Ik ben sinds een maand bezig met mijn extensieve duurtrainingen voor het aankomende marathonseizoen. Ik rij nu elke week 3-4 keer op de weg waarbij mijn gemiddelde hartslag rond de 129-135 ligt (sinds vorige week zit er al eens een training tussen waarbij de gemiddelde hartslag rond 143 ligt). De eerste 3 weken verliepen prima, ik voelde mijn conditie en kracht progressief toenemen. Maar sinds vorige zaterdag beginnen mijn benen haverwege de training vermoeid aan te voelen. Ook de dag erna heb ik nog last van een gevoel van vermoeidheid in de benen. Opmerkelijk is wel dat mijn benen niet verzuren tijdens de training en dat ik voel dat ik nog steeds heel wat kracht heb in de benen. Ik slaap goed (gemiddeld 7-8 uur per dag). Ik heb ook nog zin om te trainen maar het vermoeide gevoel begint mij wel ernstig te irriteren...
Ik zal nu eens beginnen om midden in de week gewoon wat los te rijden en verder niets en volgend weekend opnieuw mijn duurtrainingen te hervatten.
Zijn dit de eerste tekenen van overtraining...? Vitamine tekort...?
Ik vraag mij af aan wat dit nu kan liggen, ik heb hier vroeger nooit last van gehad.
vermoeide benen
Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
-
Sunn Xtreme
- Expert
Post by Sunn Xtreme »
overtraining is hier niet aan de orde.
men spreekt vooral van overtraining, als je een pak onder je normale max. pols blijft steken en niet beter lijkt te kunnen.
ik zou niet direkt ongerust zijn.
het kan zijn dat je met een virus zit (wie niet op dit moment), en dat laat zich altijd zich eerst zo voelen.
van alle renners die ik ken, is er maar een enkele die niet in de lappenmand zit momenteel..... om maar te zeggen dat er een echte plaag onder de mensen is.
kzou eerder uw duurtrainingen wat beperken, of zelfs 1 dag laten wegvallen en vervangen door een uurtje losrijden.
laat intussen een bloedanalalyse uitvoeren.
ook bepaalde lagere waardes kunnen je snller vermoeid maken.
ijzer, b-complex, zink, magnesum zijn zo een paar zeer belangrijke elementen, die vrijwel onmiddelijk een mindere paraatheid laten voelen.
je hoeft daarvoor niet te weinig te hebben, gewoon een vrij lage waarde kan dat vermoeidheidsgevoel al in de hand werken.
te vaak hoor je nog die fabeltjes : met een gezonde voeding kom je er ook...
ja... maar niet als sporter met bepaalde vormen van trainingen. wel als iemand die overdag werkt en savonds in de zetel ligt.
daarbj komt nog een zeer belangrijke faktor : de voeding is duidelijk minder rijk aan mineralen, dan pakweg 10-15 jaar terug.
ook zitten er ook veel meer andere stoffen in onze voeding die daar absoluut niet thuishoren... ook iets dat de laatse 10 jaar is toegenomen, en nog steeds toeneemt.
maw : supplementeren als je je sport goed wil beoefenen, is bijna een vereiste.
nota : ik zie vaak genoeg renners die zich vooral op gezonde voeding storten, maar geen supplementen nemen.
ze zitten 3 tot 5x per jaar in de problemen met bepaalde zaken in hun bloed (vooral b12, ijzer, magnesium)
een duidelijk voorbeeld, dat gezonde voeding alleen , helaas niet kan voldoen aan de eis van het lichaam in zulke situaties (continue trainen, competitie,..)
men spreekt vooral van overtraining, als je een pak onder je normale max. pols blijft steken en niet beter lijkt te kunnen.
ik zou niet direkt ongerust zijn.
het kan zijn dat je met een virus zit (wie niet op dit moment), en dat laat zich altijd zich eerst zo voelen.
van alle renners die ik ken, is er maar een enkele die niet in de lappenmand zit momenteel..... om maar te zeggen dat er een echte plaag onder de mensen is.
