Als het al niet bezig is, begint binnenkort het slijkseizoen. Lekker dabberen en ploeteren voor sommigen, een ergernis voor anderen.
Maar de modderklodden zullen weer ferm int rond vliegen en overal terecht komen. Hmmmm lekker ...
Men kan de fiets en zichzelf beschermen door het monteren van slijklappen. Ik zit daaromtrent met enkele vraagskes :
- is dit een 'must' voor de mtb-er of is dit alleen voor watjes ?
- vooraan, achteraan of beide ?
- welk type/merk zijn goed en stevig ?
- vooraan : monteren op de vork, in het gat van de stuurbuis, of op de onderbuis ?
Graag jullie mening / ervaring / suggesties ...
Met of zonder slijklappen ?
Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
- aresius
- Mountainbiker
vooraan heb ik de SKS Schockboard. ik vind dit een goed stukje plastiek zeker het teutje dat vooraan uitsteekt is super. Zo krijg je minder slijk en water in je gezicht. de bevestiging is onderaan in de stuurbuis en is zeer stevig.
Achteraan heb ik de SKS X-tra Dry. Hier ben ik niet zo over tevreden want de bevestiging is niet zo stevig. het spatbord verschuift rond de zadelpen zodat je toch nog het slijk en het water in je nek krijgt.
Voor MTB tochten moet het al enorm nat zijn voor ik deze erop leg. Ik zou ook eerder enkel de voorspatlap erop leggen dan beide. Ik gebruik de slijklappen voornamelijk als ik gewoon moet fietsen door de regen.
Achteraan heb ik de SKS X-tra Dry. Hier ben ik niet zo over tevreden want de bevestiging is niet zo stevig. het spatbord verschuift rond de zadelpen zodat je toch nog het slijk en het water in je nek krijgt.
Voor MTB tochten moet het al enorm nat zijn voor ik deze erop leg. Ik zou ook eerder enkel de voorspatlap erop leggen dan beide. Ik gebruik de slijklappen voornamelijk als ik gewoon moet fietsen door de regen.
voor te MTB'en gebruik ik ze nooit, zoals eerder gezegd, alle vuiligheid vliegt er toch naast.
Maar als ik mijn slicks erop gooi om naar school te rijden enzo, dan steek ik ze wel. vooral vooraan komt die goed van pas om het water uit men broek te houden.
waar ge trouwens ook mee moet opletten is dat er voldoende afstand tussen uwe band en u spatlap blijft, anders komt daar modder tussen vast te zitten enzo. Das niet wat we willen he.
Maar als ik mijn slicks erop gooi om naar school te rijden enzo, dan steek ik ze wel. vooral vooraan komt die goed van pas om het water uit men broek te houden.
waar ge trouwens ook mee moet opletten is dat er voldoende afstand tussen uwe band en u spatlap blijft, anders komt daar modder tussen vast te zitten enzo. Das niet wat we willen he.
- pikethebike jr
- Mountainbiker
Post by pikethebike jr »
Heel juist!!waarom slijklappen. da slijk spetterd er toch naast
Je zal mss een paar gram minder slijk tegen je frame aankrijgen, maar daar blijft het dan bij.
Het meeste slijk en vuil krijg je in je gezicht, omdat het helemaal vooraan vanboven aan je voorwiel wegvliegt, en door de snelheid of de tegenwind vliegt dat dan toch tegen je façade aan.
Een goeie bril om je ogen te beschermen, lijkt me interessanter, vooral als je lenzen draagt, zoals ikzelf.
Laat maar komen die smurrie!!!!
Greetz;
Pike
- pikethebike jr
- Mountainbiker