Altijd leuk om de commentaren van andere testers te lezen, in het testnummer van O2Bikers is alles uiteindelijk herleid tot een puntentelling.
Hierbij mijn lijstje, in volgorde:
1. Lapierre Zesty 714
Dit was echt een verrassing voor mij. Veel veerweg en dus heel goed bergaf, maar een uitstekend rendement bergop. Zeer goed afgemonteerd ook. Ziet er bovendien ongelooflijk goed uit.

2. Scott Genius 30
Door de 3 demperstanden achter en de drie standen op de Fox-vork kun je deze voor alles gebruiken. Het verbaasde me vooral hoe makkelijk alles te verstellen is.
Met de vork en de demper volledig open kun je echt alle afdalingen aan, in de middenste stand zijn off-road klimmetjes vlot te doen.
Enkel de zwaardere afmontage houden hem van de eerste plaats, vooral de wielen voel je.

3. Trek Fuel EX 9.9
Als je er mee vertrekt lijkt hij niet echt ergens in uit te blinken, maar achteraf moest ik toegeven dat alles op deze fiets dik in orde is. Vlot bergop en bergaf, niets op aan te merken eigenlijk.

4. Lapierre X-Control 710
Racier dan de Zesty, maar toch goed onder controle te houden in de afdalingen. Heel snel bergop.

5. Cannondale Rize 4 Lefty
Nog beter in de afdaling dan de Genius en de Zesty, en supervet door de lefty. Klimmen ging er echter niet zo vlot mee als met de Scott en de Lapierre naar mijn gevoel.

6. Canyon Lux MR 7.0
Dit was de eerste fiets die ik vandaag testte. Ongelooflijk licht en zeer vlot bergop. Voor mijn kunnen echter veel te nerveus. Hiermee aan het zeer technische stuk op de lange afstand begonnen en dat was echt niet te doen. Door de heel diepe zit moest ik alle moeite doen om de fiets in lijn te houden, en bij de minste beweging trek je het stuur omhoog.
Vele afdalingen dan ook niet durven nemen met deze fiets.
Uitstekende fiets voor XC, maar niet aan mij besteedt...