MODDER?? ketting/achterderailleur/middenblad

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
KV
Mountainbiker

MODDER?? ketting/achterderailleur/middenblad

Post by KV »

Zaterdag serieuze moddertocht gedaan (bloso route van Wetteren), toen ik één van de modderige stroken inreed moest ik ineens veel meer kracht zetten om er door te raken, met als gevolg dat mijn achterderailleur precies automatisch schakelde, hoe meer kracht ik zette, hoe meer hij van tandwiel versprong...toen ik daarna één hoger schakelde op de weg deed hij niks en toen ik nog ééntje hoger schakelde ging ik ineens twee hoger, is dit enkel aan de modder gelegen, of zou de achterderailleur moeten bijgeregeld worden? misschien slijtage aan het middenblad of de ketting? Bike is 3 maand oud, 590 km op de teller

alvast bedankt
psychotic
Mountainbiker

Post by psychotic »

ik zou eerder denken aan vuil in de gainen, mssn ees kabel en gainen vervangen, of kuisen en uitblazen met compresseur.
Thys
Mountainbiker

Post by Thys »

idd hoogst waarschijnlijk de kabel.
De kabel aanspannen moet zeer vlot gaan, als ge "echt moet duwen" om te schakelen --> vervangen die kabels
kiwi_x
Mountainbiker

Post by kiwi_x »

Thys wrote:idd hoogst waarschijnlijk de kabel.
De kabel aanspannen moet zeer vlot gaan, als ge "echt moet duwen" om te schakelen --> vervangen die kabels

duwen zal je altijd moeten doen het is gewoon de kwaliteit van de kabels en dat ga je toch kwasie altijd hebben met modder ze ik heb dat ook .

lichte straal nemen om uw tand en ketting te kuisen en goed afstellen is ook de zaak . goed inspuiten met silocone spray en het zou terug normaal moeten lopen. [-o<
Yakke
Mountainbiker

Post by Yakke »

Kabels al na 3 maanden vervangen is misschien net iets overdreven.
Nu zal je ze eens grondig moeten reinigen, en bijvoorbeeld om de 6 maanden binnen- en buitenkabels vervangen (dit alles in de verondersteling dat het om klassieke kabels gaat, dus geen gore tex of zo)
kenny
Mountainbiker

Post by kenny »

Is in die 3 maand uwe der al es bijgeregeld? Nieuwe kabels rekken tenslotte hé. En anders idd gewoon es uitblazen.
Thys
Mountainbiker

Post by Thys »

Kabels al na 3 maanden vervangen is misschien net iets overdreven.
Nu zal je ze eens grondig moeten reinigen, en bijvoorbeeld om de 6 maanden binnen- en buitenkabels vervangen (dit alles in de verondersteling dat het om klassieke kabels gaat, dus geen gore tex of zo)
Is dit zo abnormaal?
Als ik een stuk of 5 bagger TT doe dan voel ik dit al goed aan de kabels.
T' zijn bij mij wel kabeljes die ik zo goekoop mogelijk houd €1 om binnen en buitenkabel te vervangen, kunt ge nu nie echt voor sukkelen.
Geronnimo
Mountainbiker

Post by Geronnimo »

wat misschien de oorzaak kan zijn, is gewoon dat je derailleur niet zo goed gesmeerd was, en dat alles is dichtgevrozen. ik heb dit al meermaals voorgehad, en dat doet effe raar. een beetje warme adem kan dan wonderen doen.
Yakke
Mountainbiker

Post by Yakke »

Als ik een paar modder TT's gereden heb, voel ik het ook aan de kabels. Maar ik kuis ze eerst een aantal keren vooraleer te vervangen.
Voor 1€ kan je inderdaad niet sukkelen, en kan ik begrijpen dat je liever wat vaker nieuwe kabels steekt.
flip de flipper
Mountainbiker

achterderailleur

Post by flip de flipper »

Hallo,
heb ook een probleem bij rijden in modder op het middenste blad, achterderailleur gaat mee naar voren en kan dan niet meer verder trappen, moet dan efkes terugtrappen.
gaat hiet om een XTR achterderailleur

greetz, flipper
Post Reply