelfde spiergroep. Je kweekt spieren niet door de inspanning maar door de supercompensatie tijdens de rust.
JeF GT
Mountainbiker

Post by JeF GT »

tbfkai wrote:...
Het gewicht bepaal je als volgt: duw een gewicht omhoog dat je max. 1 keer omhoog krijgt....
En dan direct elke spiervezel scheuren in uw lichaam. Het risico op blessures is bij een 1RM poging veel te hoog. Bovendien is een 1RM waarde iets theoretisch waar enkel echte krachtsporters (zoals gewrichtheffers) in de beurt kunnen (moeten) komen.

Wil je het met iets minder risico doen en het toch simpel houden. Een gewicht dat je een tiental keer kunt duwen komt ongeveer overeen met 80% van je 1RM. Delen door 8 en vermenigvuldigen met 5 dan zit je ook goed.
Guest

Post by Guest »

JFK wrote:
tbfkai wrote:...
Het gewicht bepaal je als volgt: duw een gewicht omhoog dat je max. 1 keer omhoog krijgt....
En dan direct elke spiervezel scheuren in uw lichaam. Het risico op blessures is bij een 1RM poging veel te hoog. Bovendien is een 1RM waarde iets theoretisch waar enkel echte krachtsporters (zoals gewrichtheffers) in de beurt kunnen (moeten) komen.

Wil je het met iets minder risico doen en het toch simpel houden. Een gewicht dat je een tiental keer kunt duwen komt ongeveer overeen met 80% van je 1RM. Delen door 8 en vermenigvuldigen met 5 dan zit je ook goed.
Ik ging er van uit (misschien verkeerdelijk) dat je natuurlijk goed opgewarmd moet zijn voor je hier aan begint. Bovendien begin je met deze oefening(en) ook niet van dag 1 maar na eerst een basisprogramma gevolgd te hebben. En natuurlijk onder begeleiding.
Het basisidee blijft hetzelfde: als fietser nooit op je max en pump up trainen maar op uithouding en snelkracht. Het risico op blessures bij deze trainingsmethode is dan ook zeer klein.
boswachter
Mountainbiker

Post by boswachter »

Ik train momenteel enkel de beenspieren in de gym. Voor de rest staat pompen, sit-ups en optrek oefeningen om de dag op mijn schema (sets van 25 tot 60 en 3 to 4 x rep/oefening). Het voordeel van deze oefeningen is dat je, in tegenstelling tot bv haltertraining ed, de spieren niet zo geïsoleerd gaat trainen wat in z'n algemeenheid beter is voor de totaliteit. Denk er wel aan dat dit je moet toepassen in z'n totaliteit.
Als je een bepaald punt wil aanpakken dan moet je bijna naar de toestellen/halters grijpen. Zo kun je als je bv bij sit-ups door de handen gekruist op de borst te houden en je nek/rug mooi recht te houden onrechtstreeks je nekspieren trainen, bij het pompen kun je door de afstand tss je handen en/of de hoogte van de voeten (bv op een stoel) ook variatie brengen in je training en je schouders/triceps deels aanpakken en dit geld ook voor het optrekken : positie van handen, of naar bost of rug trekken, enz.........
Ik heb 6 jaar aan powertraining gedaan en mijn spieren zijn redelijk goed ontwikkeld, alleen is de massa (98kg -> 81 kg voor 1,87mtr) afgenomen en kan ik dit nu perfect onderhouden door de 'klassieke' oefeningen.
Voor't mtb'en is dit meer dan voldoende, tenminste ik ben geen topsporter en doe dit puur recreatief. Zo'n thuis training hoeft ook niet lang te duren, ik ben er ongeveer een uurtje mee bezig
Post Reply