kzou eerder uw duurtrainingen wat beperken, of zelfs 1 dag laten wegvallen en vervangen door een uurtje losrijden.
laat intussen een bloedanalalyse uitvoeren.
ook bepaalde lagere waardes kunnen je snller vermoeid maken.
ijzer, b-complex, zink, magnesum zijn zo een paar zeer belangrijke elementen, die vrijwel onmiddelijk een mindere paraatheid laten voelen.
je hoeft daarvoor niet te weinig te hebben, gewoon een vrij lage waarde kan dat vermoeidheidsgevoel al in de hand werken.
te vaak hoor je nog die fabeltjes : met een gezonde voeding kom je er ook...
ja... maar niet als sporter met bepaalde vormen van trainingen. wel als iemand die overdag werkt en savonds in de zetel ligt.
daarbj komt nog een zeer belangrijke faktor : de voeding is duidelijk minder rijk aan mineralen, dan pakweg 10-15 jaar terug.
ook zitten er ook veel meer andere stoffen in onze voeding die daar absoluut niet thuishoren... ook iets dat de laatse 10 jaar is toegenomen, en nog steeds toeneemt.
maw : supplementeren als je je sport goed wil beoefenen, is bijna een vereiste.
nota : ik zie vaak genoeg renners die zich vooral op gezonde voeding storten, maar geen supplementen nemen.
ze zitten 3 tot 5x per jaar in de problemen met bepaalde zaken in hun bloed (vooral b12, ijzer, magnesium)
een duidelijk voorbeeld, dat gezonde voeding alleen , helaas niet kan voldoen aan de eis van het lichaam in zulke situaties (continue trainen, competitie,..)
Last edited by Sunn Xtreme on Mon 28 Jan 2008 19:15, edited 1 time in total.
-
Kevindn
- Mountainbiker
Bedankt Sunn voor de duidelijke en volledige uitleg
.
Ik kwam eigenlijk op het idee van overtraining omdat ik onlangs het boek gelezen heb "beter trainen met de harslagmeter" van Paul Van Den Bosch. Daar stond een hoofdstukje in over "overtraining" en vooral hoe je dit fenomeen kan herkennen. Van alle "symptomen" die erin vermeld stonden kon ik mij eigenlijk enkel terug vinden in het vermoeide gevoel van de benen daarom mijn vraag hier op het forum... Het zou mij nu eerlijk gezegd ook wel verwonderen dat dit de oorzaak zou zijn aangezien de intensiteit van mijn duurtrainingen toch nog relatief beperkt is.
In ieder geval laat ik alvast de waarden in mijn bloed eens nakijken en we zullen wel zien wat er hieruit naar boven komt. Eerlijkheidshalve moet ik wel toegeven dat ik mijn voedingschema de laatste tijd een beetje verwaarloosd heb en dat in combinatie met de duurtrainingen...
Ik kwam eigenlijk op het idee van overtraining omdat ik onlangs het boek gelezen heb "beter trainen met de harslagmeter" van Paul Van Den Bosch. Daar stond een hoofdstukje in over "overtraining" en vooral hoe je dit fenomeen kan herkennen. Van alle "symptomen" die erin vermeld stonden kon ik mij eigenlijk enkel terug vinden in het vermoeide gevoel van de benen daarom mijn vraag hier op het forum... Het zou mij nu eerlijk gezegd ook wel verwonderen dat dit de oorzaak zou zijn aangezien de intensiteit van mijn duurtrainingen toch nog relatief beperkt is.
In ieder geval laat ik alvast de waarden in mijn bloed eens nakijken en we zullen wel zien wat er hieruit naar boven komt. Eerlijkheidshalve moet ik wel toegeven dat ik mijn voedingschema de laatste tijd een beetje verwaarloosd heb en dat in combinatie met de duurtrainingen...
Wat is een goed supplement bvb? Ben maar een amateurke maar eens op dreef(vanaf april ong.) fiets ik toch zo'n 300 km. in de week,na eerst opgebouwd te hebben met duurtrainingen toch ook wat intensiever(met als hoofddoel de Houffamarathon)..en er moet dan toch ook nog wat gewerkt worden gedurende de dag.
