Dit is misschien een vreemde vraag maar is het mogelijk een "koerswiel" te monteren met een MTB velg met schijfremmen (zoals de speedcity's van Mavic).
Is dit mogelijk?
Zijn er beperkingen qua naaf, spaken en velgen?
Heeft er hier iemand ervaring mee?
Koerswielvelg met MTB naaf (schijfremmen)
Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Re: Koerswielvelg met MTB naaf (schijfremmen)
Een eerste probleem is dat een achternaaf van een koersfiets 5mm smaller is dan die van een mtb (135mm t.o.v. 130mm)debutant wrote:Dit is misschien een vreemde vraag maar is het mogelijk een "koerswiel" te monteren met een MTB velg met schijfremmen (zoals de speedcity's van Mavic).
Is dit mogelijk?
Zijn er beperkingen qua naaf, spaken en velgen?
Heeft er hier iemand ervaring mee?
Vriend van mij zou dat willen proberen voor zijn cyclocrossfiets, maar dan niet voor schijven. Volgens mij moet het met een oudere naaf wel lukken, want ik had vroeger een 7spd en om die in mn (9spd) kader te spannen moest ik dat kader bijna een centimeter dicht trekken, dus die naaf was niet te breed. Het lijkt me achteraf wel ongezond maar misschien past het wel op een koersfiets.
Maar C'dale had toch ooit een cyclocrosser met Speedcity-discs? Dus moet toch kunnen denk ik.. Vraag is je FB om te proberen?
Maar C'dale had toch ooit een cyclocrosser met Speedcity-discs? Dus moet toch kunnen denk ik.. Vraag is je FB om te proberen?
- forza_inja
- Mountainbiker
Post by forza_inja »
volgens mij is dit mogelijk want enkele maanden geleden kreeg je bij Decathlon een extra setje wielen bij aankoop van een mtb, weet ni meer dewelke. Deze wielen hadden naven voor schijfremmen en een velgomtrek van 700, een koerswiel dus.
Weet niet of die ook los te verkrijgen waren/zijn.
Weet niet of die ook los te verkrijgen waren/zijn.
- sintesibrother
- Mountainbiker
Post by sintesibrother »
Een van mijn vrienden reed vorig jaar competitie cyclo cross en reed met XT naven dus blijkbaar gaat het wel.
Of is een cyclocross kader breder dan deze van een koersfiets!
greetz
Of is een cyclocross kader breder dan deze van een koersfiets!
greetz
- marzokki NQH
- Mountainbiker
Post by marzokki NQH »
dat denk ik niet, er zijn toch ook cyclocrossers die met ksyriums rijdensintesibrother wrote:Of is een cyclocross kader breder dan deze van een koersfiets!
In dat geval geen enkel probleem, zou eigenlijk hetzelfde zijn als uw eigen mavic speedcity's maken. Als ge ze dan maakt met dezelfde naaf en schijf als uw mtb-wielen, dan zou ge niet te veel problemen qua schijfremafstelling moeten hebben.Fluffy wrote:Hij bedoelt 28inch wielen gebruiken in zijn mtb...
Moest ik met schijfremmen rijden, ik zou zeker zo een setje maken. Met crosstubes zou dat een supersnel off road setje zijn... met wegbandjes een goed alternatief voor een koersfiets...