Polsen trainen

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Post Reply
ShortStuff
Mountainbiker

Polsen trainen

Post by ShortStuff »

Ik heb de zoekfunctie gebruikt en geen aparte topic gevonden over het trainen van polsen dus mijn excuses moest dit al is verteld zijn. Want er zijn wel talloze topics waar de polsen in vermeld worden. :P

Maar ik wou delen hoe ik ik mijn polsen train.

Er zijn verschillende oefeningen die variëren van het gebruik van een lange halter tot oefeningen waar je alleen je eigen lichaamsgewicht nodig hebt.

::: Knijpers :::

Of noem ze zoals ge zelf wilt. :) Het lijken misschien heel onnuttige dingen maar je kan er daadwerkelijk de kracht van je polsen mee vergroten .

De methode die ik gebruik is deze:

Bij de eerste 30 houd ik mijn handen zo, als je de knijper vasthebt uiteraard, dat de knokels van mijn vingers naar elkaar gericht zijn, dan 30 door de knokels naar boven te draaien en als laatste draai ik mijn handen zo zodat de knokels naar beneden wijzen. En als je dit doet met gestrekte armen train je ook nog is je schouders mee.

Dan doe ik 5 snelle => rust 15 seconden => 10 snelle => 15 seconden rust => 15 snelle => 15 seconden rust => 10 snelle => 15 seconden rust => 5 snelle.

Bij de methode zoals vlak hierboven zijn mijn knokels bij de eerste 5 naar beneden gericht, vervolgens houdt ik ze zo dat de knokels naar elkaar wijzen en ten slotte dat ze naar boven wijzen.

Je kan hier natuurlijk mee spelen: met de aantallen, houding van de handen, armen, of je je armen voor je gestrekt houdt of op schouderhoogte naast je, etc.

::: Lange halter :::

Hier doe ik voornamelijk twee oefeningen:

- Reverse Bicep Curl

Lijkt misschien raar omdat het een Biceps oefening is maar de Reverse is ook heel goed voor de polsen. Dit komt door de positie van je handen. Want bij deze oefening is de palm van je hand naar beneden gericht in plaats van naar boven. Hierdoor leg je veel minder nadruk op je Biceps en zal je dit zeker in je polsen voelen.

Van de volgende oefening ben ik de naam vergeten dus degene die hem weet mag me altijd verbeteren.

Hiervoor heb je ook nog een laag, plat bankje nodig. Het moet lang genoeg zijn zodat als je erop zit en je voorover buigt dat je handen vlak over de rand hangen.

* Neem de stang vast en zorg ervoor dat je armen evenwijdig naast elkaar liggen.
* Zorg ervoor dat je handpalmen naar boven wijzen.
* Tussen je handen moet ongeveer een ruimte zijn van 10-15 centimeter.
* Laat nu de stang via je vingers naar beneden rollen en vlak voordat hij er dreigt af te vallen rol je je handen terugsamen tot een, zo gesloten mogelijke, vuist.

Het gewicht is natuurlijk een kwestie van proberen. Het beste werkt 3 keer 10 herhalingen voor kracht. Hoger begin je al aan krachtuithouding.

::: Pols Sprong :::

Dit is een hele plezante oefening maar een enorm zware.

Ook moet je zorgen dat je een kussen of een hele zachte ondergrond hebt.

Hier ga je in pomphouding staan (strek je rug => vormspanning en ook minder belastend voor de rug). En zet je handen recht onder je schouders, dan zet je ze iets breder dan schouderbreedte.

Met gestrekte armen spring je nu omhoog en bal je je vuisten en natuurlijk moet je er zo op landen. Dan spring je opnieuw omhoog(telkens met je lichaam zo gestrekt mogelijk) en zorg je ervoor dat je op je platte handen land. Dus zoals je beginpositie. Belangrijk is hier om niet te hoog te springen maar om zo snel mogelijk te wisselen.

Probeer maar is om te time in 30 seconden tijd hoe snel je dit kan doen en dan om dat record te vervreken. Da kan wel is vies tegenvallen. :wink:

De echte die-hards kunne dit doen door dit te combineren met pompen. Dus telkens als je armen bijna gestrekt zijn, niet overstrekken, doe je de kleine "hop" om je handen te ballen of the uit te strekken.

Dit waren mijn voornaamste oefeningen voor de polsen ik weet niet of jullie er iets aan zulle hebben en als mijn oefeneningen ergens een dikke fout bevatten verbeter dan gerust. :wink:

Ik kan er alleen maar van leren!
Post Reply