Ik ben op zoek naar een MTB.
Profiel/filosofie: Ik heb in een ver verleden veel en graag gefietst, maar het leven is daar wat tussengekomen. Ik heb nu meer vrije tijd en in de buurt (regio Leuven) nu ook aardig wat mooie parcours. Ik rij momenteel op een roestig krel van een herenfiets van 20j oud en voor op de weg stoort me dat niet eens zo veel.
Soort ritten: avontuurlijk, hoe minder asfalt/verharde wegen hoe liever, totaal geen interesse in snelheid om de snelheid of tijdritten of kms vreten. Als ik rondkijk qua "disciplines", valt wat mij het meest aanspreekt blijkbaar onder "trail", hoewel ik die term niet zie terugkomen in de post hier voor beginners. Hoge Venen/Ardennen.
Budget: een stukje onder de 1000 euro, nog wat budget indachtig voor helm etc. Ik heb graag deftig materiaal, maar heb ook al genoeg andere hobbies en kosten en als neofiet wil ik ook sowieso ook niet smossen met geld. Gezien mijn huidig vervoersmiddel gaat elke nieuwe fiets een wereld van verschil zijn.
Als ik zelf rondkijk, zie ik momenteel van Decathlon Rockrider ST 530 S/ST 540 S als enige opties. Als je naar een "echt" merk gaat, kom je er bij mijn weten láng niet met mijn budget, zeker niet full suspension? Ik heb er zelf alleszins geen probleem mee om met een van Decathlon te starten.
Mijn vragen hierbij zijn:
1. Zijn er rond die prijs nog andere opties? Eventueel 2e hands, maar daar vind ik niet meteen iets.
2. Zit je met boven vermelde modellen al op iets redelijks, ver genoeg weg van een Aldi categorie?
3. De afmontage van de 540 S zou een stuk beter zijn dan de 530 S, voor maar een 100 euro meer. Ik ken niets van (verschillen in kwaliteit tussen) (merken van) onderdelen. Is het de moeite of zelfs een no brainer om voor de 540 S te gaan?
4. Wat ik wat jammer vond aan de 540 S is dat het geen 1x is zoals de 530 S. Blijkbaar is het ergens een trend naar 1x?
5. Is een suspension seat post een waardig alternatief voor achtervering?
Maten: 1m84, 66kg
Thanks!