Sölden (Ötztal)

Info over de Transalp, marathons, leuke routes in onze buurlanden, mogelijkheden om te biken in je vakantiebestemming,... je vindt het hier!
stivo
Mountainbiker

Sölden (Ötztal)

Post by stivo »

Met een zeer goed gevoel teruggekomen van de "Iron Bike" in Ischgl.
Dinsdag terug op het werk gekomen bleek het een zeer rustige periode te zijn,dus speelde het idee om nog enkele daagjes ergens te gaan biken.Een goede vriendin uit het Antwerpse is in de zomer mountainbikegids in het Ötztal,dus vrijdag per sms eens geïnformeerd naar de weersvoorspellingen ter plekke,snel antwoord gekregen dat het er redelijk goed uit zag voor de komende dagen.Zaterdagnacht dan maar vertrokken richting Sölden.(s'nachts is er geen file aan de 17 wegenwerken in Duitsland :-) ) s'Morgens bij zonsopgang kon ik reeds genieten van het mooie berglandschap op de Fernpass en iets later mocht ik een sms'je van Sylvie ontvangen dat een open blauwe hemel op mij wachtte in Sölden :lol:
Omstreeks 10u gearriveerd aan het mooie hotel "Bergland" waar ik zeer vriendelijk werd ontvangen.Sylvie was s'morgens nog samen met de filmcrew van "Vlaanderen vakantieland" opnames gaan maken van een nieuw geopende single trail vertrekkend op 3000m hoogte.Buiten haar werk als gediplomeerd mountainbikegids voert ze ook nog campagne om mountainbiken in het mooie Ötztal te promoten.Eerst dan maar een paar uurtjes geslapen om dan in de namiddag samen een klein toertje te maken van 14km en ongeveer 600hm.Onderweg natuurlijk even gestopt aan een berghut om op het terrras te genieten van het prachtige uitzicht.Douche genomen op de kamer en een uurtje gaan genieten van het ruime binnenzwembad (12x6m) en de ligstoelen in de relaxruimte 8) Omstreeks 18u00 s'avonds werd door de gidsen een voorstelling gegeven van de 2 parcours voor de volgende dag (je kon dagelijks kiezen uit een licht of iets zwaarder verteerbaar traject) dit gebeurde met beelden van "google-earth" op groot scherm,met uitleg over ondergrond en moeilijkheidsgraad.Tevens een korte weersvoorspelling en een diavoorstelling van de foto's van de afgelopen rit.
Ik had geboekt in de halfpension formule (zeer schappelijk geprijsd in het zomerseizoen :wink: ) en kon dus s'avonds genieten van de eersteklas keuken van het hotel.Ook de Oostenrijkse wijn was zeer te genieten.
s'Maandags om 9u30 samengekomen met nog enkele bikers uit andere hotels en onze 2 gidsen Sylvie en Dominik.Op het programma een tour van ongeveer 38km en 1100hm.Richting Längefeld een mooi glooiend schotterpad weg van de grote baan om dan in Brüggen af te slaan om een stevige klim aan te vatten met 23 s-bochten en enkele watervallen,het weer was alweer prachtig en de stemming was opperbest.Uiteraard boven een berghut met terras en uitzicht over de vallei.Na het nuttigen van een lekkere omelet en een Almdudler was het tijd voor een korte les van Sylvie met enkele zeer nuttige tips om op een veilige en gecontroleerde manier de volgende technische single-trail afdaling tot een goed einde te brengen.Ik ben niet zo een grote held op technische afdalingen,maar heb dankzij deze tips met meer zelfvertrouwen en controle hindernissen genomen waar ik normaal zou afstappen.Ik ben dan ook met een smile tot achter mijn oren deze single-trail tot beneden gereden.(Waarom heb ik dit niet eerder geleerd #-o )
Beneden afgesproken met de groep van de lichtere tour en samen de laatste kilometers richting Sölden gecruised.
Terug in het hotel stond een vieruurtje klaar voor de bikers,nog een pintje gedronken en uiteraard even gaan relaxen aan het zwembad (verlof kan mooi zijn :P ) s'Avonds nog met Karl en Sylvie aan de bar van het hotel terechtgekomen waar we enkele plaatselijke specialiteiten genuttigd hebben op basis van proseco,goed voor de nachtrust.
