tips gevraagd bij rijden van toertochten=>hoe best aanpak

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
kevina
Mountainbiker

tips gevraagd bij rijden van toertochten=>hoe best aanpak

Post by kevina »

hallo, heb vorige week zondag mijn eerste ( ronde van het waasland ) toertocht gereden. samen met mijn broer ( omgeving kastel, hamme ) .
we hebben de tocht van 30 km genomen wat ons om te beginnen al zwaar genoeg leek. tijdens de tocht bleek voor mij persoonlijk dat het inderdaad zwaar genoeg is, de eerste 15 km ging goed ( was tot aan de bevoorrading ) vervolgens na een kwartiertje terug vertrokken en 5 km verder kreeg ik het toch zwaar hoor vooral aan de bovenbenen.? vooral op de off-road stukken.
Is dit normaal ?

mijn probleem is ook dat ik ( denk ik ) niet goed weet welke versnellingen ik juist moet gebruiken op welke stukken

deze heb ik praktisch constant gebruikt

* van voor => de middelste
* vanachter => vanaf de middelste tot de kleinste

is dit goed ??

graag wat tips
elmago
Mountainbiker

Post by elmago »

Een normaal fenomeen hoor, pijn in de bovenbenen hoort er gewoon bij. :wink:

Als je nog vrij onervaren bent kies je offroad best voor het middenblad vooraan, en dan moet je achteraan wat op het gevoel voortgaan. Zolang je voelt dat je soepel de pedalen rond krijgt zonder te stoempen zit je goed.
Uiteindelijk zul je na een tijdje zelf wel ondervinden dat je gewoon de beste versnelling neemt zonder daar nog bij na te denken. 8)

Ik heb trouwens zelf in Moerzeke gereden, en de stukken met kapot gereden grasdijken zijn inderdaad best zwaar. Ik heb de laatste kilometers verschillende "bikers" zien opteren voor de stukken asfalt naast de dijken ipv. gewoon de offroad versie te nemen. #-o
kevina
Mountainbiker

Post by kevina »

ja dat klopt van die kapot gereden dijken, heb het ook gezien dat er vele gewoon ernaast fietste.
zondag gaan we de tocht in beveren doen, de 30 km ( is dit parcour zwaarder of lichter ) ??,

thanks
elmago
Mountainbiker

Post by elmago »

Normaal gezien is de tt van Beveren wel een stuk lichter, maar met al de regen van de afgelopen dagen valt het nog af te wachten.
Maar laat je zeker niet afschrikken, het zal wel prima te doen zijn. En zeker als ze de 30km ook door de bossen van Haasdonk jagen zal het fun-gehalte vrij hoog zijn. :lol:
Van Belle
Mountainbiker

Post by Van Belle »

1.1
1.2
1.3
1.4
1.5
1.6

1.7 7.8 en 7.9 gebruikt men meestal niet want dan ligt de ketting schuin en als je dan te veel kracht heeft na een tijde KRAK

2.2
2.3
2.4
2.5
2.6
2.7

2.1 2.8 en 2.9 idem vorige

(3.3)
3.4
3.5
3.6
3.7
3.8
3.9

3.1 3.2 idem vorige
kevina
Mountainbiker

Post by kevina »

wat is dat allemaal ??
triple XXXL
Mountainbiker

Post by triple XXXL »

kevina wrote:wat is dat allemaal ??
dat je de ketting niet te schuin mag gebruiken (slijtage)

probeer zoveel mogelijk de ketting NIET te kruisen bv.groot tandwiel vooraan naar groot tandwiel achteraan
lefke
Mountainbiker

Post by lefke »

Ik denk ook dat je aan de bevoorrading iets te lang bent blijven stilstaan. Een kwartier stoppen lijkt me veel. De spieren koelen weer te veel af.
Zorg er als beginner vooral voor dat je niet te snel start zou ik zeggen. Laat anderen maar rijden.
En die pijn in de bovenbenen. Is beetje normaal. Dat gaat wel over
Sergeke
Mountainbiker

Post by Sergeke »

En wat je vooral NIET mag doen is zoals wij met enkele beginnende , onervaren mtb'ers wel deden :roll: :oops: , een TT in vlaams brabant wij deden onze eerste TT die van Kessel-Lo.Begrijp niet niet verkeerd is een SCHITTERENDE tocht hoor , kwa omgeving , kwa organisatie alles TOP maar de hoogtemeters die je daar moet overwinnen zijn voor beginnende bikers zoals wij VEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEL te zwaar.
Nu kiezen wij ook elke week een TT in het antwerpse , waasland kwestie dat de beklimmingen hier niet zo zwaar zijn.
Deze zondag trekken we naar Kappelen.

En als we nog goe trainen kunnen we mischien binnenkort nog is richting vlaams brabant trekken...
desolation
Mountainbiker

Post by desolation »

Wat ook enorm helpt tegen pijn in de spieren is een goede sportdrank met veel magnesium in. Vooral achteraf is de verzuring vele malen minder dan zonder
Post Reply