olieverlies reba SL

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Post Reply
Moozes
Mountainbiker

olieverlies reba SL

Post by Moozes »

Ik heb een reba SL op mijn fiets staan.
Wanneer ik mijn vork bijpomp (negatieve luchtkamer) en ik draai mijn pomp (BBB) van het ventiel komt er een klein beetje olie mee uit de vork. (wanneer ik gewoon met de fiets rij heb ik geen olieverlies, enkel bij het bijpompen van de negatieve kamer, de negatieve kamer is steeds lager in druk geweest dan dan positieve kamer). Daarom had ik de volgende vragen:
- is dit normaal? (ik veronderstel van niet) en waar kan dit aan liggen
- wanneer je de negatieve kamer bijpomp, moet je de fiets dan op zijn kop zetten, of mag hij gewoon blijven staan?
- welk merk/type pomp gebruiken jullie om je vork bij te pompen.

Alvast bedankt voor jullie reactie!
Gf biker
Mountainbiker

Post by Gf biker »

Dat er een beetje olie uitkomt wanneer je de pomp van het ventiel haalt is normaal hoor. De negatieve luchtkamer zorgt eigenlijk voor tegendruk van de positieve kamer. Meer negatieve druk maakt alzo dat de vork soepeler word, wat wil zeggen dat ze beter gaat reageren op bv kleine oneffenheden. Minder negatieve druk maakt de vork stugger waardoor kleine oneffenheden niet of minder gedempt gaan worden. Begin met gelijke druk in beide kamers en speel met de negatieve druk tot je een optimale werking van de vork krijgt die bij jou rijstijl past. Je moet de fiets niet op zijn kop zetten om de negatieve kamer bij te pompen. Merk en type pomp speelt geen rol zolang het maar een hoge druk pompje is. :wink:
Post Reply