-
Sunn Xtreme
- Expert
Post by Sunn Xtreme »
en dan nog te weten, dat je maar een 5% van de mineralen uit voeding opneemt en omzet.... dus voor competitierijders en verslaafde fietsers die erg veel rijden, is een extra supplement bijna onmisbaar , maar wel met enige verantwoording gebruiken.
de meeste problemen stellen zich met ijzer, foliumzuur en B12 (en wat mindere mate B6)
dit is het meest optredende tekort bij intensieve sporters.
af en toe een multi vitamine complex gebruiken in het jaar, is welkom.
ijzer en b-complex supplementatie zijn om de x-aantal maanden een vereiste - Toch voor competitierijders.
mensen die zeer veel duurtrainingen doen etc, zijn er ook vrij gevoelig voor, zelfs al rijden ze geen koers.
dat betekent niet dat je een heel jaar moet innemen... integendeel : om de x-aantal maanden, en zeker bij erg intensieve periodes, 3-4 weken dagelijks te gebruiken.
voor de meesten die rijden, is de lastigste tijd de zomermaanden. sommige wegrenners rijden soms wel 4 tot 5 wedstrijden per week (als ze verlof hebben en niet moeten werken)
het gemiddelde ligt rond 3 wedsdtrijden per week.
bij MTB rijders, ligt dat vaak ook hoger, of blijft het bij 1 wedstrijd per week, maar dan gaan ze vaak weer veel meer trainen dan normaal.
zeker als het zeer aangenaam en zonnig weer is.
in warme temperaturen sporten, zorgt ook voor meer transpiratie... wat dan op zijn beurt weer zorgt voor meer verbruik van mineralen door het lichaam.
voor de mensen die veelvuldig trainen, en / of ook competitie doen, is een bloedanalyse om de x-aantal maanden welkom.
zo kan je sneller tekorten en / of lagere waardes opvangen, en moet je niet drastisch gaan ingrijpen op je trainingen.
de meeste problemen stellen zich met ijzer, foliumzuur en B12 (en wat mindere mate B6)
dit is het meest optredende tekort bij intensieve sporters.
af en toe een multi vitamine complex gebruiken in het jaar, is welkom.
ijzer en b-complex supplementatie zijn om de x-aantal maanden een vereiste - Toch voor competitierijders.
mensen die zeer veel duurtrainingen doen etc, zijn er ook vrij gevoelig voor, zelfs al rijden ze geen koers.
dat betekent niet dat je een heel jaar moet innemen... integendeel : om de x-aantal maanden, en zeker bij erg intensieve periodes, 3-4 weken dagelijks te gebruiken.
voor de meesten die rijden, is de lastigste tijd de zomermaanden. sommige wegrenners rijden soms wel 4 tot 5 wedstrijden per week (als ze verlof hebben en niet moeten werken)
het gemiddelde ligt rond 3 wedsdtrijden per week.
bij MTB rijders, ligt dat vaak ook hoger, of blijft het bij 1 wedstrijd per week, maar dan gaan ze vaak weer veel meer trainen dan normaal.
zeker als het zeer aangenaam en zonnig weer is.
in warme temperaturen sporten, zorgt ook voor meer transpiratie... wat dan op zijn beurt weer zorgt voor meer verbruik van mineralen door het lichaam.
voor de mensen die veelvuldig trainen, en / of ook competitie doen, is een bloedanalyse om de x-aantal maanden welkom.
zo kan je sneller tekorten en / of lagere waardes opvangen, en moet je niet drastisch gaan ingrijpen op je trainingen.
