Woon-werk met auto + mtb: welke fietsdrager & ervaringen?

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Post Reply
poing
Mountainbiker

Woon-werk met auto + mtb: welke fietsdrager & ervaringen?

Post by poing »

Ik moet binnenkort naar Brussel pendelen: +/- 45km enkel. Uit ervaring doe ik bijzonder lang over het laatste stuk (van A12 naar Brussel Noord) & daarom overweeg ik met de wagen aan te zetten & een stuk met de fiets (+/- 13km) te doen.

- Mijn wagen is een berline, (voorlopig) geen trekhaak. Welke drager raden jullie aan om snel vast te zetten / los te maken? Als ik een trekhaak moet aanschaffen, dan is dat zo, maar is natuurlijk een grote kost.

- Heeft iemand ervaring & tips met deze woon-werk combinatie?

Een fiets ergens stallen lijkt me een minder goed idee, ik wens namelijk mijn vlotte MTB te nemen & niet zo'n brakke fiets die niemand wil stelen.

Thanks!
Zotte Marre
Mountainbiker
Location: TR-Smuggler, On One Scandal 29", S.I.R.9 Kermit, WAW109 (verkocht)

Re: Woon-werk met auto + mtb: welke fietsdrager & ervaringen

Post by Zotte Marre »

Al uitgerekend of je wel degelijk tijdswinst hebt door auto+fiets te combineren?
Je bent al snel een kwartier kwijt bij de wissel en moet je eigenlijk ook meerekenen dat je thuis je fiets op je auto moet zetten.
Als de afstand echt te lang is, zou je ook afwisselend met de auto kunnen doorgaan, met de fiets terugkeren (als je je auto veilig kan achterlaten op je werk) en de dag nadien het omgekeerde.

Ik heb die verschillende scenario's ook al overwogen (niet voor Brussel), en de slechtste/minst praktisch is de combinatie die je voorstelt. Stel vb ook dat je een regenbui tegenkomt, ga je je omkleden aan je auto? Propere kledij aandoen om thuis toch nog eens te douchen? Daar win je meestal geen tijd mee (alles opgeteld).

Ofwel een goedkope maar degelijke woon-werk fiets bouwen/aanschaffen, waar je vlot 25km/u gemiddeld mee kan halen. Of een Pedelec ;-)
Michaël
Mountainbiker

Post by Michaël »

Een trekhaak is toch al een grote kost. Koop een Citroën Berlingo, daar gaat de fiets vlot in en uit en blijft die droog. Ik heb ook zo'n autootje en is heel praktisch. Doe het zelf enkel bij sneeuwval, want anders doe ik de 32 km met de moto. (of met de koersfiets, als ik aan het trainen ben voor iets) Drie kilometer voor mijn einddoel staat er immers iedere dag een file stil en als je daar met de auto aanschuift doe je er tussen 25 en 30 min over)
Swannie
Mountainbiker

Post by Swannie »

een kwartier om uwe fiets af de drager te halen??
Op die tijd steek ik mijn Thule rekske op mijn trekhaak, zet ik er mijne fiets op, en heb ik een complete tenue aangedaan :-)

1 tip: als ge u een fietsdrager koopt, koop ineens een heel goeie: Thule!
heb je voor 10tallen jaren.
Free_ltd
Mountainbiker

Post by Free_ltd »

Ik heb ook zo het idee van Zotte Marre. Denk niet dat ge er uiteindelijk veel tijd mee gaat uitsparen. Wel gaat ge niet de frustratie van het stapvoets verkeer hebben en wel het plezier van het fietsen incl. conditie die verbeterd.

Voor tijd uit te sparen denk ik niet dat het een goede oplossing is.

Zelf begin ik niet aan zoiets, tenzij het nog over een paar km gaat. Want ik heb geen goesting om me zitten om te kleden, douchen op het werk, ... .
Zotte Marre
Mountainbiker

Post by Zotte Marre »

Swannie wrote:een kwartier om uwe fiets af de drager te halen??
Op die tijd steek ik mijn Thule rekske op mijn trekhaak, zet ik er mijne fiets op, en heb ik een complete tenue aangedaan :-)
Ge moogt u nie rijk rekenen he. Bij die "wissel" moet ge alles meetellen: fiets eraf, rugzak pakken, fietsschoenen aan? etc etc, zodat ge eerlijk kunt zijn of ge wel tijdswinst hebt.

