LCMT 2006

Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
Post Reply
Henky
Mountainbiker

LCMT 2006

Post by Henky »

Al iemand een idee wanneer de LCMT in 2006 gereden zal worden. Vind het niet direct terug op de website

Thx
Henky
slow motion
Mountainbiker

Post by slow motion »

Ik gok op 25-28 mei.
Beny
Mountainbiker

Post by Beny »

is de laatste jaren al altijd het hemelvaartweekend geweest
cyclon
Mountainbiker

LCMT 2006: van donderdag 25 mei tot en met zondag 28 mei.

Post by cyclon »

8ste editie LCMT : Van donderdag 25 mei tot en met zondag 28 mei 2006. Inschrijvingen vanaf 15 november 2005

Vorig jaar startte de lcmt topic al begin october.

Dit lijkt me een goed moment om dat te doen [edit: oeps, was dus blijkbaar al begonnen :oops:] omdat het verlengde weekend toestaat om op drie dagen driehonderd of meer km's bijeen te rijden, met zo'n 180 kms off road (maar relatief weinig hms). Zo kun je zien of het zin heeft mee te doen (het heeft wat mij betreft weinig zin als je je moet forceren, laat staan compleet kapot rijden of als je verplicht bent aan 15/uur te rijden).

Of beter: of het zin heeft binnenkort te beginnen trainen voor de lcmt (4 dagen met veel meer hms). Want ik denk niet dat je op een paar maand tijd veel kunt verbeteren (tenzij voor wie vroeger al een hoog niveau haalde). Temeer daar het vooral om recuperatievermogen gaat en dat is afhankelijk van fysiologische adaptaties die je niet zomaar in een twee drie verkrijgt (lsd, lsd en nog eens lsd). In die zin is de beste voorbereiding voor de lcmt 2006: ten laatste in 2004 begonnen zijn met duursporten :-)
Last edited by cyclon on Mon 14 Nov 2005 20:28, edited 1 time in total.
Beny
Mountainbiker

Post by Beny »

hopelijk zijn de weergoden volgend jaar beter gezind [-o<
cyclon
Mountainbiker

Post by cyclon »

Beny wrote:hopelijk zijn de weergoden volgend jaar beter gezind [-o<
Hopelijk zijn ze de lctm 2006 ook beter gezind dan de unitas wintertocht 2005 :wink:

Mijn driedaagse lctm 'test' is geen onverdeeld succes geworden:

Vrijdag 165 kms (waaronder vele honderden m(odder)m's) en 310 hms met in het midden een vrij modderige rakettentocht in Wervik (ong. 7 uur).

Zaterdag 173.8 kms (waaronder vele duizenden mm's) en 1020 hms (waarvan ik zowat de helft op het middenblad moest doen wegens al die m) met in het midden een zéér modderige en nogal regenachtige unitastocht in Steenhuize (bijna 8 uur met in het laatste uur een halve hongerklop, een hartslag die - op een piek aan het einde naar 160 na, na het 'tanken' van wat suikers - niet meer boven de 150 raakte wegens geen kracht meer, koude voeten en, last but not least, geen zonne- of ander licht meer).

Zondag: noppes :oops: wegens pijnlijke benen en vooral een pijnlijke knie nadat mijn kl***zadel weer eens ongemerkt gezakt was (gelukkig minder gezakt en bijgevolg ook minder zere knie).

Moraal van het verhaal: km's en mm's zijn geen probleem als ik wat let op mijn hartslag, maar ik verteer nog altijd zeer moeilijk hm's. Vooral mijn belabberd vermogen/kg moet omhoog (en dus kg's omlaag en vermogen omhoog) denk ik, wil ik een vierdaagse mtbikemarathon kunnen afleggen aan kruissnelheid (en vooral: zonder te moeten rijden met die vervelende papbenen).
Biker Zjé
Mountainbiker

Post by Biker Zjé »

cyclon wrote:
Beny wrote:hopelijk zijn de weergoden volgend jaar beter gezind [-o<
Hopelijk zijn ze de lctm 2006 ook beter gezind dan de unitas wintertocht 2005 :wink:

Mijn driedaagse lctm 'test' is geen onverdeeld succes geworden:

Vrijdag 165 kms (waaronder vele honderden m(odder)m's) en 310 hms met in het midden een vrij modderige rakettentocht in Wervik (ong. 7 uur).

Zaterdag 173.8 kms (waaronder vele duizenden mm's) en 1020 hms (waarvan ik zowat de helft op het middenblad moest doen wegens al die m) met in het midden een zéér modderige en nogal regenachtige unitastocht in Steenhuize (bijna 8 uur met in het laatste uur een halve hongerklop, een hartslag die - op een piek aan het einde naar 160 na, na het 'tanken' van wat suikers - niet meer boven de 150 raakte wegens geen kracht meer, koude voeten en, last but not least, geen zonne- of ander licht meer).

Zondag: noppes :oops: wegens pijnlijke benen en vooral een pijnlijke knie nadat mijn kl***zadel weer eens ongemerkt gezakt was (gelukkig minder gezakt en bijgevolg ook minder zere knie).

