voeding

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Post Reply
absalon
Mountainbiker
Location: Granville u6-t6 ul , bianchi via nirone 7, thompson grenada, mach 5-tt

voeding

Post by absalon »

hey,

Ik heb al veel gelezen over voeding maar één vraagje heb ik toch nog. Hoe zorg je ervoor dat je op de dag van een wedstrijd een bom van energie hebt? Moet je dan in de week alles opsparen of hoe zit dat nu?.

Groetjes
Joriz
Mountainbiker

Post by Joriz »

Ik heb ergens gelezen dat je bv 3 a 4 dagen koolhydraat arm voedsel moet eten en net enkele dagen voor de wedstrijd alleen maar koolhydraat rijk voedsel.
Als je zoekt op internet naar carbo-loading vind je ook veel :-)
bieste
Mountainbiker

Post by bieste »

Hey absalon,

Neem dit hier maar eens door. Dat ben ik ook aan het doen en ga daar voor mezelf een synthese van maken. Er staan een paar interessante dingen in over wat je moet eten voor, tijdens en na een wedstrijd, want ook recuperatie is hier belangrijk.
Mountainbiker
Location: Trek Elite 9.8 '04-'05-'07-'09/Trek 8500/Cannondale Flash carbon 29'er/KTM 27,5"/Specialized Epic

Post by »

Joriz wrote:Ik heb ergens gelezen dat je bv 3 a 4 dagen koolhydraat arm voedsel moet eten en net enkele dagen voor de wedstrijd alleen maar koolhydraat rijk voedsel.
Als je zoekt op internet naar carbo-loading vind je ook veel :-)
Of Scandinavisch supercompensatiedieet :wink:
absalon
Mountainbiker
Location: Granville u6-t6 ul , bianchi via nirone 7, thompson grenada, mach 5-tt

Post by absalon »

bieste wrote:Hey absalon,

Neem dit hier maar eens door. Dat ben ik ook aan het doen en ga daar voor mezelf een synthese van maken. Er staan een paar interessante dingen in over wat je moet eten voor, tijdens en na een wedstrijd, want ook recuperatie is hier belangrijk.
oké bedankt ga ik is direct aan beginnen ze. 8)
Wittje
Mountainbiker

Post by Wittje »

Even toelichten, Koolhydraten = direct beschikbare brandstof - Vet = uw reservebrandstof. Binnen de 30 Min na de training Proteine gebruiken om de tanken ( spieren) terug aan te vullen. Gebruik anti-oxidanten om herstel te versnellen en schade door vrije radicalen te beperken. Koolhydraatrijk voedsel eten. Vitaminen en mineralen zijn behulpzaam bij de chemische reacties en regelende processen in uw lichaam. Supplementaire vitamines en mineralen kan je best op het dagelijks menu zetten. Zorg dat je vochtniveau op pijl blijft en breng deze na de training terug op niveau met de gepaste drankjes.
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

in grote lijnen : begin van de week eet je vooral eiwitten / zuivelprodukten. eind van de week vooral kolhydraatgerichte voeding.

doordat je het eerste deel van de week dus vooral kolhydraat arm eet, gaat nadien je lichaam alles opslaan van kolhydraten wat het kan. gevolg is dat je in het weekend 'opgeladen' bent.
OdyOne
Mountainbiker

Post by OdyOne »

Op de site van runnersweb.nl kan je ook veel terug vinden over voeding. Met name een rubriek die het opbouwen van een glygoceenreserve voor een wedstrijd bespreekt (de tapering methode)

http://www.runnersweb.nl/runnersweb/show/id=3546
Post Reply