Trainen, Woon- en werkverkeer

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Qube
Mountainbiker

Trainen, Woon- en werkverkeer

Post by Qube »

Hey,

Ik doe (in theorie) elke dag m'n 50 km door naar mijn werk te rijden. Hoe kan ik dit best doen om dit op te vatten als een training? In het weekend kruipen we meestal de (vlaaamse)ardennen in voor een 60-100 km. De bedoeling in de toekomst is om gem. snelheid/Afstand op te trekken tot niveau "Marathon". Momenteel heb ik nog wel aardig wat overgewicht dat eerst kwijt moet om beter te kunnen presteren :-? . :(

Dus hoe pak ik dit best aan, het is mogelijk om ergens een rustdag te nemen (dus met de auto naar het werk). Eerste fase zal zijn dat overgewicht en daarna....

Ma Di Woe Do Vr Za Zo

Bedankt
PuraVida
Mountainbiker

Post by PuraVida »

Qube,

Gezien je overgewicht ben je waarschijnlijk nog niet in (goede) conditie, waardoor dagelijks woon-werkverkeer je conditie zal verbeteren en je overgewicht zal/kan weggewerkt worden. Dus in het begin kan deze training als een goeie duurtraining beschouwd worden. Wanneer echter een bepaald conditieniveau bereikt zal worden, zal je door dit woon-werkverkeer weinig progressie meer maken, misschien zelfs achteruitgang, in die fase is deze training enkel te beschouwen als recup training of rustige duur.
viper
Mountainbiker

Post by viper »

PuraVida wrote:Qube,

Gezien je overgewicht ben je waarschijnlijk nog niet in (goede) conditie, waardoor dagelijks woon-werkverkeer je conditie zal verbeteren en je overgewicht zal/kan weggewerkt worden. Dus in het begin kan deze training als een goeie duurtraining beschouwd worden. Wanneer echter een bepaald conditieniveau bereikt zal worden, zal je door dit woon-werkverkeer weinig progressie meer maken, misschien zelfs achteruitgang, in die fase is deze training enkel te beschouwen als recup training of rustige duur.
Leg mij eens uit waarom je door 2 duurtrainingen per dag achteruitgang zou boeken. Deze stelling lees ik niet voor de eerst op het forum en natuurlijk ben ik het oneens.
PuraVida
Mountainbiker

Post by PuraVida »

Hierover werd idd al gediscussieerd (zoekfunctie --> duurtraining), ik stel dan ook voor om niet opnieuw te beginnen.
Superkrisser
Mountainbiker

Post by Superkrisser »

Ik fiets 3 a 4 keer per week 70km naar mijn werk en terug (St-Niklaas - Ekeren) het hele jaar door en behoor tot de top-10 van België in XC. Als je dit slim aanpakt en daarbuiten nog specifiek traint, kan je toch optimaal presteren.
Ik fiets in het seizoen meestal aan een rustig tempo en plan korte, anaërobe prikkels om mijn ritme te breken. Veel variëren is de boodschap!
Johan Degraeve
Mountainbiker

Post by Johan Degraeve »

Vermoedelijk ben jij dan Kris Henderickx ? (als't goe geschreven is)
Superkrisser
Mountainbiker

Post by Superkrisser »

Ha de Johan se! Nog steeds even veel aan 't biken?
Ik denk nog dikwijls terug aan die prachtige trektocht over de Alpen. Dit jaar gaan we o.l.v. Kris Hertsens voor de tweede keer de Cristalp rijden. Als je mee wil, laat dan iets weten he.

Groetjes, Kris
ru
Mountainbiker

Post by ru »

Ik probeer nu ook de volgende 6 maand met de fiets naar het werk te gaan. Leuven <--> Etterbeek, via de Dijleroute is dit een dikke 60 km per dag.

Ik doe er juist even lang over met de fiets als met de trein en i.p.v. onnozel te worden op de trein kan ik me wat uitleven op de fiets.

Dat ik op die manier per maand een kleine €180 belastingvrij bij op de rekening krijg is natuurlijk ook handig meegenomen '8)'
Jentek
Mountainbiker

Post by Jentek »

ru wrote: Dat ik op die manier per maand een kleine €180 belastingvrij bij op de rekening krijg is natuurlijk ook handig meegenomen '8)'
das idd niet slecht, daar ging ik ook voor met de fiets werken. Van da geld kunde elk jaar ne nieuwe bike kopen. Met die maatregelen kunnen ze meer mensen op de fiets krijgen, meer geld voor fietsen, autorijden duurder maken.
Johan Degraeve
Mountainbiker

Post by Johan Degraeve »

Superkrisser wrote:Ha de Johan se! Nog steeds even veel aan 't biken?
Ik denk nog dikwijls terug aan die prachtige trektocht over de Alpen. Dit jaar gaan we o.l.v. Kris Hertsens voor de tweede keer de Cristalp rijden. Als je mee wil, laat dan iets weten he.

Groetjes, Kris
Ik probeer in conditie te blijven door ook veel naar 't werk te fietsen (Gent of Brussel). Cristalp zou ik ook wel eens willen meedoen. Maar ik denk niet dat ik verlof zal krijgen van mijn vrouw.

veel succes nog,
Post Reply