SPD pedaal (plaatje voor gewone schoen)

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
inv
Mountainbiker

SPD pedaal (plaatje voor gewone schoen)

Post by inv »

Ik heb net een nieuwe MTB gekocht. Nu zaten er op de bijgeleverde SPD pedalen een plaatje voor met gewone schoenen te rijden.
Het probleem is dat ik die plaatjes er niet afkrijg. Ik probeer de zelfde beweging te maken dan dat je met je schoen doet, maar ik krijg ze er maar niet af.

Iemand de zelfde ervaring? en/of tips om ze er af te krijgen, want nu kan ik slechts 1 zijde van de pedalen gebruiken.
Lupus
Mountainbiker

Post by Lupus »

Ik heb sinds kort ook een nieuwe mtb met klikpedalen met van die plaatjes op. Ik heb ze er nog niet terug afgehaald maar ik denk dat je best een platte schroevendraaier gebruikt om het klemmetje met het veertje open te duwen. Op die manier heb ik althans de plaatjes gemonteerd om de plaatjes zo weinig mogelijk te beschadigen. Ze zijn nl. gewoon van plastic. Met een schroefje kan je de spanning van het veertje regelen. Het is aan te raden die eerst zo los mogelijk te zetten alvorens de plaatjes te verwijderen.
blazer
Mountainbiker

Post by blazer »

voorzichtig beetje helpen met klein schroevendraaier

die gaan er slecht af met de hand
inv
Mountainbiker

Post by inv »

Ok, bedankt ik ga het morgen ochtend voor ik vertrek op mijn eerste langdurige testrit proberen.
G-m@n.
Mountainbiker

Post by G-m@n. »

dat probleem had ik ook, helemaal los draaien en dan met serieus wat kracht ze proberen te draaien :wink:

voorzichtig met uitschampen
inv
Mountainbiker

Post by inv »

Ik heb nu geprobeerd met een platte schroevendraaier, maar krijg het nog steeds niet los. Ook het schroefje om de spanning van de vertjes te regelen krijg ik geen beweging in...
Captain
Mountainbiker

Post by Captain »

Ik heb het ook gewoon met een platte schroevendraaier gedaan, en dat gaat redelijk goed, het voelt wel Ff aan alsof ge de heleboel kapot duwt maar daar niks van aantrekken dat gebeurt toch niet.
Draaien aan dat plaatje, gelijk ge met uw schoen zou doen, zal niet helpen, dat zit op iets andere manier vast (bij allesinds toch).
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

idd, gewoon met een platte schroevendraaier, tussen plooien en dan komen die plaatjes er zo af.
inv
Mountainbiker

Post by inv »

Ik heb er nu eentje losgekregen, maar dat anders krijg ik nog steeds niet los. Nu heb ik dat vijsje wel losgekrgen, maar ik krijg het niet meer vast.
Er zijn 2 soorten vijsjes een gewoon gekruisd en ook nog een zeshoekig. Welk moet je losmaken? Want ik vind trouwens dat de veren te vast zitten. Ik krijg mijn voet er maar met moeite uit. Laat staan dat ik er hem dan optijd zou uitkrijgen bij een valpartij.
Sjoerie
Mountainbiker

Post by Sjoerie »

Het 'zeshoekig'
Post Reply