info nodig aub

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
stegosteph
Mountainbiker

info nodig aub

Post by stegosteph »

Hoi allemaal,

we zijn alweer bijna een jaartje verder en ik ben nog altijd rustig aan't uitkijken naar een nieuwe MTB. Ik ben beginner, en na hier wat rond te snuffelen op het forum (en rekening houdend met m'n budget) ben ik tot het besluit gekomen dat ik best een tweedehands fiets kan aanschaffen. M'n budget ligt rond de 600 à 700eur, maar aangezien ik zelf nog echt weinig weet over technische kenmerken enzo kom ik hier eventjes polshoogte nemen ;)

Een kennis verkoopt zijn MTB, hij heeft nog geen vaste prijs genoemd, en ik heb ook geen idee hoeveel de fiets waard zou kunnen zijn (hij heeft vaak straffe verhalen dus ik weet niet wat ik moet geloven) en of het iets is voor een beginner. Hieronder wat foto's.

Image

Image

Image

Image

Het enige waar ik zelf weet dat ik op moet letten is of de framemaat klopt voor mij... XD En dat de meeste mensen precies wel tevreden zijn van het merk Merida. Maar daar houdt mijn kennis dan ook op... Het lijkt me ook raar dat de fiets niet werkt met een schijfrem? Maar wie ben ik. Ik vraag het eventjes aan de kenners ;)

:) Alvast bedankt!
kootje
Mountainbiker

Re: info nodig aub

Post by kootje »

Een aantal aandachtspunten bij deze fiets die mij zo even te binnen schieten bij het zien van de foto's en je verhaal:
Fiets lijkt me al wat ouder. Hoeft geen probleem te zijn, als er maar netjes en op tijd onderhoud is gepleegd.
-Algehele, 1e indruk: ziet de fiets er een beetje verzorgd uit? Niet overal diepe krassen, vegen of doffe plekken, dikke lagen zwarte troep op ketting en tandwielen? Geeft soms wel wat info over hoe er met de fiets is omgesprongen.
-Carbon frame: geen schade, haarscheurtjes, barsten? Soms moeilijk te zien, zeker op een donker frame.
-Voorvork is al een wat oudere SID. Recent onderhoud gehad? Geen krassen of slijtage op de binnenpoten? Olielekkage? Speling of stroef lopende balhoofdlagers?
-Remmen zijn inderdaad velgremmen. Op zich prima, maar wat minder krachtig en -doseerbaar t.o.v. schijfremmen. Zie je niet erg veel meer. Voordeel: eenvoudige techniek en minder onderhoudsgevoelig.
-Wielen: Zijn ze recht? Velgranden niet hol ingesleten?(door de remblokjes) Geen speling of rauw en zwaar lopende lagers? Banden: droogte scheurtjes?
-Aandrijflijn: Ik zie een XO achterderailleur, dat zou betekenen 10 speed: prima. Draaishifters (twisters) zie je niet heel erg veel, maar gebruikers zijn veelal trouwe fans. Schakelt het correct? Ketting en tandwielen nog in goede staat?

En zo zal er nog wel het een en ander te bedenken zijn...

Veel van bovenstaande geldt in principe voor elke fiets natuurlijk. Je kunt een goede fiets treffen, maar ook bijna compleet leeglopen als er meteen veel vervangen moet worden. Tandwielen, ketting, banden, service vork, algehele beurt, en je bent zo 400 euro verder.

Belangrijkste is dat de maat klopt. Is dat niet het geval, dan kan het nog zo'n koopje zijn, maar alsnog niet geschikt voor jou.

Mocht je gaan kijken voor een fiets: neem iemand mee die wat inzicht heeft en samen met je kan kijken naar de toestand van de fiets.

