Behoud offroad

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Post Reply
tjennen
Mountainbiker

Behoud offroad

Post by tjennen »

Goededag MTB liefhebbers

De laatste jaren wordt het steeds moeilijker om onze hobby uit te oefenen. Of het nu MTB, enduro, quad of 4x4 is het wordt steeds moeilijker om legaal uw vrije tijd door te brengen in de vrije natuur.
Wij willen daar verandering in brengen maar denken dat het dan zeker noodzakelijk is dat we SAMENWERKEN. Daarmee bedoel ik ALLE offroad-sporten en ALLE beoefenaars ervan.
Het is allang bekent dat we over andere takken vd sport negatieve dingen hebben te vertellen en het is al even lang bekent dat je in dezelfde tak ook boeken kunt schrijven over anderen hun gedrag op en vooral naast de baan.

Om deze verdeeldheid nu om te zetten in 1sterke vereniging word het tijd om de koppen eens samen te steken en samen eens na te denken.
Ikzelf ben verschillende jaren 4x4-rijder geweest en nu beginnend quad-rijder. Momenteel wil ik eigenlijk alle punten van kritiek, alle vragen ,, alle voorstellen, alle min-en pluspunten verzamelen.

Waar zitten jullie moeilijkheden??
Wat zijn jullie noden ??
Serge R
Mountainbiker
Location: Welke ik ook kies ferro, non-ferro of carbon koolvezel epoxy, stoempen moet ik toch

Post by Serge R »

Sorry, ik kan er niet inkomen dat je mtbken met enduro, quad of 4x4 kunt vergelijken buiten dat er offroad aan te pas komt zit er toch een grote nuance namelijk een luidruchtige ronkende motor met verontreinigende uitlaatgassen.
Tot heden ben ik nog niet gehinderd in het uitoefenen van mijn hobby.
En dat er al eens een stukje bos verboden terrein voor me wordt is toch nog zo erg niet (plaats zat) aangezien we toch ook eens tot het besef moeten komen dat onze natuur ook eens rust nodig heeft.
Last edited by Serge R on Wed 14 Feb 2007 22:01, edited 1 time in total.
ruuducati
Mountainbiker
Location: Merida Matts 500 WCS-lite-M, 2012 Rocky Mountain Element 970

Post by ruuducati »

Heb er zelf 5 jaar motorrijden (naked bike) opzitten en bij het opzoeken van de limieten van m'n motor ging ik op circuit vrij rijden.
Begijp dus maar al te goed wat 'kicken' en genieten is op en met een gemotoriseerd voertuig.

Toch ben ik van mening dat deze gemotoriseerde sporten thuishoren op de openbare weg of afgesloten (off-road) circuit en in geen geval op off-road wegen en paden die frequent door mtbikers of wandelaars gebruikt worden. Mtbiken is dan ook voor mij hoofdzakelijk genieten van de pracht en 'stilte' van de natuur en zo weinig mogelijk 'lawaai' tegenkomen van de 'gemotoriseerde collega's' want daar zit ik tijdens m'n woon-werk ritten al genoeg tussen.
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

Wandelaars vinden fietsers (en vooral dan MTB'ers en racefietsers) onverantwoorde zotten die veel te snel rijden, het bos om zeep rijden, kabaal maken.
MTB'ers vinden dat brommers en quad's te snel rijden en teveel kabaal maken... snapt ge'm!

Voor mij moet iedereen een kans krijgen op het beoefenen van zijn hobby!

Er moeten natuurlijk regels zijn, er zijn plaatsen en ogenblikken dat het niet kan.

Als een bos vol zit met andere recreanten moet je er niet met een quad rondcrossen, in een waardevol natuurgebied blijf je ook beter weg, ....
Maar er zijn zeer veel plaatsen waar het niet uitmaakt!

Natuurlijk, tussen de wandelaars rondracen met een motor zonder uitlaat waar de benzine en olie gewoon uitspuit aan 80 km/uur kan niet, maakt je als soort niet populair en noopt andere recreanten tot actie!
Een paar cowboys maken het voor anderen zeer moeilijk!
Guest

Post by Guest »

nothing 's impossible wrote:Wandelaars vinden fietsers (en vooral dan MTB'ers en racefietsers) onverantwoorde zotten die veel te snel rijden, het bos om zeep rijden, kabaal maken.
MTB'ers vinden dat brommers en quad's te snel rijden en teveel kabaal maken... snapt ge'm!

Voor mij moet iedereen een kans krijgen op het beoefenen van zijn hobby!

Er moeten natuurlijk regels zijn, er zijn plaatsen en ogenblikken dat het niet kan.

