Cantabrië / Picos d' europe

Info over de Transalp, marathons, leuke routes in onze buurlanden, mogelijkheden om te biken in je vakantiebestemming,... je vindt het hier!
Post Reply
bartvp
Mountainbiker

Cantabrië / Picos d' europe

Post by bartvp »

Ik ga deze zomer naar Cantabrië om te golfsurfen. Omdat het daar echt prachtig en vooral ook bergachtig is was ik van plan mijne bergfiets mee te nemen.

Is er iemand die daar al eens gefietst heeft en enkele routes of startpunten kan aanraden?
De plaats van vertrek mag eender waar in cantabrie liggen, voor een mooie tocht wil ik wel een stuk rondrijden met t buske.

Alvast bedankt
BertG
Mountainbiker

Post by BertG »

In de buurt van Bilbao zijn er alvast uitgepijlde routes (site VTT 39, 245km in totaal) maar dus nog wel iets naar het oosten t.o.v. Cantabrië:

http://www.ffc.fr/a_VTT/a_SitesVTT/index.asp

Zalige combinatie trouwens surfen en biken, ik heb vorige zomer ook zoiets gedaan. Vooral gesurfd in Frans Baskenland (regio Biarritz) en biken in de Pyreneën. Pfff, dat het maar rap terug zomer is 8) .

Image
pocoloco
Mountainbiker

Re: Cantabrië / Picos d' europe

Post by pocoloco »

Goh, teveel om op te noemen... een jaar of 18 geleden heb ik daar één van de meest schitterende bike-vakanties ooit beleefd.
We hebben toen twee basiskampen gekozen: eerst in Potes. Vandaar kan je met de téléferique vanuit Fuente De (fiets mocht er toen altijd op en nu alleen 's morgens vroeg dacht ik) omhoog tot in het hooggebergte.

Vandaaruit kan je nog wat omhoog (boven de 2000 m als ik het me goed herinner) helemaal tot beneden in Potes (300m) offroad.
Als je van Potes stroomafwaarts volgt passeer je ergens een keigroot standbeeld van een zalm, daar effe verder is een paadje links omhoog langs de rand van een kloof (rechts omhoog, linker orografische over). Wel een héél eind stappen/klauteren tot je kan fietsen, maar daarna... sublieme route verder omhoog en terug naar beneden richting Fuente De.

Na nog wat van dat zijn we verhuisd naar de noordkant vlakbij Cain dacht ik. Dan zijn we de Cares kloof omhoog gebiket (ONGELOOFLIJK, zie foto's in de link beneden) en helemaal naar boven tot over de graat van de Picos en naar beneden tot in Fuente De.
De bedoeling was om daar de teleferique terug omhoog te nemen en dan terug downhill naar Cain.
Probleem was dat we boven in een sneeuwstorm zijn terecht gekomen (als we vertrokken bijna 30°C...), waardoor we de laatste montée gemist hebben... daar stonden we dan, bevroren en verzopen in onze fluo fietsspullen (in dien tijd een must :-D ) aan de volledig verkeerde kant van de bergen... om 7 uur 's avonds en 900 hoogtemeters onder de pas. We hebben dan maar een boer met een Land Rover gevraagd en betaald om ons de 80 km rond te voeren.

De Picos zijn schitterend, zowel voor te biken als voor te wandelen, te klimmen... wel checken wat mag (ik denk dat de Cares kloof nu verboden is voor bikers ?) en zeker altijd regenkledij meenemen. 't Weer is er wisselvallig :evil:

Hier wat foto's van de Cares kloof, ik denk dat het buiten het seizoen nog wel doenbaar is om daar met de bike over te rijden. Maar een boete kan dus altijd (in onzen tijd nog niet).

http://www.foromtb.com/showthread.php?s ... 0&t=151768

Wel oppassen hé, één stuurfout en 't licht gaat definitief uit. Een vriend is daar een jaar of 5 geleden dodelijk verongelukt in een onweer (te voet met de rugzak)...
mountainsurfer
Mountainbiker

Post by mountainsurfer »

mooie foto van cote de basque in biaritz

die zigzag weg ook al enkele malen naar beneden gegaan
(te voet met 9.6 foot onder de arm )

waar verblijf je ergens in Cantabrië
(huisje camping ... )

ben ook wel geintresseerd in die omgeving
(goede combinatie surf bike )
bartvp
Mountainbiker

Post by bartvp »

Bedankt allemaal voor de tips. Nu is het wel zeker: de fiets moét mee. Ik wist wel dat het er mooi ging zijn, maar die fotos op da spaans forum zijn gewoon prachtig.
waar verblijf je ergens in Cantabrië
Wij trekken rond met een aantal camionetten heel de kust van spanje richting Portugal. Dus een vaste plaats hebben we niet echt. En nu komt er zeker een aantal dagen Picos bij. Wij gaan wel zeker een aantal dagen in de buurt van San Vicente blijven. Hier is er namelijk een belgisch surfkamp.

Check www.addedge.be of www.flowtrack.be
lorre88
Mountainbiker

Post by lorre88 »

ik ben vorig jaar als mountainbikegids van flowtrack naar toe gegaan, ik heb een drietal routes kunnen uitstippelen die zkr de moeite waard zijn, maar in de buurt van st vincente moet je noch al zoeken, ik zou derict naar picos gaan, de moeite waard
bartvp
Mountainbiker

Post by bartvp »

@lorre88: Rond San Vicente is het inderdaar nogal zoeken, vorig jaar ook een poging gedaan met een planneke van het plaatselijke toeristen bureau, en dan ook serieus verkeerd gereden.
Hebt gij toevallig nog een wegbeschrijving of een planneke van die routes die ge hebt uitgestippelt? Dan kan ik toch ook eens gaan fietsen zonder eerst een heel stuk met de auto te rijden.
Gaat ge dit jaar nog terug als gids?
Zo ja, welke periode?
Ik gaan daar waarschijnlijk heel juli in de buurt rond rijden. Dan kunnen we misschien eens samen de picos en omstreken verkennen.
lorre88
Mountainbiker

Post by lorre88 »

ik heb jmr genoeg noch geen nieuws van de bazen van flowtrack, vanaf nieuws heb zal het hier posten. Maar ik vrees ervoor, ik zal eens plannetje maken maar de kok van flowtrack weet een van de drie parcours normaal vanbuiten ( vragen naar jasper)

groetjes laurent
bartvp
Mountainbiker

Post by bartvp »

Ik heb gehoord dat ze hun na de krokusvakantie gaan bezighouden met de monitoren voor deze zomer in San Vicente, dus t is nog geen ramp dat ge nog niks gehoord heb.

grtz
bart
Ziggy
Mountainbiker

Post by Ziggy »

Binnen een paar weken gaan wij ook richting Cantabrie. Na wat googelen heb ik eindelijk toch wat routes gevonden (ne hele zak feitelijk).
Met info over afstand, hoogtemeters, planneke, gps-coördinaten. Allez, voldoende info voor weken bike-plezier. =D>

http://cantabriaenbici.es/index-en.html

't Amuzement !
Post Reply