Vandaag on the trails viel me weer iets op: hoeveel bikers en bikesters sleurend en trekkend de heuvels naar boven rijden, met de ruggen gekromd en de ketting op de 32-12 of 32-14...
Is het wegens een soort eergevoel, of omdat de vermoeidheid begint te wegen op het gezond verstand, of iets wat voor elke mens ander is (macht of souplesse)?
In elk geval, ik probeer om altijd een zo soepel mogelijk verzet en een hoog traptempo aan te houden, en dat betekent vaak naar die kleine kransjes teruggrijpen.
In een pseudo-wetenschappelijk (niet pejoratief bedoeld) boek dat ik nu aan het lezen ben over training (Mountain biker's training bible, Joe Friel, uitgebreide bespreking van deze turf van 280 blz volgt nog) gaat het onder andere over "economy", het zo spaarzaam mogelijk omgaan met zijn krachten.
En dan nu de vraag: heeft het gebruikte verzet daar ook in grote mate niet mee te maken? Of hebben jullie andere theorieën die jullie volgen?
Op zoek naar een verzetje?
Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Hier word vooral de wielertoeristen-Museeuw techniek gebruikt, Museeuw rijd in de ronde van Vlaanderen klein verzet in het peloton, maar als hij in beeld is (dit is natuurlijk enkel bij demarrage en dergelijke) rijd hij op grotere versnelling (hij krijgt dat door training ook wel rond en dergelijke. Wat zien de wielertoeristen? Ah Museeuw doet diene klim mee da verzet dus doen ze dat ook maar natuurlijk krijgen ze dat geen ene keer deftig rond, en dan rijden ze 's winters op hun "montenbak" en doen ze dat weer
- spilliespeedy
- Mountainbiker
- Location: gary fisher hoo koo e koo / specialized carve comp 29er
Post by spilliespeedy »
en zijn nogal verschillen van persoon tot persoon.
Als je ziet bij beklimmingen draait lance heel snel een kleine versnelling rond, en gaat zo snel omhoog. Dan heb je andere die groot rijden en die gaan ook goed vooruit.
Ik zelf rij nogal graag op groot verzet naar boven indien ik me echt goed voel, maar als benen zeggen neen ga ik liever klein verzet naar boven.
Dat is voor iedereen een persoonlijke keuze denk ik zolang je je maar goed amuseert da is het belangrijkste.
Bedoel met vorige niks negatiefs hoor
Als je ziet bij beklimmingen draait lance heel snel een kleine versnelling rond, en gaat zo snel omhoog. Dan heb je andere die groot rijden en die gaan ook goed vooruit.
Ik zelf rij nogal graag op groot verzet naar boven indien ik me echt goed voel, maar als benen zeggen neen ga ik liever klein verzet naar boven.
Dat is voor iedereen een persoonlijke keuze denk ik zolang je je maar goed amuseert da is het belangrijkste.
Bedoel met vorige niks negatiefs hoor
- Bmweke
- Mountainbiker
er zijn er ook die VEEL te klein rijden
dat vind ik ook vree ambetant (en eel vermoeiend als ge daar achterrijd op een singletrack klim...
)
ik rij meestal om mijn 2de blad en dan vanachter vanachter ook of iets groter...
meestal rijn ze veel te klein en gaan dan zo traag, terwijl ze een zwaarder verzet aan zouden kunne.
dat vind ik ook vree ambetant (en eel vermoeiend als ge daar achterrijd op een singletrack klim...
ik rij meestal om mijn 2de blad en dan vanachter vanachter ook of iets groter...
meestal rijn ze veel te klein en gaan dan zo traag, terwijl ze een zwaarder verzet aan zouden kunne.
Zou het kunnen dat bikers die veel op de weg rijden, soms wielertoeristen genoemd of jeannetten bij de slechte karakters, vooral groot rijden?
