VISA Chrono Challenge 2007 ?

Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
Post Reply

Vond jij dit vorig jaar een leuk initiatief?

Ja
45
87%
Neen
7
13%

Total votes: 52

Frustie Dtr
Mountainbiker

VISA Chrono Challenge 2007 ?

Post by Frustie Dtr »

Wordt deze competitie dit jaar ook georganiseerd?

Info vorig jaar met bijhorend classement:
http://www.visachronochallenge.be/index.htm
van_hoof
Mountainbiker

Post by van_hoof »

ik hoop van wel, vorig jaar niet aan meegedaan al ziet het er wel super uit + de data vallen niet rat in de examens zoals dat bij de funcup wel het geval is bij 2 van de 6 wedstrijden.
The Raceface
Mountainbiker

Post by The Raceface »

Het initiatief is goed maar :

1/ de tt die meetellen waren minder goed buiten De Hageland en Reningelst, Dikkebus kan er nog net door. De andere ritten waren meer wegritten dan mountianbike.
2/ Misschien enkel organiseren als chrono rit en andere niet chronorijders niet meer toelaten of een ander parkoer laten rijden. Want er was de inschrijving van één chronorijder en zijn vrienden reden mee om hem uit de wind te zetten. Zelf heb ik ze allemaal ALLEEN gereden. Maar ik denk dat hiervoor niet direct een oplossing is.
3/ De controle op het parkoer waren er niet of amper. Nu als je het niet fair speelt, heb je er ook niet veel eer aan. Maar niet iedereen was van hetzelfde gedacht. Bij de dames had de eerste minder km gereden dan de tweede.
4/ Meer wedstrijden met een betere spreiding over het jaar.

Maar het initiatief vind ik goed.
Steven H
Mountainbiker

Post by Steven H »

Heb er vorig jaar 3 meegereden en persoonlijk vind ik dan weer dat in het algemeen langer mochten zijn (a la Zewieties -> 100Km), maar dat komt dan weer eerder door mijn persoonlijke interesse voor Marathon MTB'n....

De ideale afstanden lijkt me zo rond de 75 - 90km. Te lang voor Cross-Country competitie riders die eigenlijk gewend zijn aan een "korte" intensieve belasting en te kort voor de Marathon competitie riders die eerder gewend zijn aan nog langere rittten (+4hr).

Dus volgens deze redenering mik je dan op een publiek dat dikwijls ertussen valt op vlak van wedstrijden. Velen zien het niet zitten om 2 - 2.5 hr op overslag hartslag te rijden, maar zien het tegelijk ook niet zitten om langer dan 4hr in het zadel te zitten. met de afstanden van 75 - 90km denk ik dat je hiermee een perfecte en grote doelgroep hebt.

Voor om het even welke van de 2 andere groepen (XC of marathon) : zij kunnen dit dan zien als een stevige training tegen de klok... =P~

IVM controle-punten : Dat mogen er voor mij idd meerdere zijn en liefst niet op bevoorradingspunten, voorbereide competitie-riders nemen alles zelf mee ivm van CamelBak en "gels". De controles dienen dan ook vooral op kritieke punten te gebeuren waar "locals" een short-cut kunnen placeren.

IVM Organizatie : Mag gerust (liefst zelfs) samen vallen op hetzelfde parkoers. Het geeft je vleguels vind ik als je merkt dat je veel mesen kunt inhalen.

GReetz,

S.
Iegienie
Mountainbiker

Post by Iegienie »

Op de hagelandse zorgen we voor een 80tal km, met een 1000 à 1100hm, onderverdeeld over ontelbare single tracks en klimmekes en ditto afdalingskes... Waarbij we de rustpunten ook niet uit het oog verliezen, nu en dan eens een veldwegske om eens effe te bekomen voor de volgende kool die we jullie willen stoven...

Het parkoers is volledig gescheiden van de toertocht die doorgaat ten Noorden van de Demer, de hagelandse gaat door ten zuiden van de Demer. Wij hechten hier heel veel belang aan.

Wij hebben een vijftal kontroleposten die we elk jaar wel/niet op een andere plaats zetten. Ook het parkoers kronkelt elk jaar wel eens anders, zodat gasten die denken van slim te zijn wel eens van een kale reis terugkeren. Maar dan nog, je kan het nooit allemaal kontroleren. Plus, er gebeurt ook al eens een verkeerd rijden per ongeluk. Want op onze 80km moet je bijvoorbeeld vier keer meer rechts/links/averechts als op een Duitse Marathon van 110km, en hoewel we soms tot 5pijlen op een kruispunt hangen, wordt er toch nog verkeerd gereden. Het is niet altijd omdat je iemand van een andere kant ziet komen dat hij echt met opzet verkeerd rijdt...