Dinsdagmorgen was het iets frisser en bewolkt (15°) er stond een zwaarder tochtje op het programma,onze gids Hannes nam ons mee richting Gaislachkögel gletsjer gelegen op een hoogte van ongeveer 2500m,stevig klimwerk,eerst op schotterpaden,dan via het middenstation naar een mooie single-trail iets dalend naar een draagpassage met grote stenen om dan uit te komen op een asfaltweg met haarspeldbochten,nl. de Gletsjerstrasse,hier werd snel hoogte gewonnen en plots stonden we pal tegen de gletsjer,toch wel indrukwekkend.Hannes gaf ons een beetje meer info over de gletsjer en we bezochten een kleine kapel die werd gebouwd ter nagedachtenis van de 9 verongelukte kinderen die enkele jaren geleden omkwamen bij een ongeval met een ski-gondel.Het was redelijk koud boven dus toch maar armstukken en windstopper aangetrokken om de afdaling aan te vatten.Onze gids op kop en Thomas,Karl en ik in de achtervolging haalden we snelheden van net geen 80km/h...lekker.Halverwege plots naar links op een zeer kort maar heel steil klimmetje met kleine steentjes om zo uit te komen op een machtig mooie trail,zachtjes glooiend,maar wat een panorama.
Na een ietwat technische afdaling arriveren we aan de bekende "Gampe Thaya" hut.Een authentieke berghut met kleine raampjes en zeer gezellig ingericht.Hier hadden we afgesproken met Sylvie en de rest van de groep.Een lekkere "kaiserschmarrn" met bosbessenkonfituur gegeten en een warme chocomelk gedronken om het terug een beetje warm te krijgen.Dan met de volledige groep terug op pad voor de laatste 250hm te overwinnen richting Hoch-Sölden,om dan via alweer een mooie single-trail en enkele brede schotterpaden te arriveren aan Sylvie's favoriete stukje,de "Almdudler trail",een single-trail met een zeer hoog fun gehalte,op-af,draaien-keren,haakse bochten,stenen,wortels...de hele groep vind het fantastisch.Nog een afdaling door een weide en we zijn weer terug aan ons hotel.Uiteindelijk 36km en 1600hm.Zeer geslaagd dagje en het pintje achteraf smaakte eens zo goed. :wink:
Na het avondeten weer even aan de bar gezeten,maar wijselijk besloten om op tijd te gaan slapen want op Woensdagochtend stond het "Gletsjerfrühstük" op het programma.Om 5u30 s'morgens met z'n allen de bus op richting gletsjer om daar te gaan ontbijten en de zonsopgang te bewonderen.Onze bikes werden op een aanhangwagen geplaatst en ook mee naar boven genomen.Helaas was het weer een beetje spelbreker,teveel wolken belemmerden het uitzicht,dus geen zonsopgang.Vanuit het hotel werd een kompleet en zeer verzorgd ontbijtbuffet naar boven gevoerd en konden we onze honger stillen,en gezellig een beetje tateren.Omstreeks 7u30 hebben we dan onze warmste kledij aangetrokken om bij 6° en dichte bewolking de afdaling richting Sölden aan te vatten.Het was frisjes en door het beperkte zicht en de natte baan werd er toch met enige voorzichtigheid afgedaald.Een zeer speciaal gevoel zo vroeg in de ochtend.Uiteraard werden weer enkele trails opgezocht,deze keer was het iets moeilijker door de natte stenen en wortels en iedereen was dan ook zeer geconcentreerd.Ben er toch in geslaagd om een afwateringsgootje iets te traag te benaderen met als gevolg dat mijn voorwiel bleef steken en ik over mijn bike ging,gelukkig zonder erg en nog iets voorzichtiger werd de afdaling verdergezet,we werden perfect gegidsd door Sylvie,die vandaag werd bijgestaan door Thomas.Omstreeks 8u50 na een afdaling van ongeveer 1500hm terug aan het hotel aangekomen om dan droge kleren aan te trekken want om 9u30 stond onze dagttocht op het programma,een licht tochtje van 14km en ongeveer 650hm naar een zeer mooi dorpje waar ik de naam van ben vergeten,maar dat decor heeft gestaan voor een van de "Milka" reklames.We hadden besloten om met de hele groep samen te blijven,gegidsd door Sylvie en Manni,het werd een rustige rit op schotterwegen.In het dorpje uiteraard weer iets gedronken en een korte demonstratie "bezemvliegen" gekregen van Sylvie (zie foto's).Tijdens de afdaling nog enkele zeer technische trails geprobeerd,sommige op de bike,sommige te voet :lol: Ondertussen weer enkele praktische tips gekregen van onze gidsen.Omstreeks 13u aan het hotel gearriveerd en afscheid genomen van Max,Thomas,Claudia en Karl.Enkele uurtjes geslapen,nog iets aan de bar gedronken waar ik van Sylvie nog een DVD mocht ontvangen met de foto's van afgelopen dagen en omstreeks 17u huiswaarts vertrokken.
Het was een kort maar intensief verlofje waar ik enorm van genoten heb.
Veel bijgeleerd kwa techniek en controle,ook mijn Jean-Marie Pfaff duits is er op vooruit gegaan :lol:
Veel respect voor de gidsen die 6 dagen op 7 hun best doen om de bikers fijne momenten te bezorgen en dit in goede en minder goede weersomstandigheden.
@ Sylvie,Dominik,Hannes en Manni....heel erg bedankt.

