Tilff - Bastogne - Tilff

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Maarten
Mountainbiker

Tilff - Bastogne - Tilff

Post by Maarten »

Hallo,

Ik ben hier nieuw op het forum. Maar ik heb een vraagje. Zoals ge al kunt denken ben ik mij aan het voorbereiden op Tilff - Bastogne - Tilff (125 km).

Ik ben een gematigd mountainebiker, maar ik hoe kan ik nu best naar die (tochwel) zware toch toewerken. Moet ik interval trainingen of duurtrainingen doen, of hoe kan ik ze best combineren?

Alvast vriendelijk bedankt voor jullie tips

groetjes
maarten
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

richt je op duurtrainingen.
zonder je dat aankunt, word het niks. eenmaal je het goed afgaat, kan je je algemene conditie aanzienlijk verbeteren, en allerlei trainingscombinaties doen.

voor een gematigd fietser is TBT nogal zware kost, en je hebt hier meer aan uithouding (door duurtraining) dan aan wat anders.
d@Mit
Mountainbiker

Post by d@Mit »

Duurtrainingen is het sleutelwoord om TBT vlotjes uit te fietsen. Er zitten wel een aantal stevige knapen in maar die kan je goed met een mountainbike beklimmen, je hebt altijd nog wel enkele tandjes over om eventueel kleiner te schakelen. Ik heb hem vorig jaar gereden als duurtraining en dat ging vlotjes.
Wat je eventueel kan doen is een aantal klimtrainingen toevoegen aan je voorbereiding om zo stilaan naar de 130km toe te groeien. Rij bijvoorbeeld enkele routes vanop www.klimroutes.nl, er staan daar enkele pareltjes op. Desnoods rij je slechts een deel van de routes maar zo kan je ook wat trainen op het klimmen. Maar ik zou wel eerst aan je basis werken, reken er maar op dat je voor dezelfde afstand in de Ardennen toch wel snel een kwart tot den helft langer onderweg bent, als't meevalt.
Maarten
Mountainbiker

Post by Maarten »

alvast al bedankt voor de tips. Ik ga er zeker en vast rekening mee houden.

Ik zal wat karakter moeten tonen maar ik zal in mijn doel slagen.
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

oja... doe je hem met de racefiets...gooi dat voorblad 42 eraf en monteer een 39. rijd veel vlotter en je kan langer souplesse behouden.

om te trainen deed ik hem vroeger weleens met 44/53 vooraan. (was wel extreem getraind) als raad ik zowat iedereen met een goede tot ..minder dit absoluut af.
bergop geldt er 1 gouden regen :
- oneffen tandblad vooraan (bv 39 ipv 42) dit geldt vooral in lange klimmen zoals jura:vogezen-eifel- en alpen...(al dat soort werk)
Maarten
Mountainbiker

Post by Maarten »

Nee ik doe hem met de mountainebike, maar wel met een setje baan banden.

Hoe kan ik eigenlijk best beginnen aan een duurtraining? Ga ik dan direct maandag, woensdag & zaterdag een lange tocht rijden of moet ik beginnen met 50 km en dan opbouwen.

Kan er mij misschien iemand een schema bezorgen (als er iemand dat moest hebben).
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

opbouwen, altijd opbouwen
vliegmachine
Mountainbiker

Post by vliegmachine »

best is van geduldig op te bouwen , telkenmale training op te voeren met 15minuten
om zo te komen aan 4uur tot 6 u
bv lsd training woensdag 4uur
vb cyclosportieve tocht op zaterdag ,opbouwen tot 6 uur ( proberen tegen lage hartslag - mee laten drijven in grote groep bv )
indien je 4 tot 6 uur kunt fietsen - lsd traing , normaal geen probleem
Maarten
Mountainbiker

Post by Maarten »

vliegmachine wrote:best is van geduldig op te bouwen , telkenmale training op te voeren met 15minuten
om zo te komen aan 4uur tot 6 u
bv lsd training woensdag 4uur
vb cyclosportieve tocht op zaterdag ,opbouwen tot 6 uur ( proberen tegen lage hartslag - mee laten drijven in grote groep bv )
indien je 4 tot 6 uur kunt fietsen - lsd traing , normaal geen probleem
Wat is een lsd training?
Maarten
Mountainbiker

Post by Maarten »

Is het goed om elke dag een toertje te doen, of ben ik best dat ik er telke male een dag tussenlaat?

bv. maandag, woensdag en zaterdag trainen en zondag voormiddag een toertocht en de rest van de dagen rust.
Post Reply