Hallo,
Ik zou graag deze zomer mezelf een nieuw setje wielen willen aanschaffen. na wat opzoek werk op dit forum lijkt me het beste (in mijn geval) om een setje te laten spaken.
Ik had gedacht aan:
velg: dt swiss xr 4.2d
naaf: dt swiss 240s centerlock
spaken: dt swiss revolution
nipple: alu
Volgens de spokes calculator van dt swiss zou dit setje op 1500g uitkomen.
Nu is mijn vraag zou dit een goed wiel zijn voor een biker van toch wel 95kg?
Alle informatie en tips zijn welkom...
wielen voor zwaardere biker
Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
-
Angry Bee
- Mountainbiker
- Location: Van Nicholas Zion Ti, Chris King hubs+headset, XTR, Token Cera, Thomson.
Ik ben een rijder van hetzelfde gewicht, en mij zijn de DT Revo spaken destijds afgeraden door Ernie Frieke. De velg weet ik niet maar ik rij nu in ieder geval een meer stevige XM719, al heb ik ook met weinig problemen een XC717 gereden(36). Naaf maakt niet zoveel uit lijkt me.
Wat wel belangrijk is, is het aantal spaken dat je gebruikt. Met 36 zit je behoorlijk safe.
Wat wel belangrijk is, is het aantal spaken dat je gebruikt. Met 36 zit je behoorlijk safe.
- Guido Beeck
- Mountainbiker
Post by Guido Beeck »
Alu nippels wordt, dacht ik, afgeraden bij zo'n gewicht. Beter kiezen voor messing nippels
hoi,
Ik zit met hetzelfde dilemma.
Weet er iemand tot hoeveel kg je kan gaan in 32 spaak.
In 36 spaak heb je een pak minder keuze van naven als je het volgende wenst:
1. centerlock
2. industrielagers
3. ust
mijn keuze ligt voorlopig op volgende:
1. dt swiss 340 cl 32 gaats
2. mavic xm 819 disc of xm719
3.dt spaken compitition of alpine
Ik zit met hetzelfde dilemma.
Weet er iemand tot hoeveel kg je kan gaan in 32 spaak.
In 36 spaak heb je een pak minder keuze van naven als je het volgende wenst:
1. centerlock
2. industrielagers
3. ust
mijn keuze ligt voorlopig op volgende:
1. dt swiss 340 cl 32 gaats
2. mavic xm 819 disc of xm719
3.dt spaken compitition of alpine
-
Bulkie
- Mountainbiker
Ik zou voor jouw gewicht ook de Comp spaken nemen, da's een 80g meer (+-360 g ipv +-280 g), maar een stuk sterker. Messing nippels kun je ook overwegen, maar da's 45 g zwaarder.
Om dit te compenseren kun je gewoon NoTubes wielen nemen met Comp spaken, die velgen zijn zeker even sterk en dan win je zelfs 100-120 g terug. Vergeet ook niet dat je bij DT een relatief zwaar velglint nog moet bijrekenen voor tubeless (35 g x2 = 70 g) , bij NoTubes is dat 11 à 12 g x = +-23g ipv 70 g) en dan kun je nog kiezen binnenband of tubeless banden.
Succes met je keuze!
Ken
Om dit te compenseren kun je gewoon NoTubes wielen nemen met Comp spaken, die velgen zijn zeker even sterk en dan win je zelfs 100-120 g terug. Vergeet ook niet dat je bij DT een relatief zwaar velglint nog moet bijrekenen voor tubeless (35 g x2 = 70 g) , bij NoTubes is dat 11 à 12 g x = +-23g ipv 70 g) en dan kun je nog kiezen binnenband of tubeless banden.
Succes met je keuze!
Ken