Nieuw crankstel

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Cruzer
Mountainbiker

Nieuw crankstel

Post by Cruzer »

beste mtbfanaten,

-Ik ben van plan om zeer binnenkort een nieuw crankstel te (laten) plaatsen.
Nu vertelde iemand me dat het hiervoor nodig is om uw bottom bracket (of het deel van het frame waar dat in zit) te laten uitfrezen. Is dat absoluut nodig? (Maat BB=73x113)

-Via het forum ben ik er al achtergekomen dat een 9spd crankstel geen problemen mag geven met een 7spd ketting. Of vergis ik me?

-Laatste vraag: Shimano XT, Race Face, Truvativ, of ... ?
Serge R
Mountainbiker
Location: Welke ik ook kies ferro, non-ferro of carbon koolvezel epoxy, stoempen moet ik toch

Post by Serge R »

Bottom bracket laten uitfrezen is absoluut een must om lang plezier van de lagers te hebben.(zeker voor hollowtech II)
7sp ketting op 9sp tandbladen lukt wel maar is niet ideaal en zal de levensduur van de tandbladen inkorten ivm lichtjes kantelen van de ketting als de kettinglijn schuin loopt nml 22x11 of 22x32 geschakeld.
Ben zelf een tevreden gebruiker van Shimano XT FC-760 met andere merken geen ervaring.
msxx
Mountainbiker

Post by msxx »

Nu weet ik niet wat je precies verstaat onder uitfrezen van het bottom bracket maar het zal in ieder geval geen enkel verschil maken voor de duurzaamheid van de lagers...

Het draad van je bottom bracket, waar je de cups van je lagers indraait dient van perfecte kwaliteit te zijn, zo niet dan kun je dat draad laten bijsnijden. Dit heeft niet te maken met je lagers.. maar met het behouden van kwalitatief goed draad, als het draad in je bottom bracket van je frame namelijk versleten is dan is in principe je frame waardeloos geworden..
jaro
Mountainbiker

Post by jaro »

t' is niet de draad maar het zijn de zijkanten die moeten gefreesd worden.

Jaro
Cruzer
Mountainbiker

Post by Cruzer »

Ok, ik heb me gisteren nog wat bijgeschoold en ben nu weer op de hoogte van de verschillende types assen:
-Vierkante
-ISIS
-Octalink
-2 delige crankstellen (met vaste as)

Op veel internet winkels zijn er wel ISIS assen, maar geen Isis cranks, vierkante zijn (in de hogere groepen) al niet meer te vinden (of in de verkeerde maat), over Octalink is niet iedereen even enthousiast (lagers).

Welke is het beste (qua onderhoud en naar de toekomst toe beschikbaarheid)?

Ik zou zelf willen gaan voor een Race Face (Isis) as en crank. Maar zal dit nog ondersteunt worden de komende jaren?
dr paaj
Pro

Post by dr paaj »

Ik zou hier voor gaan, het geheel is velen malen stijver en makkelijker te demonteren(crank) Hier kun je ook echt een aantal jaar nog mee vooruit, de isis assen worden niet geprezen over hun kwaliteit(van horen zeggen).

Het is afhankelijk van wat voor frame je hebt of je je botombracket moet laten vlakken.

FSA maakt ook mooie crankstellen, tegen leuke prijzen. Truvativ net zo.

Succes met je keuze.
ATB-er
Mountainbiker

Post by ATB-er »

Cruzer wrote:Ok, ik heb me gisteren nog wat bijgeschoold en ben nu weer op de hoogte van de verschillende types assen:
-Vierkante
-ISIS
-Octalink

Op veel internet winkels zijn er wel ISIS assen, maar geen Isis cranks, vierkante zijn (in de hogere groepen) al niet meer te vinden (of in de verkeerde maat), over Octalink is niet iedereen even enthousiast (lagers).

Ik zou zelf willen gaan voor een Race Face (Isis) as en crank. Maar zal dit nog ondersteunt worden de komende jaren?
je hebt het dan wel over Hollowtech II hé !!!
De gewone octalink (dus as en crank los van elkaar) is wel zeer goed, gaat ook zeer lang mee =D>
Cruzer
Mountainbiker

Post by Cruzer »

ATB-er wrote:
Cruzer wrote:Ok, ik heb me gisteren nog wat bijgeschoold en ben nu weer op de hoogte van de verschillende types assen:
-Vierkante
-ISIS
-Octalink

je hebt het dan wel over Hollowtech II hé !!!
De gewone octalink (dus as en crank los van elkaar) is wel zeer goed, gaat ook zeer lang mee =D>
@dr paaj: URL bevat een slash teveel op het eind.

@ATB-er
Nee, ik heb het wel degelijk over Octalink:
http://forum.mountainbike.be/viewtopic.php?t=4882
Maar dat is misschien niet meer van toepassing op '05/'06
Cruzer
Mountainbiker

Post by Cruzer »

:drunk: Nu ben ik enkel nog maar verwarder geworden.

Ik lees tegenstrijdige berichten:

ISIS ok, ISIS boecht
Octalink super, Octalink slechte lagers
HollowTech het beste, HollowTech niet goed in de modder.

Jamaar, wat is het nu??

Toch gaat mijn voorkeur nog altijd naar Race Face (maar niet Isis, maar met externe lagers (zoals Dr. Paaj aanraadt)).

Weet iemand waar dit het goedkoopst te vinden is? (Prov. Antwerpen liefst)
Last edited by Cruzer on Fri 03 Feb 2006 15:24, edited 1 time in total.
Sjoerie
Mountainbiker

Post by Sjoerie »

Mijn eerste Isis (die standaard in men Giant stak) heb ik er te snel doorgedraaid... en die had dan nog amper modder gezien

Er steek nu een duurder en lichter exemplaar in van FSA deze doet het momenteel goed en heeft bijna zoveel km's als de eerste :-) En heeft al serieus modder gezien ^^

Is zo'n Ritchey Crankset goed?
Post Reply