Moraal van het verhaal: km's en mm's zijn geen probleem als ik wat let op mijn hartslag, maar ik verteer nog altijd zeer moeilijk hm's. Vooral mijn belabberd vermogen/kg moet omhoog (en dus kg's omlaag en vermogen omhoog) denk ik, wil ik een vierdaagse mtbikemarathon kunnen afleggen aan kruissnelheid (en vooral: zonder te moeten rijden met die vervelende papbenen).
Euh....165 km en 174 km daags na elkaar ?
En uw verplaatsingen met de wagen zijn hier niet bij inbegrepen ?

Volgens mij ben jij er nu al klaar voor... :wink:
cyclon
Mountainbiker

Post by cyclon »

Biker Zjé wrote:Euh....165 km en 174 km daags na elkaar ?
En uw verplaatsingen met de wagen zijn hier niet bij inbegrepen ?

Volgens mij ben jij er nu al klaar voor... :wink:
Ik reed gewoon met de fiets naar twee tt's van een goeie 50 kms. De bedoeling was de derde dag met de auto naar Humbeek te rijden (nét iets te ver om met de fiets te doen :drunk: ) om daar dan te zien of ik nog de hellingen van het pajottenland opraakte.

Mocht ik geen zere knie gehad hebben, dan zou ik daar na een uur of zo opnieuw rondgereden hebben met frustrerende papbenen en een hs die nauwelijks nog over de 160 raakt.

Op de lcmt doe je natuurlijk minder kms op de baan dan die eerste 2 dagen maar meer off road + meer hms (zeker dan de eerste dag). Bijgevolg zou ik wel héél 'recreatief' moeten rijden om daar op dag 3 en zeker dag 4 nog met enigszins goeie benen rond te rijden (wat natuurlijk een mogelijkheid is, maar ik rij liever iets intensiever). Ik denk overigens dat er daar veel met zeer slechte benen rondzwalpen, de laatste 2 dagen, voor zover ze niet moeten opgeven.

Ik beschouw mezelf bijgevolg nog lang niet klaar voor een lcmt (laat staan voor een minder recreatieve meerdaagse marathon), maar mss kan ik me toch wel klaarstomen, heb uiteindelijk nog nooit op vermogen getraind en ook nog niet aan mijn gewicht en vet% van 15% gewerkt en het is tenslotte nog 6 maand.
ivo
Mountainbiker

Post by ivo »

Wat is er nu zo abnormaal aan een vetpercentage van 15%?
Als het weer zo'n weer is als dit jaar kan je maar beter niet te 'scherp' staan.
De LCMT is trouwens geen wedstrijd hè dus je kan gewoon je eigen tempo blijven rijden. Tijd genoeg om op een fatsoenlijk uur en in een fatsoenlijke staat binnen te komen. Zes maand is nog een eeuwigheid in die optiek.
Moest je nu trouwens al 'scherp' staan voor een rit die over 6 maand plaats heeft, dat zou nu juist niet goed komen.
cyclon
Mountainbiker

Post by cyclon »

ivo wrote:Wat is er nu zo abnormaal aan een vetpercentage van 15%?
Als het weer zo'n weer is als dit jaar kan je maar beter niet te 'scherp' staan.
De LCMT is trouwens geen wedstrijd hè dus je kan gewoon je eigen tempo blijven rijden. Tijd genoeg om op een fatsoenlijk uur en in een fatsoenlijke staat binnen te komen. Zes maand is nog een eeuwigheid in die optiek.
Moest je nu trouwens al 'scherp' staan voor een rit die over 6 maand plaats heeft, dat zou nu juist niet goed komen.
15% is idd zeer normaal (al zou een ander soort meting mss een ander, hoger % opleveren), maar ik weeg momenteel 84 (1.79 m) en kan evengoed, zonder veel moeite te doen, pakweg 78 kg wegen en zelfs met dat gewicht sta ik absoluut niet scherp, daarvoor zou ik onder de 75 moeten gaan, er zijn er genoeg die minder dan 70 kg wegen en meer dan 1.80 meten (maar die hebben dan een ander 'gestel')

en ik vind het frustrerend dat ik hms zo slecht verteer (een c2c zie ik me momenteel bvb. ook niet doen), zelfs al rij ik zeer kalm, in het zadel en met een klein verzet, naar boven

wat dat tempo betreft: sommigen biken vooral om sociale redenen, anderen zullen zich eerder hierin herkennen (wat natuurlijk niet betekent dat het de enige reden zou zijn om te mtbiken, je bereikt het mss wel beter via mtbiken omdat je concentratie daarbij veel hoger is), het is iets dat je in elk geval niet bereikt (of benadert) als je zomaar wat op het gemak rondpeddelt aan 15 per uur:

http://www.ocean-moonshine.net/test/arc ... /index.php
"...For more than two decades Mihaly Csikszentmihalyi has been studying states of "optimal experience" - those times when people report feelings of concentration and deep enjoyment. These investigations have revealed that what make experience genuinely satisfying is a state of consciousness called flow - a state of concentration so focused that it amounts to absolute absorption in an activity. Everyone experiences flow from time to time and will recognize its charactoristics: People typically feel strong, alert, in effortless control, unselfconscious, and at the peak of their abilities. Both the sense of time and emotional problems seem to disappear, and there is an exhilarating feeling of transcendence. Flow: The Psychology of Optimal Experience reveals how this pleasurable state can, in fact, be controlled, and not just left to chance, by setting ourselves challenges - tasks that are neither too difficult nor too simple for our abilities. With such goals, we learn to order the information that enters consciousness and thereby improve the quality of our lives."
Post Reply