spaken aanspannen Mavic Crossride

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Post Reply
Cav_
Mountainbiker

spaken aanspannen Mavic Crossride

Post by Cav_ »

Hallo,

Ik heb sinds een aantal maand een canyon mtb met daarop een setje Mavic crossride wielen. Nu merk ik dat de wielen al wat scheef lopen, en ook de spaakspanning is niet overal even strak.
Ik las al dat het goed is om nieuwe wielen eens bij te spannen na een aantal km's.
Zo gezegd, zo gedaan. Met een spaaksleuteltje heb ik wat aan de spaken gedraaid, maar de (platte) spaken die draaien steeds mee en komen daardoor scheef te staan. Ik ben er daarom maar mee gestopt, voordat ik nog meer kwaad zou veroorzaken

Kan iemand me helpen met wat ik mis doe? 8-[

(noob)
manontheside
Mountainbiker

Re: spaken aanspannen Mavic Crossride

Post by manontheside »

Je hebt zo'n (soort) tool nodig om te voorkomen dat de spaken meedraaien:

http://www.parktool.com/product/bladed- ... lder-bsh-4" onclick="window.open(this.href);return false;
Serge R
Mountainbiker
Location: Welke ik ook kies ferro, non-ferro of carbon koolvezel epoxy, stoempen moet ik toch

Post by Serge R »

Voor sporadisch gebruik kan u een gewone Engelse / Brahco sleutel gebruiken om te verhinderen dat de platte spaken torsen tijdens het aandraaien van de nippels.
vk1238
Mountainbiker

Post by vk1238 »

Eventueel een beetje wd40 op de nippel spuiten, met een tang en vod/karton de spaak vastklemmen en aandraaien of aandraaien en spaak laten meedraaien tot je een klik hoort en dan de spaak terugdraaien tot die recht staat. Vaak kan je dan makkelijker spannen.

Grtz
steviejanneke
Mountainbiker

Post by steviejanneke »

in neem ook gewoon de spaken met tang vast....

Maar crossride is geen kl"ten waard.....
Cav_
Mountainbiker

Post by Cav_ »

Bedankt voor de reacties! =D> Ik ga er morgen mee aan de slag!

@steviejanneke, ik besef ook dat er wat beters bestaat. Zeker als je weet dat het wiel na een 5tal ritten al krom kwam te staan. Volgende set wordt in alle waarschijnlijkheid een handgespaakt setje. Wel nog een jaartje wachten hiermee, ik plan eerst nog wat upgrades aan mn koersfiets uit te voeren.
steviejanneke
Mountainbiker

Post by steviejanneke »

Cav_ wrote:Bedankt voor de reacties! =D> Ik ga er morgen mee aan de slag!

@steviejanneke, ik besef ook dat er wat beters bestaat. Zeker als je weet dat het wiel na een 5tal ritten al krom kwam te staan. Volgende set wordt in alle waarschijnlijkheid een handgespaakt setje. Wel nog een jaartje wachten hiermee, ik plan eerst nog wat upgrades aan mn koersfiets uit te voeren.
ja ken dat... er moet altijd wel ergens aan geupgrade worden ;)

ik heb vandaag een handgespaakt setje van swooth gekocht en een 2dehands (ongereden) dt-swiss X1900 spline (hopelijk is dit goed genoeg voor winterset
Post Reply