MTB schoenen

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
onlijnmagazijn.net
Mountainbiker

MTB schoenen

Post by onlijnmagazijn.net »

Ik wil graag overstappen naar klikpedalen (Shimano PD M540). Natuurlijk horen daar ook schoenen bij. Via de zoekfunctie heb ik al veel gelezen over MTB schoenen toch zit ik nog met enkele vragen.

Waar moet ik vooral op letten bij de aankoop? (zool, materiaal,merk)
Wordt er een extra zool in de schoen gelegd?
Is een schoen van 80 à 90 euro degelijk of moet ik duurder gaan?
Hoe zit het met de bevestiging van de plaatjes? Ik heb gelezen dat dit kan verschillen per schoen?

Momenteel heb ik de Shimano M121G op het oog. Iemand ervaring met deze schoen?

Image
ruuducati
Mountainbiker
Location: Merida Matts 500 WCS-lite-M, 2012 Rocky Mountain Element 970

Post by ruuducati »

Geen ervaring mee maar wel gepast in de winkel omdat je voor 89 euro daar ook klikpedalen bij kreeg. Is een actie van shimano.
Uiteindelijk de scott competition gekocht omdat die onmiddellijk beter aanvoelde in de winkel voor 90 euro. Foto's daarvan op de zoekfunctie.
Mountain-Newbie
Mountainbiker

Post by Mountain-Newbie »

Zelf heb ik er van Niké gekocht omdat er na de fiets en degelijke uitrusting niet echt veel geld meer over was ... :evil:

De shoes van Specialized zouden echt wel ok zijn. Ook goede pasvorm aan de voetjes enzo. Kosten ook iets van een 95-100 EUR. :wink:
rock'n roll gio
Mountainbiker

Re: MTB schoenen

Post by rock'n roll gio »

elbachon wrote:Ik wil graag overstappen naar klikpedalen (Shimano PD M540). Natuurlijk horen daar ook schoenen bij. Via de zoekfunctie heb ik al veel gelezen over MTB schoenen toch zit ik nog met enkele vragen.

Waar moet ik vooral op letten bij de aankoop? (zool, materiaal,merk)
Wordt er een extra zool in de schoen gelegd?
Is een schoen van 80 à 90 euro degelijk of moet ik duurder gaan?
Hoe zit het met de bevestiging van de plaatjes? Ik heb gelezen dat dit kan verschillen per schoen?

Momenteel heb ik de Shimano M121G op het oog. Iemand ervaring met deze schoen?

Image
ik heb dezelfde, goede schoenen maar in de winter toch wat koud aan de tenen. Zonder overschoenen bevriezen deze gewoon.
Voor de zomer zijn ze volgens mij dan weer ideaal.

Ik heb de pedalen en de schoenen in de zelfde fietsenwinkel gekocht, en zij hebben deze voor mij gemonteerd zodat ik ze direct kon gebruiken.
Ik heb het plaatje helemaal vooraan laten plaatsen zodat ik met de top van mijn tenen meer kracht kan steken.
Anders
Mountainbiker

Post by Anders »

Ik heb Specialized schoenen, die zijn een absolute aanrader! Pasvorm is uitstekend, stevige zool echt een topschoen!

Kijk eens op de site van specialized, staat wat uitleg over Body-Geometry zooltjes
Hubertje
Mountainbiker

Post by Hubertje »

Anders wrote:Ik heb Specialized schoenen, die zijn een absolute aanrader! Pasvorm is uitstekend
pasvorm hing dacht ik af van voet tot voet :-?
Anders
Mountainbiker

Post by Anders »

Hubertje wrote:
Anders wrote:Ik heb Specialized schoenen, die zijn een absolute aanrader! Pasvorm is uitstekend
Voor een deel wel, maar Specialized claimt dat de Body Geometry binnenzooltjes zich aanpassen aan de voet. Mijn ervaring is dat ze daar gelijk in hebben...
De BG High Performance inlegzool, ontwikkeld in samenwerking met Dr. Andy Pruitt van het Boulder Center for Sports Medicine, Body Geometry verbetert de efficiëntie, verhoogt het comfort en vermindert het gevaar op blessures. Het systeem zorgt er gecombineerd met geavanceerde binnenzolen met varus/valgus wig correctie-element voor dat de renner een semi-persoonlijke pasvorm verkrijgt. Body Geometry kenmerken in de inlegzool en buitenzool: exclusieve metatarsal button en lengteboog (longitudinale) ondersteuning gaan ‘hot spots’ tegen, varus wig die de voet licht kantelt en knie en voet in de juiste lijn brengt

* De renner kan door het staan op de ‘Arch-O-Meter’ het juiste niveau bepalen.
* + = minimaal
* ++ = gemiddeld
* +++ = significant
* Door het combineren van de juiste inlegzool en de juiste BG Shims (correctie-plaatje), kan de fietser zijn voet, knie en heup in de optimale lijn brengen.
Mountain-Newbie
Mountainbiker

Post by Mountain-Newbie »

Anders wrote:
Hubertje wrote:
Voor een deel wel, maar Specialized claimt dat de Body Geometry binnenzooltjes zich aanpassen aan de voet. Mijn ervaring is dat ze daar gelijk in hebben...
De BG High Performance inlegzool, ontwikkeld in samenwerking met Dr. Andy Pruitt van het Boulder Center for Sports Medicine, Body Geometry verbetert de efficiëntie, verhoogt het comfort en vermindert het gevaar op blessures. Het systeem zorgt er gecombineerd met geavanceerde binnenzolen met varus/valgus wig correctie-element voor dat de renner een semi-persoonlijke pasvorm verkrijgt. Body Geometry kenmerken in de inlegzool en buitenzool: exclusieve metatarsal button en lengteboog (longitudinale) ondersteuning gaan ‘hot spots’ tegen, varus wig die de voet licht kantelt en knie en voet in de juiste lijn brengt

* De renner kan door het staan op de ‘Arch-O-Meter’ het juiste niveau bepalen.
* + = minimaal
* ++ = gemiddeld
* +++ = significant
* Door het combineren van de juiste inlegzool en de juiste BG Shims (correctie-plaatje), kan de fietser zijn voet, knie en heup in de optimale lijn brengen.
Kan ik me bij volledig bij aansluiten :wink:
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

Ook ik zou je Specialized schoenen aanraden, het BG systeem vind ik persoonlijk een pluspunt.
Ook de prijs is niet mis, mijn Speci Sport MTB schoenen kosten geen 80€.
verkie
Mountainbiker

Post by verkie »

Met mijn extra brede voeten raak ik niet in alle schoenen en Northwave was een van de enige merken waar ik comfortabel inzat. Gebruik in mijn schoenen ook BG inlegzolen van Specialized. Zijn zoals al aangehaald zijn die zooltjes echte aanraders.
Post Reply