Brede band i.c.m. vaste vork

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Post Reply
S k u l l
Mountainbiker

Brede band i.c.m. vaste vork

Post by S k u l l »

In de zomer ben ik van plan om de Schwalbe Fast Fred's (met NoTubes) te gebruiken voor wedstrijden.
Nu heb ik voor volgend seizoen ook een vaste vork gekocht (Axima Carbotech) voor de vlakkere/snellere wedstrijden.

Nu raden sommige me aan om vooraan te opteren voor een FF in 2,25-versie i.p.v. een lichtere 2.0-versie.
(Om eerlijk te zijn heb ik zelf nog nooit met een bredere band dan 2,1 gereden :roll: )
Aangezien ik met NoTubes rij kan ik op lage druk rijden, meestal rij ik 2 bar voor een 2,1 band.

Nu stel ik me de vraag of het verschil in breedte van de band voelbaar is wanneer je met een vaste vork hebt steken.
Loop ik niet het risico -als ik een 2,25-band op 2 bar zet- dat hij van de velg kan lopen ?
pvandebe
Mountainbiker

Post by pvandebe »

Skull, dat heeft toch niks met de breedte van de band te maken ?

De mijne staan op 2 bar KEIhard. Maar 'k denk eerlijk gezegd dat de drukmeter van m'n PRO gewoon bazaar is....Al gereden met 1 bar vanvoor en 1,5 vanachter. No problem.
MTB-4-Ever
Mountainbiker

Post by MTB-4-Ever »

Ze raden die bredere band aan voor nog een beetje het comfort te hebben van een korte xc vork.
Het is zoals je zegt, voor op een snelle omloop waar je niet veel veerweg nodig hebt. Banden druk raden ze dan ook rond de 2 bar aan.
Persoonlijk vind ik het ook een beetje overdreven, als je met een stijve vork rijd ga je niet voor comfort en mag er gerust een smalle band op.
Tjorque
Mountainbiker

Post by Tjorque »

nen dikkeren band filtert bepaalde schokken beter (vooral die schokken waar uw vering geen raad mee weet als ge die zou hebben), wat beter is voor uw polsen, maar als uw polsen gevoelig zijn, dan kunde mss beter ni mtb'n ;)

in sommige situaties kan nen dikken band ook uw wegligging verbeteren, maar da moet ge puur op't gevoel uitzoeken wa't beste resultaat geeft per parcours denk ik

in veel gevallen is't eerder waar't koppeke en't manneke zich het best bij voelen wat het best rijdt ;) (en den ene zijnen rijtechniek is die van den andere ook al nie hé :lol: )
Post Reply