ga een nieuwe crankset op mijn hardtail zetten , maar weet niet welke van de 2 ?
K-FORCE MEGAEXO of TEAM ISSUE MEGAEXO ... pro's en contra's graag !!!
http://www.fullspeedahead.com/fly.aspx? ... 52&pid=196
of
http://www.fullspeedahead.com/fly.aspx? ... 52&pid=717
Crankset FSA ???
Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
- madskatingcow
- Mountainbiker
- Location: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019
Post by madskatingcow »
Ik heb de K-Force MegaExo gehad, na 1 maand verkocht.
1) Alles vastgezet op voorgeschreven moment met momentsleutel, maar die bout waarmee je de linker traparm vastzet is tot 3x toe losgekomen.
2) Tussen de linkerarm en het lager is ongeveer 1 cm ruimte. Alle vuil en modder blijft hier op liggen. Na 2 modderritten kraakte het lager al. Bij Shimano staat de traparm vrij dicht tegen het lager en is het toch min of meer beschermd.
Voor mij is het een makkelijke keuze : Shimano XT of XTR, simpel en goed.
1) Alles vastgezet op voorgeschreven moment met momentsleutel, maar die bout waarmee je de linker traparm vastzet is tot 3x toe losgekomen.
2) Tussen de linkerarm en het lager is ongeveer 1 cm ruimte. Alle vuil en modder blijft hier op liggen. Na 2 modderritten kraakte het lager al. Bij Shimano staat de traparm vrij dicht tegen het lager en is het toch min of meer beschermd.
- madskatingcow
- Mountainbiker
Post by madskatingcow »
Neen, idem aan de gewone MegaExo. Vergelijk maar is met Shimano wat het beste is.
Carbon en metaal in één geheel, gewoonlijk nooit geen goed huwelijk.
De traparm is van carbon en de schroefdraad voor de pedalen zijn een ingelijmde metalen lug. En die kan al eens loskomen. En dan is het gedaan met de pret.
Zelf tot nu toe niets mee aan de hand gehad maar dat zegt niets (2 weken droog gebruik). Het fietst wel lekker vlot (de Team) en geruisloos en is (mijn inziens) ook erg stijf.
Maar mijn bikemaat had het na een maand al zitten (en wacht al 2 maand op de garantieuitvoering van Barracuda). Hopelijk een alleenstaand geval.
De traparm is van carbon en de schroefdraad voor de pedalen zijn een ingelijmde metalen lug. En die kan al eens loskomen. En dan is het gedaan met de pret.
Zelf tot nu toe niets mee aan de hand gehad maar dat zegt niets (2 weken droog gebruik). Het fietst wel lekker vlot (de Team) en geruisloos en is (mijn inziens) ook erg stijf.
Maar mijn bikemaat had het na een maand al zitten (en wacht al 2 maand op de garantieuitvoering van Barracuda). Hopelijk een alleenstaand geval.
Last edited by ivo on Wed 08 Feb 2006 11:07, edited 2 times in total.
Volgens mij heb je toch iets niet goed gedaan.madskatingcow wrote:Ik heb de K-Force MegaExo gehad, na 1 maand verkocht.
Hiervoor had ik een XTR crank en ik ben overgestapt op de Carbon K-Force MegaExo en ik ben er erg tevreden over.
Bij de XTR cranks sluit de traparm niet volledig aan op de lager waardoor vuil er makkelijker bij kan. (zit iets ruimte tussen)
De K-Force MegaExo sluit volledig aan dus die is veel beter bestand tegen modder etc.
Ik rij er nu een tijdje mee en ben er zeer tevreden over.
Ja, op mijne Team is eigenlijk ook geen spatie van 1 cm te bespeuren.
En van de 4 Teams die sinds begin januari de deur uit zijn is er ook nog geen enkele terug binnen (in tegenstelling tot de FSA ISIS assen
) , en daar zitten toch 2 modderbaggeraars bij.
En van de 4 Teams die sinds begin januari de deur uit zijn is er ook nog geen enkele terug binnen (in tegenstelling tot de FSA ISIS assen
Last edited by ivo on Wed 08 Feb 2006 12:47, edited 1 time in total.
- madskatingcow
- Mountainbiker
Post by madskatingcow »
Zeker geen verkeerde montage.
Kijk goed naar het hoogteverschil tussen het lager en de aluminium rand op de linkertraparm : dit is een paar mm, en de breedte van de alu rand is toch zeker 5mm.
De afdichting van de externe lagers is ok, maar water komt overal. Zeker in dit geval is er weinig bescherming van de lagers zoals bij Shimano : op de rand blijven alle modder en gras liggen. Door de draaiende beweging van je traparm draai je geleidelijk aan alle vuil, getransporteerd door het water in de modder in je lagers. Ik spreek uit ervaring. Met mijn Shimano XTR lagers rijd ik makkelijk meer dan 8 maanden zonder probleem, terwijl mijn FSA crankstel al na twee modderritten kraakte.

Kijk goed naar het hoogteverschil tussen het lager en de aluminium rand op de linkertraparm : dit is een paar mm, en de breedte van de alu rand is toch zeker 5mm.
De afdichting van de externe lagers is ok, maar water komt overal. Zeker in dit geval is er weinig bescherming van de lagers zoals bij Shimano : op de rand blijven alle modder en gras liggen. Door de draaiende beweging van je traparm draai je geleidelijk aan alle vuil, getransporteerd door het water in de modder in je lagers. Ik spreek uit ervaring. Met mijn Shimano XTR lagers rijd ik makkelijk meer dan 8 maanden zonder probleem, terwijl mijn FSA crankstel al na twee modderritten kraakte.

Last edited by madskatingcow on Wed 08 Feb 2006 14:19, edited 4 times in total.
oesje , blijkbaar meer tegen - dan voorstanders ..
het prijsverschil van zo'n 100 € zouden me eerder doen overhellen naar de TEAM's , wel wat grammen extra , maar ja ...
of zijn er andere mogelijkheden , wel met buitenliggende lagers !!!
Extralite E-bones W , Roox , Stronglight , Tune .. ( http://forum.mountainbike.be/viewtopic. ... sc&start=0 )
PS : niets tegen Shmano ze , maar aangezien alles op m'n bike Sram & Hope is ..

het prijsverschil van zo'n 100 € zouden me eerder doen overhellen naar de TEAM's , wel wat grammen extra , maar ja ...
of zijn er andere mogelijkheden , wel met buitenliggende lagers !!!
Extralite E-bones W , Roox , Stronglight , Tune .. ( http://forum.mountainbike.be/viewtopic. ... sc&start=0 )
PS : niets tegen Shmano ze , maar aangezien alles op m'n bike Sram & Hope is ..