Ik stel bij mezelf vast dat ik door mijn matige conditie geen snelle trapfrequentie aankan en daardoor ook vaak te groot trap. De deductie groot trappen = Jeannet kan echter niet worden getrokken
Ik heb de indruk dat "afgetrainden" een hoge overslag hebben en dat koppelen aan een hoge trapfrequentie. Minder getrainden, maar duidelijk van het type krachtmens trappen veel groter.
Het laatste type is duidelijk in het nadeel bij bochtige parkoers (optrekken) en klimmen en verspilt veel energie.
Wat me ook opvalt is dat naast Armstrong ook ons Bartje veel kleiner en krachtiger aan het trappen is dan vroeger.
Ik stel bij mezelf vast dat ik door mijn matige conditie geen snelle trapfrequentie aankan en daardoor ook vaak te groot trap. De deductie groot trappen = Jeannet kan echter niet worden getrokken
Ik heb de indruk dat "afgetrainden" een hoge overslag hebben en dat koppelen aan een hoge trapfrequentie. Minder getrainden, maar duidelijk van het type krachtmens trappen veel groter.
Het laatste type is duidelijk in het nadeel bij bochtige parkoers (optrekken) en klimmen en verspilt veel energie.
Wat me ook opvalt is dat naast Armstrong ook ons Bartje veel kleiner en krachtiger aan het trappen is dan vroeger.
Daar zit iets in. Het lijkt me in elk geval zo dat je om zwaarder te trappen je beenspieren meer moet doen werken, en een lichter verzet iets meer van je hart zal vergen... en zijn het niet vooral de beenspieren die na X aantal kilometer als eersten afhaken?viper wrote: Ik heb de indruk dat "afgetrainden" een hoge overslag hebben en dat koppelen aan een hoge trapfrequentie. Minder getrainden, maar duidelijk van het type krachtmens trappen veel groter.
Ik weet ook niet of het zozeer met "afgetraind" te maken heeft, maar wel met "erop getraind" (of zou dat hetzelfde zijn?).
Of zit er toch iets van een waarheid in die volkswijsheid machtsmens - man van de souplesse? (want dan is het (te?) simpel en ben ik gewoon numérootje 2)
Veel vragen... iemand nog antwoorden? :)
- Pascal Geerts
- Mountainbiker
Post by Pascal Geerts »
Ik rijd persoonlijk met de koersfiets ook altijd meer op de macht als op de mtb.
Vooral afhankelijk van het gevoel dat ge hebt in de benen, maar zeker bij een beetje vermoeide benen schakel ik snel een tandje trug, en dan vooral op souplesse naar boven. Ook al de krampen eraan komen gaat ie steevast op de 24 als't wa steil wordt.
Maar koersfiets dus echt niet, dat lukt me persies niet, ik kan het moeilijk uitleggen, en heb er wel wat problemen mee (gevoellig aan de rechtse knie, wegens vorig jaar een onsteking, die ik nu heel af en toe (na een serieuse training op de koersfiets) persies trug een beetje voel). Ik neem me dan ook altijd voor van niet te zwaar te rijden (den 52 aan de kant) maar het lukt me echt niet voor dat vol te houden.
Vooral afhankelijk van het gevoel dat ge hebt in de benen, maar zeker bij een beetje vermoeide benen schakel ik snel een tandje trug, en dan vooral op souplesse naar boven. Ook al de krampen eraan komen gaat ie steevast op de 24 als't wa steil wordt.
Maar koersfiets dus echt niet, dat lukt me persies niet, ik kan het moeilijk uitleggen, en heb er wel wat problemen mee (gevoellig aan de rechtse knie, wegens vorig jaar een onsteking, die ik nu heel af en toe (na een serieuse training op de koersfiets) persies trug een beetje voel). Ik neem me dan ook altijd voor van niet te zwaar te rijden (den 52 aan de kant) maar het lukt me echt niet voor dat vol te houden.