Mijn persoonlijke mening: Ik weet niet wat die Merida moet kosten, maar met een budget van 600-700 euro zou ik liever kijken naar een wat modernere fiets. Er staan hier op het forum regelmatige mooie fietsen te koop, en de meeste forumleden zijn liefhebbers die hun fietsjes goed onderhouden.
Je zou ook eens het Nederlandse MTB forum in de gaten kunnen houden, daar staat ook best wat te koop in Zuid NL. Is vanuit Limburg ook niet te ver...
Free_ltd
Mountainbiker

Post by Free_ltd »

Ge kunt met dit budget ook eens gaan kijken voor bv de Trek X-Caliber 7 en als ge twijfelt over €100, de X-Caliber 8. Zijn perfecte beginnersfietsen en dan ook gelijk nieuw.
Ratchet
Mountainbiker

Post by Ratchet »

+1 of naar de Cube familie kijken. Er zijn bij Fiets in Hasselt mooie deals te doen met uitloopmodellen. Als je van de buurt bent wil ik je wel hier bij helpen.
stegosteph
Mountainbiker

Post by stegosteph »

Bedankt voor het advies, allemaal! Het gaat dan toch niet de fiets van de kennis worden, ik zoek nog wat verder.
Ratchet wrote:+1 of naar de Cube familie kijken. Er zijn bij Fiets in Hasselt mooie deals te doen met uitloopmodellen. Als je van de buurt bent wil ik je wel hier bij helpen.
Ben ik nog niet langs geweest. Ik ben van Houthalen, dus Hasselt is helemaal niet zo ver weg. Ik denk dat ik je aanbod ga aannemen, maar misschien moet ik gewoon nog een maandje of twee wachten tot de solden daar zijn?
Ratchet
Mountainbiker

Post by Ratchet »

Kan geen kwaad om nu al eens te gaan kijken. Zo kan je je vertrouwd maken met de gangbare techniek die op de mtb te koop is en prijsniveaus. Ik ben zelf nog thuis tot 1 juni (operatieherstel) en kan dus makkelijk tijd vrijmaken. Help graag een mede-biker! :-D
vedet
Mountainbiker

Post by vedet »

Als je toch naar een tweedhands 26" aan het kijken bent.

Mijn Trek 8000 (2012)gaat in de verkoop wegens omschakeling naar 29", wou er nog een jaat mee rijden maar wil toch al sneller nieuwe kopen,

In april nog de cassette, tandwielen remblokken en ketting met originele onderdelen vervangen, en ook nieuwe jagwire kabels gestoken. Dus hele drivetrain werd vernieuwd. De vork kreeg ook een onderhoud. En als afsluiter ook nog nieuwe Schwalbe banden opgelegd.
Bovendien is de kader perfect geschikt voor 27,5 wielen.
XT: wielen, achterderrie, trapstel,pedalen. Slx :shifters, voor en achtt schijfremmen voorderrie.
Fox Evo Float vork.

Ik wou zo rond de 500€ vragen. Wie weet interesseert het u.
Ratchet
Mountainbiker

Post by Ratchet »

Ik denk dat het onderhoud en de stukken al meer als 500€ zijn, ik zou ervoor gaan!
stegosteph
Mountainbiker

Post by stegosteph »

vedet wrote:Als je toch naar een tweedhands 26" aan het kijken bent.

Mijn Trek 8000 (2012)gaat in de verkoop wegens omschakeling naar 29", wou er nog een jaat mee rijden maar wil toch al sneller nieuwe kopen,

In april nog de cassette, tandwielen remblokken en ketting met originele onderdelen vervangen, en ook nieuwe jagwire kabels gestoken. Dus hele drivetrain werd vernieuwd. De vork kreeg ook een onderhoud. En als afsluiter ook nog nieuwe Schwalbe banden opgelegd.
Bovendien is de kader perfect geschikt voor 27,5 wielen.
XT: wielen, achterderrie, trapstel,pedalen. Slx :shifters, voor en achtt schijfremmen voorderrie.
Fox Evo Float vork.

Ik wou zo rond de 500€ vragen. Wie weet interesseert het u.
Wat is de framemaat? Ben zelf 1m78, binnenbeenlengte 84.
stegosteph
Mountainbiker

Post by stegosteph »

Ratchet wrote:Ik denk dat het onderhoud en de stukken al meer als 500€ zijn, ik zou ervoor gaan!
:D
Post Reply