opbergen fiets => katrolset ?

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
d-man
Mountainbiker

opbergen fiets => katrolset ?

Post by d-man »

Ik ben dus op zoek naar een systeem om de fietsen handig op te bergen.

Ik had eerst gedacht aan een 'katrolset' (omdat dit me het meeste plaats zou besparen), maar vraag me af of dat negatieve gevolgen kan hebben voor vering of schijfremmen. Ik hoort en leest er wel wat over, maar ik wordt er niet echt veel wijzer uit....
Iemend ervaring ermee? En waar te koop?

De tweede optie zouden 'muurhaken' zijn, waar ik dan het wiel in haak en fiets vertikaal hang. Maar terug zelfde vraag => heeft dit geen slechte gevolgen voor de voorvering en remmen?

Wie heeft voorkeur voor wat??
Levud
Mountainbiker

Post by Levud »

Uw fiets horizontaal omhooghangen heeft geen slechte gevolgen, dat is juist de goede manier om hem weg te hangen. Dus katrol of 2 haken aan de muur zijn hier goede methodes voor. Wat je waarschijnlijk zal gelezen hebben is dat wanneer je je fiets met enkel het voorwiel omhooghangt (zodat hij dus verticaal komt te hangen) dit niet zo goed is voor vering en remmen die werken op basis van olie. Want op die manier kan je olie naar plaatsen lopen waar hij niet moet zijn, waardoor je tijdelijk niet over alle rem- en veereigenschappen kan beschikken wanneer je gaat fietsen.
Guy S.
Mountainbiker

Post by Guy S. »

De tweede optie zouden 'muurhaken' zijn, waar ik dan het wiel in haak en fiets vertikaal hang. Maar terug zelfde vraag => heeft dit geen slechte gevolgen voor de voorvering en remmen?
Slechte gevolgen? Het tegendeel is waar wat de vork betreft. Volgens Oliver Ernst van Fox Duitsland is het zelfs goed om uw fiets vertikaal op te hangen omdat dan de foam ringen die bij de vorkdichtingen zitten, voorzien worden van olie, waardoor de slijtage vermindert en het reactievermogen van de vork verbeterd.

Wat de remmen betreft is er volgens mij ook geen probleem, omdat het een volledig gesloten systeem is.
Dickie
Mountainbiker

Post by Dickie »

Ik heb zo'n katrolsysteem aan het plafond hangen.
Je kan de fiets horizontaal aan stuur en zadel ophangen en tot 4 m hoog optrekken.
Dat ding is weinig gebruikt omdat ik mijn fietsen gewoon op een staander wegzet.
Baj de wey, voor een paar pinten mag het weg voor wie het interesseert :wink: .
Donny
Mountainbiker

Post by Donny »

baj de way, da ligt voor 5,95€ in den Hubo achter mijnen hoek...
d-man
Mountainbiker

Post by d-man »

Levud wrote:Uw fiets horizontaal omhooghangen heeft geen slechte gevolgen, dat is juist de goede manier om hem weg te hangen. Dus katrol of 2 haken aan de muur zijn hier goede methodes voor. Wat je waarschijnlijk zal gelezen hebben is dat wanneer je je fiets met enkel het voorwiel omhooghangt (zodat hij dus verticaal komt te hangen) dit niet zo goed is voor vering en remmen die werken op basis van olie. Want op die manier kan je olie naar plaatsen lopen waar hij niet moet zijn, waardoor je tijdelijk niet over alle rem- en veereigenschappen kan beschikken wanneer je gaat fietsen.
Ik had gelezen dat, indien je hem horizontaal hangt, er geen druk op de vork zit, die uitveert en dat dit niet te goed zou zijn...

niks van aantrekken dus??
Levud
Mountainbiker

Post by Levud »

Over de al dan niet schadelijke gevolgen van hem verticaal omhoog te hangen doe ik nu geen uitspraak meer omdat ik dat sinds het antwoord van 'Guy S.' niet zeker meer weet. Was de eerste keer dat ik die uitleg hoorde.
Maar wat ik wel weet is dat je hem met een gerust hart horizontaal kunt omhooghangen, zo ken ik genoeg mensen die dat doen en daar toch nooit problemen mee hebben.
Dickie
Mountainbiker

Post by Dickie »

Donny wrote:baj de way, da ligt voor 5,95€ in den Hubo achter mijnen hoek...
een paar pinten zijn nog altijd goedkoper :wink: .
RubenT
Mountainbiker

Post by RubenT »

Ondertussen kost die in de Hubo al 10€, ben juist gaan kijken, anders had ik hem gekocht.
Ik probeer hem gewoon zelf te maken van wat oud ijzer en een paar oude rolschaatsen.

Gr.
d-man
Mountainbiker

Post by d-man »

Dickie wrote:
Donny wrote:baj de way, da ligt voor 5,95€ in den Hubo achter mijnen hoek...
een paar pinten zijn nog altijd goedkoper :wink: .
heb je er zo een of 2? (katrollen he, niet pinten :wink: )
Post Reply