Kunnen jullie me wat uitleg voorzien... welke vork, veerweg, ... (ik had gedacht aan een maximum van ongeveer 300 euro maar goedkoper mag...) Waar moet ik zoal op letten?
voorvork voor beginners
Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
-
m-biker
- Mountainbiker
- Location: Martelly met Deore LX, Magura HS33 en Mavic Crossride
voorvork voor beginners
ik bike sinds een 9-tal jaar. Vorig jaar heb ik voor het eerst in de d'Ardennen gebiked
en heb er me rot geamuseerd. Gezien ik geen voorvering heb, waren de afdalingen echter minder aangenaam (naar boven liep ik in, naar beneden vlogen ze me voorbij). Ik zou graag tegen de zomer een vering kopen voor volgende Ardennenritten, die ik in de winter zou vervangen door mijn vaste vork.
Kunnen jullie me wat uitleg voorzien... welke vork, veerweg, ... (ik had gedacht aan een maximum van ongeveer 300 euro maar goedkoper mag...) Waar moet ik zoal op letten?
Meet eens eerst de afstand vanje vorkbenen, bij een vaste OEM voorvork schommelt dit meestal rond de 40 cm. Een hedendaagse geveerde vork zit meestal rond de 44 cm. Zie dat de geometrie van de fiets niet te veel veranderd.
Zie ook dat je balhoofd A-head 1 1/8 is en niet 1" (bij oudere fietsen), dat beperkt de keuze anders nogal (alle standaard vorken zijn nu A-head en 1 1/8").
Zie ook dat je balhoofd A-head 1 1/8 is en niet 1" (bij oudere fietsen), dat beperkt de keuze anders nogal (alle standaard vorken zijn nu A-head en 1 1/8").
-
m-biker
- Mountainbiker
- Location: Martelly met Deore LX, Magura HS33 en Mavic Crossride
is idd 40 cm, maar gezien het een nogal competitief gericht frame is mag de voorvork gerust wat langer... en het is een a-head. Ik veronderstel dat het een standaardmaat is (lees: 1 1/8), gezien ik nog geen probleem ondervond bij aankoop van de stuurpen.ivo wrote:Meet eens eerst de afstand vanje vorkbenen, bij een vaste OEM voorvork schommelt dit meestal rond de 40 cm. Een hedendaagse geveerde vork zit meestal rond de 44 cm. Zie dat de geometrie van de fiets niet te veel veranderd.
@ XC-SjoerieMoerie: is die Tora een goeie vork?
Welke zijn eventuele alternatieven bij andere merken?
Waar moet ik op letten??
4 cm is wel een heel eind hoor.
Heb je nu nog spacers staan tussen je balhoofd en je stuurpen? Door deze te verminderen of helemaal weg te laten bij een geveerde vork kan je het verschil natuurlijk ook al wat wegwerken.
Je moet zien dat je bij het klimmen je voorwiel nog op de grond kan houden.
De Tora is in elk geval een stevige vork gezien het de eerste is met 32 mm vorkbenen in de RS reeks (zoals de Recon en Reba dus).
Over het gebruik op langere termijn valt nog weinig te zeggen gezien het een nieuwe vork is.
Een Tora is ook een 100 mm vork wat het verschil met je huidige rijposite nog groter gaat maken.
A-head en 1 1/8 is idd de standaard bij geveerde vorken de dag van vandaag, daar dus geen problemen.
Heb je nu nog spacers staan tussen je balhoofd en je stuurpen? Door deze te verminderen of helemaal weg te laten bij een geveerde vork kan je het verschil natuurlijk ook al wat wegwerken.
Je moet zien dat je bij het klimmen je voorwiel nog op de grond kan houden.
De Tora is in elk geval een stevige vork gezien het de eerste is met 32 mm vorkbenen in de RS reeks (zoals de Recon en Reba dus).
Over het gebruik op langere termijn valt nog weinig te zeggen gezien het een nieuwe vork is.
Een Tora is ook een 100 mm vork wat het verschil met je huidige rijposite nog groter gaat maken.
A-head en 1 1/8 is idd de standaard bij geveerde vorken de dag van vandaag, daar dus geen problemen.
De Tora is veel beter dan de Axel (das maar een simpel 28 mm vorkske en pompt nog eens veel harder ook, eerder te vergelijken met de Pilot reeks). Bovendien is de poplock van de Tora outstanding (zelfde als op de duurdere modellen) en de click it LO van de Axel een echt onding.XC-SjoerieMoerie wrote:Concurrenten van de Tora:
Manitou Axel
Marzocchi All Mountain 1&2 - MX-serie
Fox is een beetje te duur :)
Wat betreft de goniometrie van je bike... De RS Tora is beschikbaar met U-Turn je kan er dus een 85mm vork van maken
Tja een Fox is wel een andere klasse dan de Tora, dus niet te vergelijken.
Met de Marzoccchi geen ervaring dus geen commentaar.