En ja, volgend jaar zou er opnieuw een challenge doorgaan. Die staat toch op het ontwerp van kalender van de bond.
Frustie Dtr
Mountainbiker

Post by Frustie Dtr »

Iegienie wrote: En ja, volgend jaar zou er opnieuw een challenge doorgaan. Die staat toch op het ontwerp van kalender van de bond.
Kan deze kalender ergens op het "www" geraadpleegd worden?
jo o
Mountainbiker

Post by jo o »

zwiebertje
Mountainbiker

Post by zwiebertje »

Heb ze vorig jaar bijna allemaal meegereden en alzo uiteindelijk in de top 10
ingedoken in het eindklassement van de 35+ :-D
Maar eigenlijk nergens prijs gereden want er zijn bijna geen prijzen te winnen! :(
Wel genoeg inschrijvingsgeld voor te starten,hoewel je telkens dezelfde rit
als toertocht kunt rijden voor 3 keer minder inschrijvinggeld! #-o
Bij de jongeren en dames evenveel prijzen als in de categorie 35+,hoewel
er daar 10 tot 20 keer minder starters waren! #-o
Dus als je iets of wat bent heb je prijs in deze categorie,terwijl in die andere categorien de concurentie niet van de poes is!
Ik pleit ervoor:voldoende km en een behoorlijk mtb-waardig parcours
meer prijzen in de andere categorien
optrekken van de leeftijdsgrens van 35 naar 40 jaar en
van 18 naar 20 jaar!
Zodat je volgende categorien hebt:15 tot 20,20 tot 40,40+ en dames!
Ook nog een apart kortstondig vertrekuur van wedstrijdrijders zodat
het gangmaken er vantussen valt,desnoods met groepsstart!
Of ik dit jaar terug aanzet?
Waarschijnlijk wel,maar normaal als tt te rijden en zo eens tijd nemen voor een
behoorlijke bevoorading i.p.v.rap rap rap wat mee te graaien of onderweg
door derden bevooraad te worden?
Uw gereden tijd weet ge toch en je kunt dan ook vergelijken met die anderen!
En als je er echt zin in hebt kun je hem nog altijd zonder tijdsverlies rijden
of eens gechronometreerd meerijden!
SOM epic ghost
Mountainbiker
Location: ghost scandium team/ridley/specialized epic marathon

Post by SOM epic ghost »

zwiebertje wrote:Heb ze vorig jaar bijna allemaal meegereden en alzo uiteindelijk in de top 10
ingedoken in het eindklassement van de 35+ :-D
Maar eigenlijk nergens prijs gereden want er zijn bijna geen prijzen te winnen! :(
Wel genoeg inschrijvingsgeld voor te starten,hoewel je telkens dezelfde rit
als toertocht kunt rijden voor 3 keer minder inschrijvinggeld! #-o
Bij de jongeren en dames evenveel prijzen als in de categorie 35+,hoewel
er daar 10 tot 20 keer minder starters waren! #-o
Dus als je iets of wat bent heb je prijs in deze categorie,terwijl in die andere categorien de concurentie niet van de poes is!
Ik pleit ervoor:voldoende km en een behoorlijk mtb-waardig parcours
meer prijzen in de andere categorien
optrekken van de leeftijdsgrens van 35 naar 40 jaar en
van 18 naar 20 jaar!
Zodat je volgende categorien hebt:15 tot 20,20 tot 40,40+ en dames!
Ook nog een apart kortstondig vertrekuur van wedstrijdrijders zodat
het gangmaken er vantussen valt,desnoods met groepsstart!
Of ik dit jaar terug aanzet?
Waarschijnlijk wel,maar normaal als tt te rijden en zo eens tijd nemen voor een
behoorlijke bevoorading i.p.v.rap rap rap wat mee te graaien of onderweg
door derden bevooraad te worden?
Uw gereden tijd weet ge toch en je kunt dan ook vergelijken met die anderen!
En als je er echt zin in hebt kun je hem nog altijd zonder tijdsverlies rijden
of eens gechronometreerd meerijden!
vind ik ook
inschrijvingsprijzen verschrikkelijk hoog en wat krijg je er meer voor terug ?
en de eerste hebben dan hun inschrijvingsgeld verdient !!
zo maak je mtb ook kapot
BikingBrecht
Mountainbiker

Post by BikingBrecht »

Ik vond dit best een leuk initiatief.

Gezien er niet overal seingevers staan (wat onmogellijk is), zie ik dit eerder als een lichte vorm van competitie. Goed voor al wie eens van wat competitie wil proeven maar nog niet klaar is voor competities als Flanders cup, e.d.
Dit initiatief kan ook gebruikt worden om je conditie te testen.

Anderzijds moet ik ook wel toegeven dat je voor je meer prijs aan de inschrijvingstafel weinig extra terug krijgt. Zeker wanneer je in de categorie 18-35 valt. Je moet al uit heel goed hout gesneden zijn om daar in de prijzen te vallen.

Als de bedoeling van dit initiatief :"mensen op een aangename en 'funny' manier warm te maken voor competitie" is, dan zou het inderdaad beter zijn om het prijzengeld meer te spreiden.
Post Reply