Als een bos vol zit met andere recreanten moet je er niet met een quad rondcrossen, in een waardevol natuurgebied blijf je ook beter weg, ....
Maar er zijn zeer veel plaatsen waar het niet uitmaakt!

Natuurlijk, tussen de wandelaars rondracen met een motor zonder uitlaat waar de benzine en olie gewoon uitspuit aan 80 km/uur kan niet, maakt je als soort niet populair en noopt andere recreanten tot actie!
Een paar cowboys maken het voor anderen zeer moeilijk!

Zoals dat overal het geval is.. Een eindeloze discussie....
Rikske
Mountainbiker
Location: Merida Mission Carbon Team, Reba Team, full XT //// Merida Matts Speed LX gold edition

Post by Rikske »

Ik vind dat quad- en enduro rijders evengoed de kans moeten krijgen om af en toe eens "serieus" off-road te gaan, en niet altijd op gesloten omlopen hoeven te rijden. Stel u eens voor dat ze tegen ons mountainbikers zeggen :" hier is een parkoers van 3 km lang en daar mag je rondjes op rijden", zouden wij daar genoegen mee nemen ?

Ieder zijn hobby, en er zijn hier al boeken verwijten geschreven over die lawaai makende, vervuilende en bodem kapotrijdende quads en enduro motoren.

Maar als er hier in de streek ergens een tt geweest is, merk ik dit toch ook direkt aan de kleine lapjes bos of heide die de streek hier rijk is. Overal diepe sporen en de paden tot een échte modderpoel herschapen, overal papiertjes van energie repen, kapotte binnebanden, lege "bommetjes" om een band mee op te blazen...

Wat denk je dat de wandelaar daarover te zeggen heeft ? Inderdaad, voor hen zijn wij de boemannen (uiteindelijk zijn de wandelaars nog steeds de minst vervuilende van alle off-road recreanten).

En om even over de vervuiling van deze voertuigen te beginnen, is het niet een beetje hypocriet om hier de quad- en enduro rijders met de vinger te wijzen terwijl een groot deel van ons toch ook met de wagen naar pakweg de ardennen bolt om hier een ritje te gaan maken met onze oh zo milieu vriendelijke bike.

En nee, ik heb zelf géén quad of enduro, ik heb wel 12 jaar met de moto gereden, en hiervoor kreeg ik ook al geregeld verwijten naar mijn kop geslingerd, weet je immers wel wat zo'n 900 cc racer verbruikt, en dit dan enkel en alleen voor het plezier van 1 persoon, enzovoort... :roll: .

Iedereen heeft het recht om zijn hobby te kunnen uitoefenen, want elke hobby is uiteindelijk "nutteloos" vervuilen (de ene al wat meer als de andere natuurlijk).
EL_NOPPES
Mountainbiker

Post by EL_NOPPES »

naar mijn gedacht een onnodig topic die toch alleen maar ruzie's uitlokt :roll:
tjennen
Mountainbiker

Post by tjennen »

Daar gaat het em allemaal om.
Iedereen heeft het recht om zijn hobby te doen. Gemotoriseerd of niet . Kwestie is dat de natuur steeds meer en meer afgesloten word voor de buitenstanders. En ja het is een eeuwig durende discussie maar het word hoog tijd dat we ongeveer op dezelfde golflengte komen. Als ik op de forums lees van de niet-gemotoriseerde sporten zijn er ook cowboys, mensen die racen over de parcours en geen respect betonen naar beginnende/oudere/niet zo snelle collega's die hetzelfde doen. Ontspanning is voor ieder een noodzaak, een recht en geen privelege voor enkelen.
Iedereen heeft over iedereen wel iets te zeggen maar laat ons samen tegen de inrichtende macht ook eens iets zeggen.
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

over gemotoriseerde sporten in vrije natuur kan ik kort en duidelijk zijn :

VERBIEDEN !!!!!!!!

ik woon vlak aan bossen waar er zondags ook gecrosst word met crossmotos en quad enz.. gevaarlijk en illegaal.

wat stel je daar vast ??
regelmatig wandelaars, kinderen, fietsers (die het bloso traject volgen) worden daar bijna of totaal omvergereden door zo een overvliegende gek, en vluchtmisdrijf is er telkens het gevolg.

verder is de schade aan de NATUUR zo groot als ze er 5 keer paseren (denk aan hun stevige noppen met al die pk's erop- de zandstuivers) dat zelfs 100 passerende mtb'ers nog niet aan een derde van de schade geraken, als ze naar niks zien.

gemotoriseerde voeruigen rondvliegend is vrije natuur is : zwaar schadelijk voor de natuur, vaak met lange en zeer lange termijn om te herstellen (ook vaak niet meer), zeer gevaarlijk voor de talrijke wandelaars met kinderen en huisdier (dan mag dat beestje al eens buiten), en ook voor de fietsers die er de gepijlde trajecten volgen.

