Fully of Hardtail

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
filipus
Mountainbiker

Fully of Hardtail

Post by filipus »

Zijn er mensen die mij kunnen overtuigen waarom ik mij een fully zou aanschaffen?
looneycooney
Mountainbiker

Post by looneycooney »

goh zo is de vraag wel moeilijk hoor ..
misschien is het voor ons interressanter te weten wat je doelen zijn!? tt's of marathons of zo ?
Er zijn ook verschillende fully's heh, zal hier gaan om een 'endurance' fully dan allicht?! gene downhill dus ..
wat is je budget trouwens? ook dat is feitelijk belangrijk in je keuze ...

de voordelen van fully's worden meestal goed onthaalt bij mensen met rugklachten bv of mensen die graag wat meer comfort hebben tijdens hun langere ritten . Ik persoonlijk vind bv het gewicht belangrijk van een fiets en fully's zijn altijd wat zwaarder . Ik zou dan ook een hardtail kopen puur voor XC-gebruik , tt's en zo ...maar dat is wat jezelf liever hebt heh , comfort , sneller afdalingen of een héél licht fietske ...
al moet ik zeggen dat ik met mijne hardtail ook ferm snel de afdalingen neem(58.2km/h in theux !) , maar ook ferm doormekaar geschud word :lol:

ps: voor een fatsoenlijke fully , goed kader,groep etcetc , ben je toch al snel 25% meer kwijt ! Vanaf +2000€ heb je al iets degelijks voor XC-gebruik
Last edited by looneycooney on Sat 24 Jun 2006 16:44, edited 7 times in total.
hydrus
Mountainbiker
Location: Ti SS, steel fixed gear CX, alu XC tandem, Carbon velomobiel

Post by hydrus »

Ja die zijn er.

Maar de vraag is of jij er een wil, want het heeft geen zin om iets aan te schaffen wat je niet wil.

Misschien kan je eerst wat uitgebreider schrijven wat je met de fiets wil gaan doen. Er zijn vele redenen om een fully te kopen, misschien rugklachten?
Rijd je enkel in Vlaanderen elke week een TT of ga je soms (of regelmatig) de ruigere toer op? Ben je een veeleisend persoon, of ben je tevreden met een fiets die vooruit gaat en soms ook kan stoppen?

Welke soort MTB doe je? Ik vermoed cross-country, maar misschien moeten we in een ander segment zoeken?
K2-er
Test team
Location: Orbea Rallon/Commencal Meta/ Nicolai Helius/Kona Jake the snake

Post by K2-er »

met een fully rij je veel comfortabeler, en je wordt niet zo snel afgestraft op technische foutjes.
mtb-fltn
Mountainbiker

Post by mtb-fltn »

Yep, maar een fully is op vlak terrein dan weer een stuk trager dan een ht, door gewicht + energieverlies door vering.

Alles hangt er dus van af wat je wil gaan doen. Als je vooral op geaccidenteerd terrein met vele downhills wil gaan rijden, is een fully mss de beste keuze. Maar als het is om tt'kes in de buurt, of vaste routes te gaan rijden, ben je beter af met een ht: die is (over 't algemeen) goedkoper en sneller dan een fully.

Ik heb zowel een fully als een ht, awel zelfs id Ardennen op routes zoals die van Theux, rijd ik nog liever met mn ht. Maar ieder heeft daar zijn eigen mening over, dus doe eens enkele testritjes.
Trevorken
Mountainbiker
Location: Canyon Nerve 9.0 LTD + Specialized Stumpjumper Fsr Expert 2008

Post by Trevorken »

Weeral dezelfde discussie:
Een stuk trager door da extra gewicht en dat energieverlies?
Ik denk dat dit al serieus overdreven is hoor.
Voor vlak terrein bestaat een lock-out en de nieuwe anti-pomp dempers.

Aan de topic-starter, lees de andere discussies eens na, dan heb je al pakken informatie.
stef78
Mountainbiker

Post by stef78 »

ik kies zelf voor fully...

waarom ? gewoon : comfort en ge kunt een pak sneller heel technische passages nemen. en das niet overdreven, als ie goed afgesteld staat stuitert die nooit en strijkt die lastig terrein vlak dus heb je constant tractie. daar weegt een licht fietske niet tegen op.

nu, ikzelf heb gene goeie fully, de nieuwe zal ik vandeweek hebben en toch voelde ik het verschil al, wel een pak zwaarder...

maar het is niet altijd zo dat ne fully zoveel zwaarder is hoor. mijne nieve zal rond de 11kilo gaan zitten tegenover een 13-14 nu, hangt er vanaf hoeveel ge wilt spenderen.

belangrijk is wel dat ge een verstevigde achtervork hebt, mijne huidige fiets heeft da ni, dus de achterste driehoek zet zich in snelle bochten rechter dan de voorste kader ; enorm irritant want ge schuift precies weg dan.

mijne nieve kader gaat 760 kosten, meer dna mijn huidige velo volledig heeft gekost...

sommige mensen zweren bij hardtails. sommige bij fullies, is een kwestie van goesting denk ik.
K2-er
Test team
Location: Orbea Rallon/Commencal Meta/ Nicolai Helius/Kona Jake the snake

Post by K2-er »

mtb-fltn wrote:Yep, maar een fully is op vlak terrein dan weer een stuk trager dan een ht, door gewicht + energieverlies door vering.
dat trager zijn is volgens mij niet aan de orde. Ik merk er alleszins niets van, een hardtail geeft me wel meer het "gevoel" van snelheid, je krijgt alle bobbels te verduren en je moet wat meer werken met u bovenlichaan om alles stabiel te houden.
Dat energieverlies is volgens mij ook maar een verkoopstaktiek. Volgens mij spreek je dan toch over procenten die je moet inboeten om vlak van rendement. En bovendien de procenten die je eventueel verliest haal je terug op in de afdaling. Een fully zal ook wel meer tractie geven bergop, omdat het wiel mooi aan de grond blijft plakken.
Voor de rest Zoeken maar, topics genoeg :drunk:
looneycooney
Mountainbiker

Post by looneycooney »

een fully is zeker niet trager in gewoon XC gebruik hoor , natuurlijk zijn de instap-fully's zwaarder , maar een fatsoenlijke fully moet volgens mij niets inboeten ..integendeel!
denk zelfs op vlakke onverharde stukken dat door die demping meer tractie op het achterwiel kan gehouden worden, anders springt dat achterwiel van de grond en verlies je in feite tractie ...Is dus allemaal maar relatief heh ..
Het grootste verschil in gelijkwaardige fietsjes in full of HT is volgens mij gewoon ..DE PRIJS ! :-D (en comfort natuurlijk heh)

ps: is ook een kwestie van gewoonte denkik ...
kiwi_x
Mountainbiker

Post by kiwi_x »

ik heb nu momenteeel een hardtail frame gekocht moest ik nu terug rug pijn krijgen tijdens tt's dan is er maar een oplossing voor mij e ndat is een fully of stoppen .
Post Reply