Laat die voedingssupplementen voor wat te zijn: blijkbaar zitten er hier een groot aantal vertegenwoordigers van allerlei firma's op dit forum. Als je een profatleet bent, rittenkoersen rijdt en zeer zware en lange trainingen doet, heb je zeker en vast supplementen nodig aangezien je meer verbruikt dan je kan opnemen. Maar de doorsnee sporter (en hij mag zelfs al heel veel trainen) heeft al deze dingen niet nodig. Als je je echt langere tijd vermoeid voelt, ga naar een dokter, laat een bloedanalyse doen en als je ergens een tekort hebt, zal de dokter je wel supplementatie geven. Maar indien niet alles het geval is, ga dan aub niet op eigen houtje wat supplementen gaan nemen. In normale voeding is meer dan voldoende aan mineralen en vitaminen aanwezig. Indien je toch supplementen gaat innemen, worden deze gewoon via de urine verwijderd (vitamine C ed.), maar in het ergste geval wordt de overmaat aan mineralen (vb. ijzer) opgeslagen in de cellen en kunnen hierdoor zelfs zeer schadelijk zijn voor de gezondheid. Tevens is de opname van mineralen en vitaminen uit supplenten veel lager dan de opname uit de voeding. Ook is het een grote fabel dat je door het zweten zoveel zouten zou verliezen dat je krampen zou krijgen en je deze niet meer kan aanvullen zonder supplementatie. Krampen worden meestal veroorzaakt door een tekort aan training en vooral door vermoeidheid zodat de neuromusculaire excitatie verstoord is. Tevens zal ons lichaam nooit levensnoodzakelijke zaken, dus ook geen mineralen, via het zweet of urine uitscheiden! En de kleine hoeveelheid zout die verloren is gegaan, vul je zonder problemen aan met je normale voeding. Dus bottom line: laat die dure voedingssupplementen voor wat ze zijn!
-
Sunn Xtreme
- Expert
Post by Sunn Xtreme »
mikke wrote:Laat die voedingssupplementen voor wat te zijn: blijkbaar zitten er hier een groot aantal vertegenwoordigers van allerlei firma's op dit forum. Als je een profatleet bent, rittenkoersen rijdt en zeer zware en lange trainingen doet, heb je zeker en vast supplementen nodig aangezien je meer verbruikt dan je kan opnemen. Maar de doorsnee sporter (en hij mag zelfs al heel veel trainen) heeft al deze dingen niet nodig. Als je je echt langere tijd vermoeid voelt, ga naar een dokter, laat een bloedanalyse doen en als je ergens een tekort hebt, zal de dokter je wel supplementatie geven. Maar indien niet alles het geval is, ga dan aub niet op eigen houtje wat supplementen gaan nemen. In normale voeding is meer dan voldoende aan mineralen en vitaminen aanwezig. Indien je toch supplementen gaat innemen, worden deze gewoon via de urine verwijderd (vitamine C ed.), maar in het ergste geval wordt de overmaat aan mineralen (vb. ijzer) opgeslagen in de cellen en kunnen hierdoor zelfs zeer schadelijk zijn voor de gezondheid. Tevens is de opname van mineralen en vitaminen uit supplenten veel lager dan de opname uit de voeding. Ook is het een grote fabel dat je door het zweten zoveel zouten zou verliezen dat je krampen zou krijgen en je deze niet meer kan aanvullen zonder supplementatie. Krampen worden meestal veroorzaakt door een tekort aan training en vooral door vermoeidheid zodat de neuromusculaire excitatie verstoord is. Tevens zal ons lichaam nooit levensnoodzakelijke zaken, dus ook geen mineralen, via het zweet of urine uitscheiden! En de kleine hoeveelheid zout die verloren is gegaan, vul je zonder problemen aan met je normale voeding. Dus bottom line: laat die dure voedingssupplementen voor wat ze zijn!
mja...
even dit:
als ik het over supplementen heb, dan is dat uit praktijkervaring door vele jaren heen, vanuit het oogpunt uit de competitiesport.
wie de combinatie weg / mtb maakt, heeft vaak nog meer te lijden dan wie op 1 dicipline blijft.
maar vooral wil ik even zeggen, DAT HIER GEEN ENKELE !!!!!!!!!! BINDING IS MET EEN OF ANDERE FIRMA VAN AL DAN NIET PHARMASEUTISCHE AARD OF EEN WINKEL !!!!