het is niet aan een vereniging om die de bossen in te houden. in de plaats daarvan zou je beter een petitie starten, gericht aan de gemeentebesturen en de provincie,
dat ze ergens een trainingstraject toegewezen krijgen op een afgesloten terrein, waarvan alleen betalende leden (door middel van een jaarpas) aan een democratische prijs het terrein opkunnen.
verder moeten (niet mogen) ze BESLAG leggen op dat gemotoriseerd geweld dat illegaal als gekken door de bossen scheurt, niets en niemand ontziend en met een berg vol arrogantie en grove taal,
En gevolgd door een zware boete van enkele duizenden euros.
ineens afleren.

u beseft blijkbaar niet, dat deze mensen zware schade toedienen aan de natuur, waar wij MTB'ers al eens een keertje willen doorfietsen ter ontspanning. MAAR wel WIJ worden met de vinger gewezen voor alle aangebrachte schade!!!
vroeger mochten we op alle paadjes rijden, tot die gekken kwamen en alles kapot reden. toen kregen we op een bepaald moment een totaalverbod....(12 a 14 jaar terug)
daar gingen ons trainingen voor het veldrijden :evil:

verder zijn er al talrijke gepijlde routes (soms is het parcours saai, oke) maar je kan wel in de natuur fietsen. dat de andere sporen niet gebruikt mogen worden, heeft alles te maken met het laten gherstellen van de natuur, en om dan later - wanneer het bestaande traject is 'afgereden', het parcours weer te wijzigen zodat het andere zich weer kan gaan herstellen.
Bloso werkt met dat systeem in samenwerking met de groendienst en de gemeentelijke diensten en de provincie. zonder deze overeenkomst, mocht je enkel op asfalt en beton bollen, en NIET in de bossen fietsen.
wees al blij, dat gezien de laatste 10 jaar de millieuwetgeving zwaar verstrengt is en je voor alles een hoop vergunningen moet hebben, dat je nog door de natuur KAN fietsen, dankzij deze mensen.

opnieuw gaan pleiten voor OVERAL door het bos te rijden, is vragen om een totaalverbod. weet dat men met vreselmijk veel moeitez, de Bloso routes en andere gepijlde routes in de laatste 5 a 6 jaar, met zeer veel moeite en lobbywerk heeft bekomen. tegen 7 jaar terug is er maar liefst een toename van parcours , van een dikke 55%.
en dan te weten dat men voordien iedereen de bossen uit wou bannen.

wees blij met wat we nu al hebben, enkel met geduld en enige diplomatiek door bevoegde personen (en met connecties) is het mogelijk uit te breiden. niet door een petitie, en zeker niet als je de gemotoriseerden erbij pakt. dan krijg je gegarandeerd rood!!!!

ik hoop dat deze repliek duidelijk genoeg is op uw voorstel / idee.
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

btw :

laat onze sport zijn wat het is, wij trekken onszelf wel uit de slag.

als we zouden samengaan met een gemotoriseerde sport om wat te bekomen, dan krijgen we alleen maar problemen.

de MTB verenigingen hebben keihard moeten knokken om hun TT's georganiseerd te krijgen (wat vroeger veel moeilijkler was dan nu), meer afgepijlde routes enz.
samengaan met een organisatie van gemotoriseerde voertuigen, betekent simpelweg het einde van het fietsen in vrije natuur.

om kort te zijn : ik kom regelmatig in kontakt met Bloso medewerkers en mensen van de sportdiensten van gemeentes, om bepaalde ervaringen te delen en toch proberen watc ruimte te creeeren voor de fietser in de natuur - via en voor bloso oa.
ik weet waarover ik spreek, en wat ik telkens als bezwaar hoor, is dat er toch nogal schade aan de natuur word gedaan....ook door fietsers.
verder ook afval dat achterblijft. (dat moeten er toch nog velen afleren)
maw... nog steeds is er die wijzende vinger naar de fietser die even de natuur in wil.

om maar te zeggen... Bosklassen zijn NA de gemotoriseerde sport in de natuur, de grootste schademakers. MTB is al hard gebeterd tegen vroeger, omdat we door jarenlange inspanningen toch al een mentaliteitswijziging hebben bekomen.

ik ben tegen samengaan of petitie opstarten met een gemotoriseerde sport. omdat het voor ons het einde betekend.
we hebben niet voor niets al die jaren ons al moeten bewijzen, zodat zelfs jan met de pet eens de natuur inkan zonder gezever.
en das niet evident de dag vandaag.
Post Reply