Avid Juicy 5 problemen

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
zombie
Mountainbiker

Avid Juicy 5 problemen

Post by zombie »

Ik rij nu ongeveer zo'n 300 km met deze nieuwe schijfremmen. In het begin geen klagen, waren vrij goed te regelen qua speling. Nu zo'n 300km later (en 2 setjes remblokken) heb ik steeds meer last van een slepende schijfrem. Ook heb ik de indruk dat de schijf zelf niet meer recht is..

Het probleem doet zich niet altijd voor, meestal in modderweer (en in de buurt van beerse :cry: )

Ik heb de indruk dat de pistons niet meer terugkeren naar hun oorspronkelijk stand na een remactie. Ik heb de pistons nochtans geolied met fijne olie?

Weet iemand wat er mis is ?

Wat zijn bv. typische problemen van een schijfrem die moet onlucht worden...?

groeten,
zombie
scott racer
Mountainbiker

Post by scott racer »

:roll: 300km en 2 sets blokken ????

De mijne steken er 1500km op en die kunnen nog mee :^o

Blokjes goed inremmen voor ze te gebruiken off-road helpt héél veel.

Btw als er lucht op zit ,trek je meestal de hendel tot tegen je stuur zonder weerstand .

[-X En geen andere olie op de pistons doen ,die beschadigd mss de rubber afdichting .

Gewoon proper maken met water en zeep. :wink:
endorfin
Mountainbiker

Post by endorfin »

Ik had juist hetzelfde probleem met de zuigers, terug gegaan naar fietsenmaker, deze heeft de zuigers ingevet en hopla, ze gaan perfect !

En die remblokjes, ze toch wat beter inremmen, ik maak er een 1500 mee !
zombie
Mountainbiker

Post by zombie »

endorfin wrote:Ik had juist hetzelfde probleem met de zuigers, terug gegaan naar fietsenmaker, deze heeft de zuigers ingevet en hopla, ze gaan perfect !

En die remblokjes, ze toch wat beter inremmen, ik maak er een 1500 mee !
ik heb die remblokkengewoon opgereden, niet opgeremd...dat is de oorzaak van die 300 km.
Ik heb nu even tijd dus zal ik de zaak eens uit mekaar halen, invetten en nieuwe olie opdoen...

merci voor de reacties
stef78
Mountainbiker

Post by stef78 »

als je nieuwe bloksjes steekt moet je zorgen dat ze zuigers volledig in hun behuizing steken, dus niet 'een beetje aanlopen' want bij minste modder dan zijn ze weg.

je moe tzorgen als je nieuwe blokjes steekt dat je de zuigers zo ver mogelijk in duwt, dan steek je iets tussen de blokjes (liefst plastic) en dan nijp je desbetreffende rem paar keer in, omdat avids zichzelf centeren blijven ze dan ook staan in de positie die jij wil...anders durven ze al es naar binnen terug gaan. dan schijf (en wiel dus) op plaats steken en eventueel klein beetje centeren, soms is da wel nodig.

om t ekijken of je schijf recht is : haal ze van het wiel en leg ze op een complete vlakke ondergrond (bv keukenaanrecht) en als ze plat licht zou je het direct moeten zien, op verschillende plaatsen es duwen, klikt ze niet dan is ze nog mooi vlak.
zombie
Mountainbiker

Post by zombie »

stef78 wrote:als je nieuwe bloksjes steekt moet je zorgen dat ze zuigers volledig in hun behuizing steken, dus niet 'een beetje aanlopen' want bij minste modder dan zijn ze weg.

je moe tzorgen als je nieuwe blokjes steekt dat je de zuigers zo ver mogelijk in duwt, dan steek je iets tussen de blokjes (liefst plastic) en dan nijp je desbetreffende rem paar keer in, omdat avids zichzelf centeren blijven ze dan ook staan in de positie die jij wil...anders durven ze al es naar binnen terug gaan. dan schijf (en wiel dus) op plaats steken en eventueel klein beetje centeren, soms is da wel nodig.

om t ekijken of je schijf recht is : haal ze van het wiel en leg ze op een complete vlakke ondergrond (bv keukenaanrecht) en als ze plat licht zou je het direct moeten zien, op verschillende plaatsen es duwen, klikt ze niet dan is ze nog mooi vlak.
tja, zo heb ik het steeds gedaan doch het probleem ligt bij de pistons die bij modder weigeren terug naar binnen te schuiven...ik denk dat de dichtingen niet zo geweldig zijn en dat modder de corecte werking verhindert...
ClassicDriver
Mountainbiker

Post by ClassicDriver »

Heb ik ook aan de hand gehad.
Voor de TT van diest dit weekend hadden mij blokjes 600km erop zitten.
Na de TT concludeerde ik dat achteraan mijn blokjes totaal op waren.
Het rare vind ik dan ook nog dat ik 80%vooraan rem en 20%achteraan.

Moet wel zeggen, deze TT was een echte modderTT

Ik dus naar de FB en die vertelde mij dat dit normaal was omwille van de zware moddertoestanden.
Op aanraden vandaag dan maar EBC padjes gestoken, de harde.
Vrijdag ga ik ze inremmen, en hoogstwss gaan we zaterdag in Theux ze uittesten.
Ik ben dus benieuwd
zombie
Mountainbiker

Post by zombie »

@classicDriver : hardere blokjes lossen je probleem niet op natuurlijk.
heeft je FM iets aan die pistons gedaan ?
Ik ga ze eens doorspuiten met WD 40...
endorfin
Mountainbiker

Post by endorfin »

zombie wrote:@classicDriver : hardere blokjes lossen je probleem niet op natuurlijk.
heeft je FM iets aan die pistons gedaan ?
Ik ga ze eens doorspuiten met WD 40...
Zou ik dus niet doen, mss dat die wd u rubber aantast, wss niet, maar ik zou het toch niet doen.
stef78
Mountainbiker

Post by stef78 »

heb nog nooit probs gehad mee mijn juicy 5 ...ben er heel content af.

durf wel na zware modder tt de remblokjes verwijderen en wa water gieten over de calipers mee ne gieter en dan met wattestaafje de pistonnetje kuisen...
Post Reply