ik schrijf niet dat iedereen moet supplementeren, ik zeg, dat wie competitesport doet, veel hogere noden heeft dan hij uit zijn voeding kan halen.
nog een opmerking, want blijkbaar hou je ervan van mensen bang te maken over wat vitamientjes teveel....
laat ons stellen dat je teveel ijzer hebt. de limiet ligt op 250.
stel dat jij 420 hebt.... dit is ver van gevaarlijk, laat staan levensbedreigend. Het enige dat er zou kunnen gebeuren in DIT geval, is dat je wat slechter rijd - TIJDELIJK !
dus geen man overboord
eer een teveel aan mineralen een gevaar kan gaan vormen, ligt het al vele malen hoger dan de waarden die men hanteert.
verder :
je hoeft echt geen prof te zijn om te moeten supplementeren.
een junior van 18 jaar, moet tegenwoordig al serieuze trainingen doen. Is die vrij goed, word hij ook zeer regelmatig meegenomen naar etappe wedstrijden. En dat zelfs terwijl die jongens nog steeds in de groeifase zitten.
een opvolging is noodzakelijk, en supplementeren ook als die jongens hun waarden zakken na een paar maanden wedstrijdseizoen.
laat ons dan verder maar zwijgen van de beloften en elite z/c
ontract.
Het moderne wielrennen,wijkt reeds al ver af van de eetgewoonten van weleer. de tijd van spek, een stevige beefsteak aardappelen en een tomaat zijn al lang vervlogen.
en vroeger was onze voeding wel degelijk rijker aan mineralen , en veel minder bespoten en bewerkt.
tegenwoordig moet een atleet, vooral mager eten, veel minder vlees en meer vis etc...
probleem is, dat er nogal wat zijn die 1) helemaal niet graag groenten eten en 2) vis als erg slecht eten ervaren (zit in het hoofd, net als kleine kinderen dat denken)
dus ja.. megaprobleem voor die renner. Want wat die niet lust eet die niet
wat de krampen betreft : je kan wel degelijk krampen krijgen door te weinig drinken en tegelijk sterk transpireren. Dat is al talrijke malen aangetoont met allerlei wetenschappelijke tests.
uitscheiding van zouten is ook een faktor, maar het iszelden dat je er tekorten van hebt (zit bijna in alles wat we eten)
verkramping komt voornamelijk van te weinig drinken (mits redelijk tot goed getraind)
verder zijn het zowat steeds dezelfde mineralen die een tekort aangeven :
-voornamelijk ijzer en b12
ik heb het dus lang niet over vit D, E,A etc... totaal niet. het moet lukken als je daar iets van tekort komt. wat te hoge waardes van deze mineralen betreft : die kunnen in veel te hoge concentraties in het lichaam, wel een rechtstreeks gevaar vormen voor cellen en organen (bv A en D)
maar dan spreken we hier ook over waardes van 2.5x en meer keer de normale waarde.
een te hoge concentratie vit B, kan zelfs op een simpele manier naar beneden gehaald worden, door....vit C te nuttigen. en overtollig vit C word gewoonvia urine uitgescheiden, en stapelt zich aldus niet op.
ik wil absoluut niemand zomaar aanzetten tot supplementatie.. verre van...
wat ik wel zeg is, dat je als erg fanatiek sporter, en competitierenner, zeker een aantal zaken in het oog moet houden.
helaas, krijgt zowat ELKE competitierenner onder het seizoen te maken met een tekort aan een of ander mineraal (vaak is dat B12, en / of ijzer)
Dit zijn gewoonweg de 2 hoogste noden voor het lichaam van een atleet.
in een vrij druk bezet seizoen vol trainingen en competitie, kom je gewoonweg niet rond met een gezonde en gevarieerde voeding.
op een bepaald moment, is het op en moet je aanvullen.
als een renner in competitieperiode, met de nodige trainingen gepaard, moet voldoen aan ZIJN dagelijkse noden, dan moet hij 4 tot 5 borden VERSE groenten eten en 2 a 2.5 kilo gevarieerd fruit - PER DAG !!!
wat dus echt wel onmogelijk is, wil je nog normaal functionren in je sportdicipline.
en we mogen ook niet de invloed vergeten van het weer, stress (dat vreet energy), ziektes, werkomstandigheden, etc... allemaal zaken die constant aan onze reserves zitten.
