weg met m'n dual control

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Subject Alpha
Mountainbiker
Location: Thompson Pro-Team, Duke, X9, Speed Dail SL, Truvativ

weg met m'n dual control

Post by Subject Alpha »

Ik rij nu al een heel tijdje met LX dual controls. Op aanraden van m'n trouwe fietsenboer heb ik ze al heel wat tijd gegeven, maar eerlijk gezegd kan ik er niet aan wennen. Op één of andere manier klem ik altijd mijn vingers tussen het lichaam, of wil ik al remmend schakelen. (niet dus)
Dankzij meerdere kleine vinger blessures (en wat buitenlandse opdrachten voor de financiering) wil ik nu wel eens iets anders.

Maar als ervaren nieuweling had ik toch graag jullie mening over de volgende aankoop :

X9 triggers, X9 achterderailleur, Avid Speeddial 7, Matchmaker.

Verder op mijn kwijllijst staan :
Truvativ team flatbar, team 3D stem en team seatpost. X9 voorderailleur en Stylo 3.3 crank, Avid single digit 7.

Momenteel rij ik met een thompson pro-team, voll. LX en een Duke.

Suggesties meer dan welkom.
Stalen Worm
Mountainbiker

Post by Stalen Worm »

Lijkt me niks mis met die keuze, je kan mss de triggers nog vervangen door X0 gripshifters...

btw: Ik heb nog een zo goed als nieuwe avid sd sl (op 1 na lichtste set c-van avid)remset in de aanbieding, 2 TT's mee gereden, bijna nieuw dus :-D
Subject Alpha
Mountainbiker

Post by Subject Alpha »

Gripshifters boven triggers?
Ik koos voor de triggers van sram omdat die allebei aan dezelfde kant staan. En dus niet wijsvinger/duim zoals de nieuwe XT.

Zijn die gripshifts handig om te schakelen tijdens het remmen??
Stalen Worm
Mountainbiker

Post by Stalen Worm »

Subject Alpha wrote:Gripshifters boven triggers?
Ik koos voor de triggers van sram omdat die allebei aan dezelfde kant staan. En dus niet wijsvinger/duim zoals de nieuwe XT.

Zijn die gripshifts handig om te schakelen tijdens het remmen??
als ik de keuze moet maken heb ik gauw gekozen, voor de gripshifters, ze zijn niet alleen lichter :drunk: , schakelen gaat in een fractie van een seconde van 1 naar 9, schakelen tijdens het remmen gaat niet, maar ik zie ook niet in waarom je dat zou willen?

grtz

Nico
Sp33dFr34k
Mountainbiker

Post by Sp33dFr34k »

Ik heb triggers en gripshifts maar verkies toch de triggers, tzal persoonlijke voorkeur zijn zeker... Ook matchmakers zijn aan te raden.

Prachtige topictitel trouwens :lol:
Subject Alpha
Mountainbiker

Post by Subject Alpha »

schakelen tijdens het remmen gaat niet, maar ik zie ook niet in waarom je dat zou willen?
Euh, bergaf, ter voorbereiding van de veel te snel volgende bergop. U-type thingies. Grote molen bergaf, kleine molen terug naar boven. Zoiets.
Stalen Worm
Mountainbiker

Post by Stalen Worm »

Subject Alpha wrote:
schakelen tijdens het remmen gaat niet, maar ik zie ook niet in waarom je dat zou willen?
Euh, bergaf, ter voorbereiding van de veel te snel volgende bergop. U-type thingies. Grote molen bergaf, kleine molen terug naar boven. Zoiets.
dus ge wilt remmen in de bergaf, om dan te schakelen naar de grote molen terwijl ge remt, en dus niet trapt?? lijkt me niet te schakelen dan?
om dan in de volgende bergop trg te schakelen naar een kleinere versnelling?? waarom blijf je dan niet gewoon rijden, om dan bergop een kleiner tandje te nemen?
of begrijp ik het hier verkeerd?
Subject Alpha
Mountainbiker

Post by Subject Alpha »

U kent het wel, die U vormige afdalingen/hellingen waar, op toertochten, de helft op z'n zijde licht halverwege de helling. Remmend met de grote molen berg af, net voor het dieptepunt vol gas, voor terug boven te geraken. Dan asap naar de muizenmolen (al trappend) om de berg op te geraken. Vooroverleunen, in het zadel blijven en bidden, dat je snelheid berg af, genoeg was om boven te komen.

Misschien ligt het aan mij, maar ik heb me toch al een keer te veel op mijn zijde aangetroffen op de helling, omdat ik wel de snelheid naar beneden had, maar niet het aantal tandjes om te kunnen blijven zitten. (grip)

Op zo een moment, is het gewoon handig dat je in je ankers kan gaan en ondertussen een paar tandwieltjes kan wisselen.
Subject Alpha
Mountainbiker

Post by Subject Alpha »

Is mijn gedacht hé, dat als je jezelf naar een gewisse dood naar beneden stort je niet moet denken om je remmen te lossen om weer omhoog te geraken. trappen in het ijle is standaard.

ps. mss is het gewoon ook een gewoonte. Maar eens je gewend bent om bergaf, al remmend te schakelen, is het lastig dat het niet meer kan.

pps. Voor de motorijders : hoeveel keer schakel je niet terug terwijl je aan het remmen bent?
eekhoorn
Mountainbiker

Post by eekhoorn »

Ik snap wat je bedoeld, doe het veel en dat gaat gewoon wel met gripshifts ;)
Post Reply