Vervriezende kabels

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Post Reply
Queef
Mountainbiker

Vervriezende kabels

Post by Queef »

Hoe verkom je dit? Heb het zowel bij de rem- als derailleurkabels voor, en ook de scharnieren van de V-brakes vriezen vast.

Erg vervelend :evil:
IceCube
Mountainbiker
Location: Cube Ltd Race, full XT, Reba, Avid Elixir 9, Mavic CrossTrail, NN/RR

Post by IceCube »

Inderdaad vervelend. Heb dit vorig jaar ook enkele keren gehad, toen mijn voorderailleur vastvroor door een combinatie van slijk en sneeuwwater. Soms niet te vermijden bij winterse toestanden.
Eigenlijk is de oplossing heel simpel. Heb je een vastgevroren derailleur of V-brake, zet dan je fiets even tegen een paaltje, ... en pis er op ! Klinkt misschien een beetje raar, maar het werkt en je materiaal kan er gerust tegen.
Enige nadeel is dat je voldoende moet drinken, en erop letten dat je fluitje niet bevriest ...
source
Mountainbiker

Post by source »

Of een klein busje antivries meenemen. Je vind dat supergoedkoop in autozaken en kleine spraybussen vind je ook genoeg.

met vriendelijke groet,

Source
zombie
Mountainbiker

Re: Vervriezende kabels

Post by zombie »

Queef wrote:Hoe verkom je dit? Heb het zowel bij de rem- als derailleurkabels voor, en ook de scharnieren van de V-brakes vriezen vast.

Erg vervelend :evil:
uwe fiets een paar dagen in een vewarmd kot zetten...
in de winter zo weinig mogelijk afspuiten, zeker niet met hoge druk
steven Vl
Mountainbiker

Post by steven Vl »

Alles begint met goed onderhoud.
Als je de derailleurs in de positie zet waarbij de kabel het langs is en dus het meest ontspannen en je duwt vervolgens de derailleur met de hand terug de andere richting uit, dan komt de kabel los hangen. Zo kan je de kablhulsel uit hun houders halen en ze over de kabel schuiven.
Door dit regelmatig te doen, kan je vuilen wate ophopingen voorkomen.
En klein druje olie zorgt ervoor dat alles vlot blijft functioneren en voorkomt ook vastvriezen.
Post Reply