Verder word hier maar een zeer klein percentage opgenomen van wat je eet.
een bloedanalyse blijft altijd aangewezen. Bij tekorten op dat moment, zal een degelijke arts beslissen, hierop te anticiperen.
-moet een persoon die voor het plezier sport, supplementern?
nee, vaak niet, omdat die zich niet onderwerpt aan een extreme vorm van sporten.
- moet een sporter die zich bezighoud met competitiesport, of iemand die zich onderwerpt aan veelvuldige trainingen met diverse intensiteiten, en vaak in diverse (weer)omstandigheden zich soms supplementeren?
-ja. omdat juist hier sprake is van een extreme(re) vorm van sport beoefenen sprake is. de eisen die hij stelt van het lichaam, liggen vele malen hoger dan in normale omstandigheden.
moet hij dat dan zomaar doen?.? nee.
een bloedanalyse is altijd aangeraden.
moet hij 'preventief' supplementeren?
nee, niet bepaald, al kan 1 a 2x per jaar geen kwaad. Je kan altijd ook info vragen aan je sportarts. Vaak zal die stellen, dat een enkele keer geen kwaad kan, en zal dat je vooral aanraden VOOR de winter, of NA de winter - omdat dat de 2 gevoeligste periodes zijn ivm ziektes, eigen weerstand etc..
kort gezegd : het lichaam ziet af, en soms moet je mee helpen herstellen.
boeken, en praktijk.... dat zijn 2 totaal verschillende zaken, met maar al te vaak 2 verschillende contrasten.
Verder is competitie een extremere vorm van sport.
gebeurd dat in een zware sporttak (oa wielrennen en traitlon), dan krijg je echt extreme vormen van inspanningen. Dus iets wat je normaal nooit zou doen.
verder kan je altijd raad vragen, aan je sportarts, ivm bepaalde supplementatie - hoe / wat / wanneer etc..
Last edited by Sunn Xtreme on Tue 29 Jan 2008 12:04, edited 1 time in total.
Ik sluit me 100% aan wat juist hierboven is beschreven. Fiets tss de 7 en 15h per week (wat best nog meevalt denk ik). En ook ik kom er niet met mijn voeding(en believe me, mijn voeding is in orde) dus moet ik bij supplementeren in samenspraak met een sportdokter door middel van bloedanalyses.Voornamelijk dus ijzer wat een groot probleem blijft voor mij. En zonder ijzer wil je echt niet zitten, geloof dat ook maar! Weerstand weg, geraakt geen meter meer vooruit,vatbaar voor allerhande infecties etc... En ik rijd dus helemaal geen wedstrijden.
Aja, en ik werk ook niet voor een supplementenwinkel.
Ik kan natuurlijk enkel voormezelf spreken, maar ik heb het nodig. (en dit zit niet in het kopke maar dat wijst zich uit bloedproeven.(magnesium,ijzer,b12,multivitamines,anti-oxidanten)
Wat ben je met een (dure) fiets waar alles tiptop in orde van is als je erop moet rijden met een lichaam dat maar voor 50% in orde is?
Ik zou zeggen eerst zorgen voor een lichaam dat conditioneel in orde is en gaat dan een fiets kopen. Mijn mening.
Aja, en ik werk ook niet voor een supplementenwinkel.
Ik kan natuurlijk enkel voormezelf spreken, maar ik heb het nodig. (en dit zit niet in het kopke maar dat wijst zich uit bloedproeven.(magnesium,ijzer,b12,multivitamines,anti-oxidanten)
Wat ben je met een (dure) fiets waar alles tiptop in orde van is als je erop moet rijden met een lichaam dat maar voor 50% in orde is?
Ik zou zeggen eerst zorgen voor een lichaam dat conditioneel in orde is en gaat dan een fiets kopen. Mijn mening.