Dit is een aanrader voor iedereen die wil genieten van biken in mooie landschappen,in een gemoedelijke sfeer en rekening houdend met ieders fysieke capaciteit.

Volgende zomer ga ik zeker terug,en hopelijk kan ik nog enkele mede-bikers warm krijgen om mee te gaan.

enkele fotootjes vind je hier

http://www.flickr.com/photos/29221546@N ... 763610448/

Meer info over de bike gidsen en het hotel

http://www.bergland-soelden.at/page.cfm ... ike_schule
Last edited by stivo on Tue 19 Aug 2008 00:06, edited 2 times in total.
flupke73
Mountainbiker

Post by flupke73 »

wat een leven, oostenrijk=yummie!!!
en met Sylvie: ja, die hare fiets hebt ge ook al gecopy'ed
alleen heeft die beauty geen achtervering nodig, gij wel hé
(voor ge over mijn RMelement begint: 'k ga de cristalp op de HT doen)
Griet
Mountainbiker

Post by Griet »

Gij kunt hier wel ne mens jaloers maken zelle :drunk:
Zalige job trouwens dat die Sylvie heeft.
Ti AliVe
Mountainbiker

Post by Ti AliVe »

Zalig,dat is pas genieten.Goed gezelschap,prachtig landschap,nice tracks en kaiserschmarrn,yammie!
stivo
Mountainbiker

Post by stivo »

flupke73 wrote: alleen heeft die beauty geen achtervering nodig, gij wel hé
Ik word al een dagje ouder hé #-o
den wakkere bakker gits
Mountainbiker
Location: Monty jozef dressler Replica+scott spark 30+ maes beach 29'er+ koxx trialbike+Pyga onetwenty

Post by den wakkere bakker gits »

=P~ =P~ =P~ dat ziet er intressant uit bedankt
flupke73
Mountainbiker

Post by flupke73 »

stivo wrote:
flupke73 wrote: alleen heeft die beauty geen achtervering nodig, gij wel hé
Ik word al een dagje ouder hé #-o
oei, was ze niet tevreden van je fietsprestaties?
kleinboy
Mountainbiker

Post by kleinboy »

Ben ook een Aussi-liefhebber. (Austria)
Mijn grootvader was trouwens Oostenrijker... En Sölden heb ik ook reeds aangedaan met de bike. Inderdaad extreem mooi. Je kunt het je er zo moeilijk maken als je wil, dus voor elk wat wil(d)s.

Probeer volgend jaar maar eens richting VENT en dan naar de Martin-Bush-hutte. Heel mooi maar zwaar (tot 2500m).
Of via Obergurgl naar Schönwieshutte (2266) (= middelzwaar ) en verder naar Langtallereckhutte. (2430m) (=zwaar).

Om wat klimwerk in de benen te krijgen kun je de Timmelsjoch eens nemen...tot +2500m over asvalt. Dalen aan +90km/u. En ook de Gletscherstrasse naar de rettenbach. Maar daar moet ik dan ook eens uw Silvie gaan lenen om daar de leukere tracks op te zoeken.

groeten
stivo
Mountainbiker

Post by stivo »

kleinboy wrote: Probeer volgend jaar maar eens richting VENT en dan naar de Martin-Bush-hutte. Heel mooi maar zwaar (tot 2500m).
Deze rit stond geprogrammeerd op vrijdag en ik ben maar tot woensdag gebleven.Ik heb er wel foto's van gezien,ziet er inderdaad een knap toertje uit,volgend jaar zeker doen.
frederikc
Mountainbiker

Post by frederikc »

Probeer volgend jaar maar eens richting VENT en dan naar de Martin-Bush-hutte. Heel mooi maar zwaar (tot 2500m).
Of via Obergurgl naar Schönwieshutte (2266) (= middelzwaar ) en verder naar Langtallereckhutte. (2430m) (=zwaar).

groeten[/quote]

lol, obergurgl
mooi dorpje, alsk volgend jaar trg daarnaar ga in de zomer pak ek zeker mijn bike mee (tege dan hem ik al wa een iet degelijk conditie :lol: )
maar zou de weg naar de Schönwieshutte niet direct middelzwaar maar toch ook al tamelijk zwaar noeme hoor,
kennis van mijn ouders die geoefend mtb-er was (in die tijd) moest bij de eerste beklimming al opgeven en hij was het gewoon voor in de ardennen en hoger duitsland te rijde maar die eerste beklimming aan het dalstation van de skilift is wel venijnig daarna begint het iet minder steil omhoog te gaan, maar bedoel je niet de karlsruher hutte op 2430m??
de laatste beklimming voor deze hutte is ook wel tamelijk zwaar
Post Reply