Ik heb verschillende opties geprobeerd voor een vergelijkbaar probleem (45 km totaal: 20 min voor 8 km, 10 min voor 27 km E17 en 30min voor 10km):
- fietsend, met topconditie & koersfiets: 1u15
- fietsend, met degelijke conditie & Velomobiel (WAW): 1u10 (te veel stops)
- auto in ochtendspits: 1u - 1u15

Ultieme oplossing: Moto: 35 min ! Alleen jammer voor de conditie ;-)
MC Jo
Mountainbiker
Location: GT Zaskar 100 9R; Scott Spark 720; Merida Scultura 400 disc;

Post by MC Jo »

poing wrote:Ik moet binnenkort naar Brussel pendelen: +/- 45km enkel. Uit ervaring doe ik bijzonder lang over het laatste stuk (van A12 naar Brussel Noord) & daarom overweeg ik met de wagen aan te zetten & een stuk met de fiets (+/- 13km) te doen.

- Mijn wagen is een berline, (voorlopig) geen trekhaak. Welke drager raden jullie aan om snel vast te zetten / los te maken? Als ik een trekhaak moet aanschaffen, dan is dat zo, maar is natuurlijk een grote kost.

- Heeft iemand ervaring & tips met deze woon-werk combinatie?

Een fiets ergens stallen lijkt me een minder goed idee, ik wens namelijk mijn vlotte MTB te nemen & niet zo'n brakke fiets die niemand wil stelen.

Thanks!
Wat ik doe (als ik het verkeer beu ben) :
Ik kleed mij thuis aan (ongewassen). Ik rij met de wagen met fietsrek thule op trekhaak naar Halle (35 km).
Daar parker ik de wagen op een carpool-parking. Neem de fiets van de trekhaak en rij via jaagpad naar Brussel.
In Brussel neem ik dan een douche. Doordat ik mij niet was voor ik vertrek, is dit eigenlijk geen tijdsverlies.
Als het onderweg keihard begint te regenen, rij ik toch nog met de auto door naar Brussel en douch ik daar. Dus ook in dit geval geen tijdsverlies.
Als je een fiets hebt met slooping frame is een fietsrek waar je de fiets op zet het beste. Als je een fiets hebt met een relatief recht buis, kan je een rek nemen waar je de fiets aanhangt. Dat rek neemt toch wat minder plaats in. Ik heb beide systemen.

Ik woon ook op 45 km van Brussel. Om deze afstand sneller te doen met de fiets dan met de auto moet je toch al goed je best doen. (Alhoewel, met de files van de laatste dagen...) Met een pedelec zou dat wel sneller zijn.
vedet
Mountainbiker

Post by vedet »

Ik vind zo'n fietsrek toch wel een grote meerwaarde , ja een grote kost alles bijeen maar het gaat ook wel lang mee.

In tegenstelling tot de Thules kan ik de Cykell aanraden, en nog Belgisch ook.

Image
_anonymus_
Mountainbiker

Post by _anonymus_ »

Ik heb ook een tijdje 42 km enkel naar het werk moeten doen.
Ik had weinig last van file, maar voordien was mijn woon-werk-afstand 12 km en deed ik elke dag 24 km in totaal met de fiets.
Dus plots alles met de auto moeten doen pikte toch wel.
Ik heb een tijdje geprobeerd om elke dag op en af te gaan met de fiets, maar de afstand in combinatie met vervelende werkuren maakte dat ik mijn vrouw bijna niet meer zag.
Ik ben toen ook begonnen met het volgende systeem:
dag 1: fiets 's morgens in auto, heen met de auto, terug met de fiets
dag 2: heen met de fiets, terug met de auto
...
Enkel op vrijdag ging ik sowieso heen en terug met de auto.
Op die manier kwam ik toch aan 168 km woon-werk-verkeer met de fiets op een week. Dan heb je al een mooie basis.
Bijkomend voordeel is dat je op dag 2 en 4 niet in de verleiding kan komen om toch de auto te nemen, aangezien die niet thuis staat.
Zotte Marre
Mountainbiker

Post by Zotte Marre »

_anonymus_ wrote:Bijkomend voordeel is dat je op dag 2 en 4 niet in de verleiding kan komen om toch de auto te nemen, aangezien die niet thuis staat.
Idd, soms een emotionele doorbijter ;-)
Post Reply