Flat bar --> Riser

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.

Welk type stuur.

Riser is gewoon zalig
30
25%
Riser omdat dit toevallig op mijn fiets stond
17
14%
Flatbar is het beste wat me is overkomen
51
42%
Flatbar zat erop bij aankoop.
24
20%

Total votes: 122

nebraz
Mountainbiker

Flat bar --> Riser

Post by nebraz »

Beste,

Ik ben van plan om mij een riserstuurke
aan te schaffen.
Het staat momenteel bij barracuda in promotie.

Heeft iemand ervaring met dit type?

Ik zou vooral ook eens willen weten wat de algemene ervaringen zijn van een riser tov een flat bar. Voor- en nadelen. Stuurgedrag.

Zouden jullie apart een riser aanschaffen voor meerdaagse tochten enkel voor het comfort ervan?

Zijn er betere alternatieven wat de prijs/kwaliteit betreft.

Image
In Voorraad!

FSA - K-Force MTB riser carbon stuur OS 31.8
Steven vd Eynde
Mountainbiker
Location: C'dale Flash - C'dale Rush Carbon 2 - C'dale SM500 - Endorfin Speed III

Post by Steven vd Eynde »

Gewoon uit nieuwsgierigheid...waarom wil je switchen?

Een goeie 10 jaar geleden heb ik es een tijdje met een riser gereden.
Alhoewel ik het niet vind staan op een fiets (louter design), geeft het veel meer comfort op de lange afstand dan een gewoon stuur. Als het vooral dat is wat je zoekt, zou ik niet twijfelen.
Over de rij-eigenschappen zelf kan ik me niet echt uitspreken, waarmee ik wil zeggen dat ik er nooit echt technische passages heb mee gereden.
Misschien dat iemand anders je daar wel meer kan over zeggen.
Wimbeest
Mountainbiker

Post by Wimbeest »

Het is gewoon hetzelfde als een flatbar met meer spacers onder... Het is wel meestal een breder stuur dan je nodig hebt. Dit zeg ik omdat ik geloof in het feit dat iedereen een ideale stuurbreedte heeft op basis van zijn lichaam (schouderbreedte) en risers zijn meestal pakken te breed (voor XC). Ik rijd nu tijdelijk met riser omdat ik men flatbar naar de knoppen heb geholpen, maar toch wel ingekort op 57,5 cm.
nebraz
Mountainbiker

Post by nebraz »

stevenvde wrote:Gewoon uit nieuwsgierigheid...waarom wil je switchen?
Ik heb me eigenlijk laten zot maken van iemand die regelmatig een meerdaagse meerijdt en die tijdens het jaar enkel met een flatbar rijdt. Zijn argument was dat het comfort en het rijgedrag van een riser veel beter is en dat het voordeel van een riser duidelijk voelbaar is na enkele marathons.

Ergens anders las ik dat Koen van poco loco ook een riser stuur zou aanbevelen voor de C2C.

Maar natuurlijk hoe meer klokken ik hoor luiden des te objectiever.
En wil vooral eens ervaringen horen van andere.
Er zijn ook verschillende types: Risers van 1" van 2".....
formax
Mountainbiker

Post by formax »

Ik denk dat het beste antwoord is : koop die handel en test het zelf uit.
Of koop eerst een noname alu riser met zelfde rise en backsweep en zie hoe het bevalt... Als je bvb weg gaat voor langere tijd neem ze allebei mee, vind je na een paar dagen de riser toch niet je dat steek dan terug je flatbar.
Het is een beetje hetzelfde verhaal als met zadels denk ik, zwaar afhankelijk van de persoon die ermee rijdt.
Rikske
Mountainbiker
Location: Merida Mission Carbon Team, Reba Team, full XT //// Merida Matts Speed LX gold edition

Post by Rikske »

Op mijn fully stond oorspronkelijk de alu-versie van het FSA stuur dat jij op het oog hebt. En sinds kort ben ik overgestapt op de alu-flatbar van FSA.

En ik ben tot de volgende conclussies gekomen:

Riser:

voordelen:

- zit érg comfortabel
- véél controle in snelle en technische afdalingen

nadelen:

- angstaanjagend breed op een smalle singletrack (valt op te lossen natuurlijk)
- voorwiel kiest véél vlugger het luchtruim tijdens klim
- pak zwaarder als flatbar

Flatbar:

voordelen:

- sportiever stuurgedrag
- voorwiel véél makkelijker aan de grond te houden tijdens klim
- smaller en dus beter op smalle singletracks
- pak lichter als riser (zonder bar-ends, anders is het veschil verwaarloosbaar)

nadelen:

- iets minder comfortabele zitpositie (bar-ends helpen hierbij om positie af en toe eens te veranderen)

Ik hou het op het ogenblik zeker bij mijn flatbar (de riser hou ik achter de hand, je weet nooit wanneer die nog van pas komt), vooral het voordeel tijdens het klimmen geeft bij mij de doorslag.
mtb_jonas
Mountainbiker

Post by mtb_jonas »

ik vind riser horen alleen thuis op een fully , dan pas vind ik ze mooi , maar ander liever een recht stuurke
nebraz
Mountainbiker

Post by nebraz »

Thx Rikske dat is uitleg. 8)
k'zou zeker wel het stuur inkorten tot het hoofdnoodzakelijkste maar ervoor eerst eens testen natuurlijk.

Uw idee is ook wel een optie Formax. maar 2keer een riser kopen zie ik ook nie echt zitten. Als hij mij echt niet bevalt kan ik hem nog in het te koop forum plaatsen é :P

En jonas: bij mij zou hij idd op mijn fully komen.
mtb arno
Pro

Post by mtb arno »

riser heb ik nog noooit geen probleem gevonden op singletracks:

* breder stuur betekent meer controle !!!
* meer comfort
* mooie look ( maar dit is persoonlijk)
Strikybart
Mountainbiker

Post by Strikybart »

Ik heb zelf even met een riser gereden op de bike van m'n vader (Trek 4400) en had de indruk dat ik minder soepel kon rijden dan nu met m'n flatbar.
Met soepel bedoel ik dan wendbaar in korte bochten en in singletracks enzo. Ik moest sneller bijremmen of corrigeren om niet uit de bocht te gaan.
Ook de breedte stond mij niet helemaal aan (was mijn bike niet dus niet kunnen inkorten).

@Rikske:
Als een riser sneller de lucht ingaat bij een klim, kan je dan niet gewoon het stuur zelf wat lager zetten of verlies je dan andere voordelen van een riser??

Momenteel zeg ik dus zonder enige twijfel: flatbar! :-P

Grtz
Post Reply